وب3 نسل سوم اینترنت غیرمتمرکز

گاوین وود، بنیانگذار وب3، در سال 2014  این اصطلاح را ابداع کرد و چشم انداز خود را از آینده اینترنت ترسیم کرد. برایWeb3، Wood نسخه غیرمتمرکز و دموکراتیک ‌تری از اینترنت حال حاضر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وب3 تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید

وب3 نسل سوم اینترنت غیرمتمرکز
وود گفت در حالی که امروزه ارزهای دیجیتال خیلی محبوب شده اند، اما Web3 خیلی به ارزهای دیجیتال متکی نیست.
این عبارت کوتاه «Web3» اخیراً به یک کلمه تبلیغاتی اینترنتی تبدیل شده است که در آن فن‌آوران برجسته، از جمله جک دورسی، بنیانگذار توییتر و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، درباره معنای این واژه بحث کردند.

وود که یکی از بنیانگذاران اتریوم و بنیانگذار شرکت زیرساخت بلاک چین Parity Technologies است، در مصاحبه ای که اخیرا با خبرگزاری CBC انجام داده، به سوالاتی در مورد Web3 پاسخ داد که باعث شناخت بیشتر ما از این فناوری جدید شود و یا به سوالاتی که در ذهن ما نقش بسته پاسخ داده شود و چه بهتر که این توضیحات از زبان سازنده آن شنیده شود.

مشکل وب فعلی چیست؟
طرفداران Web3 را نسخه غیرمتمرکز اینترنت می نامند .زیرا نسخه وب فعلی به انحصار تعداد انگشت شماری از قدرتمندان فناوری مانند آمازون، مایکروسافت و گوگل در آمده است.
Web1 با ایده اینترنت باز و غیرمتمرکز شروع به کار کرد، اما Web2 اینترنتی که ما امروز می شناسیم، باعث تولد شرکت های فناوری تریلیون دلاری شد که نفوذ زیادی بر اینترنت داشته و زیرساخت های زیادی را در اختیار دارند که وب بر اساس آن ساخته شده است.
"این مشکل شبیه به قرار دادن تمام تخم مرغ های خود در یک سبد است، اگر مشکلی با یکی از این خدمات پیش بیاید، می دانید، این سرویس به طور ناگهانی برای تعداد زیادی از مردم غیر قابل دسترس خواهد شد." علاوه بر این، کلمه کلیدی در اینجا نقش مهمی دارد. ما باید به افرادی که پشت این خدمات هستند اعتماد کنیم. ما باید به صاحبان شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می دهند اعتماد کنیم و بنابراین، ما به نوعی جهانی ساختیم که زندگی در آن برای ما جالب نیست و به جهان مردگان شباهت بیشتری دارد. »

وب3 نسل سوم اینترنت غیرمتمرکز


Web3 چیست؟
از نظرخالق Web3، یک اینترنت غیرمتمرکز و نسخه دموکراتیک تر از اینترنت فعلی است. وب 3 محلی است که در آن، خدماتی که ما استفاده می کنیم توسط تنها یک شرکت خاص میزبانی نمی شوند، بلکه الگوریتمی است که به نوعی توسط همه افراد میزبانی می شوند. بنابراین ارتباط در آن مثل ارتباط همتا به همتا است. هدف از ساخت آن این بود که همه شرکت کنندگان به نوعی بخش های مختلف از یک خدمات کلی را ارائه دهند. بنابراین، هیچ کس واقعاً هیچ برتری نسبت به بقیه ندارد. همانطور که می دانید، برای مثال وقتی به آمازون می روید یا به eBay یا فیس بوک می روید، جایی که یک شرکت در پشت خدماتی که دیگران در آن جا ارائه می دهند، نفوذ مطلق دارد.


اصطلاحات دنیای Web3
بلاک چین یک فناوری کلیدی پشت وب 3 است و اغلب با ارز دیجیتال بیت کوین ارتباط دارد و فناوری زیربنای آن را می سازد. اما بیت کوین متعلق به یک شرکت یا شخص واحد نیست و توسط یک مقام مرکزی مانند بانک مرکزی کنترل نمی شود. این نوع اینترنت نیز یک شبکه غیرمتمرکز است و توسط گروهی از افراد در سر تاسر جهان که کامپیوترهای مخصوصی را اداره می کنند، نگهداری می شود.
بنابراین بلاک چین یک فناوری کلیدی است و تمرکززدایی یا غیر متمرکز یک عبارت مهم در آن محسوب می شود.

