مین فریم جدید شرکت آی بی ام

غول فناوری دنیا، آی بی ام از تولید مین فریم جدید به نام z16 خبر داد. این پردازنده بر روی پردازنده های IBM Telum شرکت که در تابستان گذشته عرضه شده بود، اجرا می شود. به گفته IBM، این تراشه برای اجرای کارهایی در حجم بالا بهینه شده است و این توانایی را دارد که یک تراکنش مالی به ارزش 300 میلیارد دلار را با تنها یک میلی ثانیه تاخیر پردازش کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات کامل این مین فریم تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

Ibmone

وقتی به مین‌فریم‌ها فکر می‌کنید، احتمالاً تصویری ذهنی از یک فیلم قدیمی در ذهن شما نقش می بندد، تصویر یک اتاق بزرگ با تعداد زیاد کارت‌های پانچ و رایانه‌ که کل فضای آن را اشغال می‌کند. اما مین فریم هنوز زنده اند و بخشی از محصول با دوام IBM محسوب می شوند. امروزه، بسیار شیک ‌تر و قدرتمندتر به حیات خود ادامه می دهد و به اجرای پردازش حجم زیاد کارهای بزرگ‌ترین صنایع جهان کمک می‌کند؛ اما شاید برای استفاده در فضای ذخیره سازی ابری هنوز آماده نباشد.

Ibmtwo

امروز IBM از جدیدترین مین فریم تاریخ خود، z16 رونمایی کرد. این پردازنده بر روی پردازنده IBM Telum اجرا می شود که این شرکت تابستان گذشته عرضه کرد. به گفته این شرکت، این تراشه برای اجرای پردازش کارهای بزرگ بهینه شده است و 300 میلیارد تراکنش مالی با ارزش را در روز تنها با یک میلی ثانیه تاخیر پردازش می کند.
این برای مشتریانی است که نیاز جدی به سرعت بالا برای حجم زیاد پردازش های خود دارند. اولین مزیت استفاده از آن که شرکت سازنده اعلام نموده، جلوگیری از کلاهبرداری بلادرنگ (یا درلحظه) است. بنابراین به طور خاص موسسات مالی، مشتریان هدف آن قرار می گیرند.
این محصول برای بزرگترین شرکت های جهان مانند دو سوم از فهرست 100شرکت دنیا که شامل 45 بانک از 50 بانک برتر جهان، هشت شرکت از 10 شرکت بیمه برتر، هفت شرکت از 10 خرده فروش برتر جهانی و هشت مورد از 10 شرکت مخابراتی برتر دنیا، لازم به نظر می رسد. بر اساس داده های ارائه شده توسط IBM، که از پردازنده های مرکزی خود استخراج نموده، بیشتر سیستم های این شرکت ها از IBM استفاده می کنند.
آی بی ام اضافه کرد:« چیزی که جالب به نظر می آید این است که، ما اکنون منطق فازی هوش مصنوعی به کار رفته در داخل تراشه برای تشخیص تقلب را بهینه‌سازی کرده‌ایم.» تفاوت در اینجا این است که معمولاً زمان تشخیص دسترسی غیرمجاز برای مصرف کننده همراه با یک تاخیر می باشد. آی‌بی‌ام می‌خواهد این روش را با z16 تغییر دهد. حالا مشتریان می توانند در زمان تشخیص دسترسی غیرمجاز به داده ها، به صورت بلادرنگ به داخل تراشه دسترسی داشته باشند. همه اینها توسط تراشه VLSI خودمان به نام Telum که [سال گذشته] معرفی کردیم فعال می شود، اما این اولین سیستمی است که با آن تراشه ساخته می شود.

لوئیس معاون ارشد سیستم های IBM می‌گوید در حالی که فضای ابری برای این صنعت فوق‌العاده بوده ، او معتقد است که یک تعداد زیادی از شرکت‌ها و برنامه‌های کاربردی وجود دارند که برای آن‌ها ابر گزینه مناسبی نخواهد بود و برای درصدی از آن‌ها، یک پردازنده مرکزی قدرتمند مانند z16 می‌تواند گزینه بهتری باشد.
زمانی بود که مردم می گفتند فضای ابری نهایت فضای محاسباتی است که می توان در اختیار داشت ولی من فکر می کنم آنچه اخیراً می بینید این است که مردم معتقدند داده ها در همه جا وجود دارد. قرار نیست همه چیز در ابر باشد و در حقیقت تکامل کل چشم‌انداز محاسباتی بیشتر به سمت زیرساخت‌های تخصصی است.»

البته، نظریه لوئیس سخت افزارهای تخصصی مانند z16 شرکت را شامل می شود. فروش مین‌فریم این شرکت در آخرین گزارش، نشان می دهد درآمد حاصل از آن 6 درصد کاهش یافته است. اما شاید به این دلیل بوده که مشتریان منتظر بهینه سازی این محصول جدید بودند تا اقدام به خرید آن کنند. این شرکت گفت که z16 در تاریخ 31 می، برای خرید همه مشتریان در دسترس خواهد بود.


چاپ