موشک جدید ناسا برای پرتاب به ماه آماده می شود

آژانس فضایی در آخر هفته اعلام کرد، موشک ماه و فضاپیمای اوریون با جدیدترین سیستم پرتاب فضایی (SLS) ناسا برای آزمایش نهایی در «اوایل ژوئن» به سکوی پرتاب بازخواهند گشت. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات ماموریت این فضا پیما تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

تصویر آماده سازی موشک قمر در سکوی پرتاب

نسل بعدی موشک ماه، سازمان فضایی ناسا ماه گذشته به دنبال انجام تمرین موسوم به " لباس مرطوب" پس از بروز چندین مشکل در طول فرآیند در مرکز فضایی کندی در فلوریدا کنار گذاشته شد.

تمرین لباس مرطوب شامل پر کردن موشک با سوخت و انجام شمارش معکوس است که مانند عملیات پرتاب واقعی صورت می گیرد. اما در طول تلاشی که در آوریل گذشته انجام گرفت، مشکلات فنی مختلفی ظاهر شد که بر اساس آن، مهندسان ناسا تصمیم گرفتند موشک را به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه مرکز فضایی کندی برگردانند تا بتوانند به طور کامل اشکالات فنی را حل کنند.

ناسا اخیراً در پیامی در وب‌سایت خود گفت: «مهندسان کار بر روی تعدادی از اشکالات فنی مشاهده شده در آزمایش قبلی لباس مرطوب را با موفقیت به پایان رساندند. این بررسی ها شامل رسیدگی به نشت سیستم هیدروژن مایع در ناف دکل سرویس دم یا همان مرحله پیشران، جایگزینی مرحله پیشرانه موقت برودتی (اتصال بین پرتابگر متحرک و مرحله فوقانی)، سیستم هلیوم گازی شیر چک و سخت افزار پشتیبانی می شد. چکمه‌ها را تمیز کنید و تأیید کنید که در نتیجه طوفان‌ها و نفوذ آب به سکوی پرتاب، هیچ ضربه‌ای به Orion وارد نشده است.»
آژانس فضایی اضافه کرد که این تیم همچنین نرم‌افزاری را که برای رسیدگی به مشکلاتی که در مرحله سوخت‌رسانی در تمرین قبلی با آن مواجه شده‌اند، نیز به‌روزرسانی کرده اند.

سیستم حمل و نقل SLS ناسا قرار است با فرود اولین زن و اولین فرد رنگین پوست قبل از پایان این دهه، دوره جدیدی از اکتشافات ماه را راه اندازی کند. قبل از آن دو پرواز آزمایشی انجام خواهد گرفت. آرتمیس اول یک پرواز بدون خدمه را به ماه انجام خواهد داد و در صورت موفقیت آمیز بودن آن، آرتمیس دوم همراه با خدمه به همان مقصد فرستاده خواهند شد. ماموریت Artemis III قرار است فضانوردانی را بعد از گذشت پنج دهه از پرواز آپولو و حضور اولین انسان، روی سطح ماه فرود آورد.

اگر تمرین لباس مرطوب آتی طبق برنامه پیش برود، ناسا گفت که انتظار دارد ماموریت Artemis I را با استفاده از موشک SLS و Orion در آگوست امسال پرتاب کند. سکوی پرتاب در 10 روز اول ماه و همچنین در هفته آخر برای انجام این ماموریت آماده است.


       مقالات مرتبط



چاپ