تصویب لایحه تراشه های 52 میلیارد دلاری در آمریکا

سنای ایالات متحده روز دوشنبه 28 مارس مجدداً لایحه ای را برای اعطای 52 میلیارد دلار یارانه ایالات متحده برای تولید تراشه های نیمه رسانا در تلاش برای رسیدن به تفاهم پس از ماه ها بحث تصویب کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این لایحه تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

micro

چندی قبل لایحه مذکور در مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم و به سنای آمریکا جهت تصویب ارسال شده بود، که به دلیل ابهامات زیاد به تصویب نرسید، بنابراین دوباره به مجلس نمایندگان جهت بررسی های بیشتر برگردانده شد. هدف اصلی تصویب این لایحه قرار گرفتن آمریکا در ابتدای لیست صاحبان فناوری دنیا می باشد اما کارشناسان عقیده دارند این لایحه تلاشی برای جلوگیری از سلطه چین در این زمینه خواهد بود. علت اختلاف و بحث میان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا نیز بر همین محور است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به دلیل وجود بحران تراشه از هر دو طرف خواست سریعتر طرح را به تصویب برسانند. در نهایت روز دوشنبه بودجه 52 میلیارد دلاری را برای اهداف تعیین شده تخصیص داده شد.
کمبود مداوم تراشه صنایع خودروسازی و الکترونیک را مختل کرده است و برخی از شرکت‌ها را مجبور به کاهش تولید کرده است و درخواست‌های زیادی برای کاهش اتکا به سایر کشورها برای دریافت تراشه ها وجود دارد.
مجلس سنا برای اولین بار در ماه ژوئن قانون تراشه ها را تصویب کرد که بر طبق آن 190 میلیارد دلار برای تقویت فناوری و تحقیقات ایالات متحده برای رقابت با چین مجاز بودجه تعیین شد. در حالی که مجلس نمایندگان نسخه آن را در اوایل ماه فوریه تصویب کردند.
این لوایح رویکردهای مختلفی برای پرداختن به رقابت ایالات متحده با چین در زمینه موضوعات مختلف و همچنین در مورد تجارت و برخی مقررات آب و هوایی دارد.
ماریا کانتول، رئیس کمیته بازرگانی سنا گفت که این رای برای "کشاندن ما به مذاکرات واقعی" بسیار مهم است.
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که رای سنا گام دیگری است "برای تقویت زنجیره تامین، تولید بیشتر در آمریکا، و در نهایت سبقت گرفتن از چین و بقیه جهان برای دهه های آینده. ما مشتاقانه منتظر هستیم که مجلس نمایندگان به سرعت برای شروع کار اقدام کند. در این کنفرانس رسمی مطبوعاتی، یکی از دستیاران ارشد دموکرات مجلس نمایندگان گفت که این مجلس قرار است این اقدام را اتخاذ کرده و آن را در اواخر این هفته به سنا بازگرداند. سنا برای راه اندازی کنفرانس باید دوباره رای گیری انجام دهد. توافق نهایی ممکن است تا تابستان حاصل نشود.
سناتور مستقل برنی سندرز از یارانه های 52 میلیارد دلاری انتقاد کرد و آن را "طمع شرکتی" خواند و گفت که مالیات دهندگان که مردم آمریکا هستند. با هزینه مالیاتی که این مردم پرداخت می کنند دولت می تواند به شرکت های ساخت تراشه یارانه دهد بنابراین این شرکت ها باید مردم را در سود خود از طریق پرداخت سهام یا ضمانت نامه سهیم کنند. سندرز در ادامه گفت: «درآمدهای مالی این شرکت‌ها باید با مردم آمریکا تقسیم شود، نه فقط با سهامداران ثروتمند».
جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده خاطرنشان کرد که دو دهه پیش، ایالات متحده تقریباً 40 درصد از کل تراشه ها را تولید می کرد در حالی که امروزه تنها 12 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد. رای سنا، ایالات متحده را "یک قدم به سمت احیای تولید نیمه هادی آمریکا، امنیت زنجیره تامین و بازگرداندن مشاغل تولیدی با کیفیت خوب به جایگاه اصلی خود نزدیک تر کرد."
روز جمعه، جنرال موتورز (GM.N) اعلام کرد به دلیل کمبود چیپ، تولید خود را در یک کارخانه وانت بار در ایندیانا به مدت دو هفته در ماه آوریل متوقف خواهد کرد.


چاپ