طلوع زیبای خورشید را از مدار زمین تماشا کنید!

اسپیس ایکس تصاویر زیبایی از طلوع خورشید را در فضا منتشر کرد.

طلوع خورشید در فضا اسپیس ایکس
شرکت اسپیس ایکس ویدئوی زیبایی از طلوع خورشید در مدار زمین منتشر کرد. شرکت اسپیس‌ایکس ایلان ماسک، به تازگی ویدیوی خیرکننده ای از طلوع خورشید منتشر کرد که از ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است. این ویدئوی کوتاه خورشید را بر فراز زمین نشان می‌دهد که به آرامی از تاریکی فضا طلوع می‌کند. در این ویدیو، زمین به آرامی می‌چرخد و افق آن با سایه‌ها و رنگ‌های مختلف روشن می‌شود. زمانی که خورشید طلوع می‌کند، خط ظریف منحنی جو زمین را می توان به وضوح دید. این ویدیو منظره‌ای نفس‌گیر از سیاره ما را به نمایش می‌گذارد و عظمت کیهان را به ما یادآوری می‌کند.

طلوع خورشید در مدار زمین با طلوع خورشیدی که از سطح زمین می بینیم تفاوت دارد. به دلیل نبود جو، نور خورشید در فضا به طور مستقیم و بدون هیچگونه پراکندگی می‌تابد. این ویژگی باعث می‌شود که خورشید درخشان‌تر به نظر برسد و رنگ‌های آن اشباع‌تر باشند. ایستگاه بین‌المللی ISS در ارتفاع 400 کیلومتری از زمین قرار دارد و فضانوردان ساکن در آن، هر 90 دقیقه یک بار طلوع و غروب خورشید را مشاهده می‌کنند. کاربران توییتر از این ویدئو استقبال زیادی کردند و هزاران بار آن را لایک و با دیگران به اشتراک گذاشتند. کاربران دنبال کننده حساب کاربری اسپیس ایکس به خاطر به اشتراک گذاشتن آن تشکر کرده‌اند.

این ویدیو که حین استقرار مجموعه جدیدی از ماهواره‌های استارلینک ضبط شده، لحظه طلوع خورشید را درست زمانی که فضاپیمای اسپیس‌ایکس ماهواره‌ها را در مدار پایین زمین رها می کند به تصویر می‌کشد. موشک فالکون ۹ حامل ماهواره‌های استارلینک دوشنبه ۶ مه از پایگاه فضایی کندی به فضا پرتاب شد. این پرتاب، ۲۳ ماهواره استارلینک دیگر را در مدار پایین زمین مستقر می کند تا شبکه اینترنت فضایی اسپیس‌ایکس را گسترش دهد.

طلوع در فضا چگونه است؟

طلوع مدار زمین (Orbital Sunrise) زمانی رخ می‌دهد که خورشید از افق سیاره ما طلوع می‌کند. فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل سرعت بالای چرخش به دور زمین در یک شبانه روز می توانند ۱۶ بار طلوع و غروب خورشید را تماشا کنند.

پرتاب جدید ماهواره های استارلینک

پرتاب جدید ماهواره‌های استارلینک، پانزدهمین پرواز موفقیت‌آمیز موشک تقویت‌کننده مرحله اول فالکون 9 بود که وظیفه حمل این ماهواره‌ها را بر عهده داشت. این تقویت‌کننده در مأموریت‌های مختلفی از جمله CRS-24، یوتل‌سات هاتبرد 13F، OneWeb 1 ، SES-18 ، SES-19 و 11 مأموریت دیگر استارلینک به کار گرفته شد. این ماموریت را هم مانند ماموریت های قبلی بدون عیب و نقص انجام داد.

این پرتاب نشان‌دهنده قابلیت اطمینان و کارایی بالای موشک فالکون 9 است که به عنوان یکی از قدرتمندترین و قابل اعتمادترین موشک‌های فضایی حال حاضر شناخته می‌شود.

فالکون 9 نقشی کلیدی در برنامه‌های فضایی اسپیس‌ایکس ایفا می‌کند. این موشک در پرتاب‌های مختلفی از جمله ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ارسال محموله و استقرار ماهواره‌های استارلینک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرتاب دو روز گذشته سی و یکمین پرتاب ماهواره‌های استارلینک در سال 2024 به حساب می آید. در اکثر این پرتاب‌ها، بین 20 تا 23 ماهواره در مدار زمین مستقر می شوند.

طبق آمار SpaceX که ماه گذشته منتشر شد بعد از استقرار 60 ماهواره در سال 2019، تاکنون 5800 ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار گرفته است. ارائه دهنده سرویس اینترنت ماهواره ای امیدوار است این رقم تا چند سال آینده به 42 هزار عدد افزایش پیدا کند. هدف اصلی این سرویس، ارائه دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده جهان است. با این حال استارلینک مشتریان دیگری هم در سراسر جهان دارد. در حال حاضر حدود 2.7 میلیون نفر مشترک از سرویس اینترنت ماهواره ای این شرکت استفاده می کنند.

پیامدهای منفی ماهواره های استارلینک در تحقیقات فضایی

برخلاف مشترکان سرویس های اینترنتی استارلینک؛ اخترشناسان از توسعه شبکه های ماهواره ای در فضا نگران هستند. آنها معتقدند نور خورشیدی که از سطح این ماهواره ها منعکس می شود می تواند پارازیت هایی در تصاویر تلسکوپ های فضایی ایجاد کند. اسپیس‌ایکس برای کاهش پارازیت، پوششی روی ماهواره‌ها قرار داد که به کمک آن شدت بازتاب نور را کاهش ‌دهد. ماهواره‌های استارلینک از برچسب‌های آینه‌ای برای انحراف نور خورشید و جلوگیری از تابش مستقیم آن به زمین استفاده می‌شود. این کار به کاهش آلودگی نوری و ایجاد مزاحمت کمتر برای مشاهدات نجومی کمک زیادی می کند.

شرکت‌های دیگر هم در حال راه‌اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای هستند. به عنوان مثال: پروژه کوئیپر آمازون (Project Kuiper) پیشرفت‌هایی زیادی داشته است. سازنده آن قصد دارد اولین ماهواره‌های خود را تا اواخر سال 2024 به فضا پرتاب کند. این رقابت در عرصه اینترنت ماهواره ای، می‌تواند نگرانی‌های اخترشناسان را در مورد تعداد زیاد ماهواره‌ها در مدار زمین و تأثیر آن‌ها بر مشاهدات علمی افزایش دهد.


چاپ