چگونه تصاویر زنده برگشت استارلاینر بوئینگ به زمین را تماشا کنیم؟

فضاپیمای بوئینگ CST-100 Starliner پس از اقامت کوتاهی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) داشت، خود را برای برگشت به خانه در روزچهارشنبه آماده می کند. ناسا قرار است، تصاویر بازگشت آن به خانه را به صورت زنده پخش کند. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر کپسول استارلاینر در فضا

این فضاپیما قرار است ساعت 2:36 بعد از ظهر به وقت محلی، ایستگاه فضایی را ترک کند. ET در روز چهارشنبه، 25 می، قبل از فرود آمدن به زمین با کمک چتر نجات در نیومکزیکو در یک بیابان، حدود چهار ساعت بعد فرود آید.

ماموریت بدون سرنشین استارلاینر به ایستگاه فضایی (OFT-2) که پنجشنبه گذشته به فضا انجام شده بود، برای بوئینگ بسیار مهم است زیرا بزرگ ترین سازنده هواپیمای جهان به دنبال اثبات قابلیت اطمینان فضاپیما پس از انجام یک پرواز ناموفق در سال 2019 است که از رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی ناکام ماند. ماموریت دوم این فضا پیما نیز در آگوست سال 2021 پس از بروز مشکلات فنی قبل از پرتاب بود، که باعث توقف عملیات پرتاب شد.

با وجود آن که این فضاپیما در روز جمعه با موفقیت به ایستگاه بین المللی پیوست، به دلیل پاره ای از مسائل فنی به راحتی در ایستگاه پهلو نگرفت. به همین دلیل، روند اتصال آن حدود یک ساعت بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

پس از لنگر انداختن، فضانوردان روی ISS توانستند دریچه را باز کرده و وارد فضاپیما شوند تا 500 پوند محموله ای را که همراه آورده بود، جمع آوری کنند. فضانوردان همچنین توانستند با رزی مانکن که پر از حسگر و تنها مسافر استارلاینر بود، ملاقات کنند. این مانکن، داده‌هایی را درباره شرایط داخل فضاپیما که در طول ماموریت جمع آوری کرده بود، در اختیار مهندسان قرار داد.
قبل از خروج از ایستگاه، استارلاینر با بیش از 600 پوند محموله، از جمله مخازن قابل استفاده مجدد از سیستم شارژ اکسیژن نیتروژن که هوای قابل تنفس را برای اعضای خدمه ایستگاه فراهم می کند، بارگیری می کند. ناسا گفت مخازن قبل از اینکه در پرواز بعدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگردانده شوند، روی زمین بازسازی خواهند شد.

ماموریت موفقیت آمیز OFT-2 راه را برای یک پرواز آزمایشی همراه با خدمه هموار می کند که استارلاینر اصلی را یک قدم به سمت تبدیل شدن به بخشی از ناوگان ناسا برای ماموریت های فضانوردی به ایستگاه فضایی بین المللی نزدیک تر می کند.

نحوه تماشا
می‌توانید با رفتن به وب‌سایت ناسا، به قسمت پخش زنده رفته و پخش زنده بازگشت به خانه استارلاینر را تماشا کنید.

پخش ناسا در روز چهارشنبه، 25 می از ساعت 2 بعد از ظهر به وقت شرقی آغاز خواهد شد. Starliner در ساعت 2:36 بعد از ظهر از ایستگاه فضایی بین المللی خارج خواهد شد. این پخش زنده اولیه زمانی پایان می‌یابد که فضاپیما از ایستگاه فضایی خارج شود و رفتن به خانه تأیید شود.

پخش قسمت دوم آن در روز چهارشنبه از ساعت 17:45 آغاز شده و در ساعت 6:05 بعدازظهر، دوربیت استارلاینر را در ساعت 6:49 بعد از ظهر در حال فرود در صحرای نیومکزیکو نشان می دهد.
محل برگزاری کنفرانس خبری بازگشت به زمین این ماموریت در روز چهارشنبه، ساعت 9 شب در مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در هیوستون پخش خواهد شد.

ناسا خاطرنشان می کند که در صورت کشف هر گونه مشکل فنی در لحظات آخر یا تغییرغیرمنتظره آب و هوا در محل فرود، این برنامه تغییر خواهد کرد.

       مقالات مرتبط



چاپ