Web3 مبتنی بر یک مدل "بی اعتماد" است. به معنای بهتر، ما باید به شرکت ها در اینترنت فعلی جهت دریافت خدماتی که وعده داده اند اعتماد کنیم. اما اگر محصولات و خدمات Web3 بر روی بلاک چین ساخته شده و غیرمتمرکز باشند، تنها باید به الگوریتم زیربنایی برای ارائه آن محصول اعتماد کنیم که البته خطرات خاص خودش را دارد.

نسخه Web3 توییتر چگونه کار می کند؟
نسخه Web3 به کاربران بیشتر امکان کنترل پست هایشان را می دهد و روش های تأیید هویت را آسان تر می کند.
بنابراین جعل هویت در آن بسیار سخت خواهد بود، زیرا شواهد مبتنی بر رمزنگاری نشان می دهد تنها یک نفر قادر به جعل آن خواهد بود، حدس بزنید آن یک نفر چه کسی می تواند باشد؟! درست حدس زدید تنها خالق وب 3 می تواند جعل هویت انجام دهد..
ما کلمات پر مفهوم بزرگتری داریم، مانند آزادی بیان. به این معنا که سیستم ذاتاً نگهبانی نخواهد داشت، به عنوان مثال در سیستم توئیتر همانطور که می دانید، کارمندان توییتر نقش آن نگهبانان را ایفا می کنند."


ارز دیجیتال چگونه با وب 3 ارتباط دارد؟
طرفداران وب 3 پیشنهاد می کنند که ارزهای دیجیتال نقش کلیدی در آینده اینترنت ایفا خواهند کرد. به عنوان مثال، یک برنامه Web3 وجود دارد که روی یک بلاک چین خاص اجرا می شود و از یک سکه دیجیتالی خاص استفاده می کند. مانند خدماتی که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شوند ممکن است به توکن های دیجیتال مبتنی بر اتر نیاز داشته باشند.
در چند سال گذشته هزاران ارز مجازی وجود داشته است. اما آقای وود، خالق آن گفت که Web3 آنگونه که او فکر می کند، ممکن است خیلی به ارزهای دیجیتال متکی نباشد.
وود به CNBC گفت: "من گمان می کنم که ارز دیجیتال همچنان در ارائه خدمات نقش مهمی خواهد داشت. ، اما به طور کلی، ما برای استفاده از خدمات به توکن نیاز نداریم. من فکر می کنم که این یک جهش بزرگ خواهد بود. فکر می‌کنم این یکی از عوامل کلیدی است که در را به روی اینترنت آزاد باز می‌کند.


مقررات چگونه تنظیم خواهند شد؟
خود بیت کوین هرگز مقرراتی نداشته است زیرا انجام این کار با توجه به اینکه متعلق به نهاد خاصی نیست بسیار دشوار است. با این حال، کسب‌وکارهایی مانند صرافی‌ها، که به نوعی با ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، اغلب خود را تحت نوعی مقررات قرار می‌دهند.
بنابراین، اگر یک سرویس Web3 بر اساس همان تئوری عدم تمرکز بیت کوین ساخته شود، قانونگذاران چگونه با آن برخورد خواهند کرد؟
در حال حاضر، کشورهای سرتاسر جهان هنوز در تلاش هستند تا بهترین روش تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال و فناوری‌های مربوطه Web3 را پیدا کنند.
خالق آن اعلام کرد که تنظیم کردن مقررات Web3 برای دولت ها دشوار خواهد بود. اما، می‌تواند به نفع خود برنامه‌ها باشد خواهد بود تا محصولاتی را که با قوانین دولت ها همسو می باشد، تولید کنند. او افزود که رگولاتورها ممکن است به دنبال تنظیم "کاربران سرویس به جای خود سرویس" باشند.


آیا این پایان غول های فناوری خواهد بود؟
طرفداران Web3 پیشنهاد می کنند که با Web3، قدرت غول های فناوری می تواند به چالش کشیده شود. با این حال، همان شرکت ها مانند مایکروسافت و توییتر نیز در حال سرمایه گذاری روی Web3 هستند.


وود در مورد مشکلات احتمالی آنها با مایکروسافت در اواخر دهه 2000 و در سال های آینده گفت: «مهم نیست شما با چه سیستم عاملی کار می کنید یا سند خود را در مایکروسافت ورد تألیف می‌کنید، ما از وب به عنوان یک پلتفرم استفاده می‌کنیم و وب را می‌توان در هر سیستم عاملی استفاده کرد.»
او افزود: "در نهایت امیدواریم که Web3، نیازهای آینده را به گونه ای برآورده کند که هرگز واقعاً توسط این ارائه دهندگان خدمات متمرکز قابل عرضه نباشد."


چاپ