آخرین آزمایش سیستم پرتاب موشک قمر ناسا

آخرین آزمایش سیستم پرتاب موشک قمرناسا، امروز در مرکز فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدای آمریکا انجام می شود. این یکی از آخرین آزمایشات مهم موشک سیستم پرتاب موشک جدید فضاپیمای اوریون، قبل از اعزام به اولین ماموریت بدون خدمه خود به ماه است که طبق برنامه ریزی های انجام شده باید اواخر امسال صورت بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات این آزمایش تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

moon

این آزمایش که به تمرین لباس مرطوب شناخته می شود، شامل پرتاب موشک به سکوی پرتاب 39B در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا و پر کردن آن با سوخت و انجام شمارش معکوس است، اما پس از اتمام در واقع پرتاب نمی شود.


این آزمایش در آخر هفته انجام می شود و دو روز طول می کشد زیرا تیم همان همان عملیات آماده سازی برای پرتاب واقعی را انجام می دهند. با موشک روی پد، تیم فنی سیستم‌های مختلف موشک و فضاپیمای اوریون را ، قبل از بارگیری موشک با بیش از 700000 گالن سوخت مایع فوق‌العاده سرد، شارژ می کنند، به همین دلیل به آن لقب "لباس مرطوب" داده اند. هنگامی که موشک با سوخت پر شد، تیم فنی شمارش معکوس را برای پرتاب آغاز کرده وهمزمان بررسی می کند که آیا ساعت شمارش معکوس در صورت لزوم قابل بازیابی است یا خیر؟ سپس سوخت را از مخازن تخلیه می کند. این آزمایش شامل هماهنگی پرسنل در مرکز کنترل پرتاب در کندی، مرکز کنترل ماموریت در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، نیروی فضایی محدوده شرقی، و مرکز پشتیبانی مهندسی SLS در مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل، آلاباما است.


حدود ساعت 5 بعد از ظهر روز شنبه، 40 دقیقه قبل از آزمایش هدفمند اولیه T-0، تیم پرتاب به ایستگاه های خود در مرکز کنترل پرتاب در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا رسید. اکنون شمارش معکوس برای تست تمرین لباس خیس برای ماموریت آرتمیس ناسا در جریان است.

این آزمایش از این جهت غیرعادی است که هیچ مطبوعاتی اجازه حضور را ندارند، که برای چنین آزمایشاتی روش معمول نیست. همچنین، در حالی که پخش زنده موشک روی رسانه اتاق خبر مرکز فضایی کندی در دسترس قرار گرفته است، تنها فقط یک فایل ویدیویی وجود دارد که هیچ گونه صوت یا تفسیری ندارد. عدم دسترسی مطبوعات مستقل به چنین آزمایش بزرگی سؤالاتی را در جامعه فضایی ایجاد نموده اما ناسا می گوید این تصمیم به دلیل نگرانی های امنیت ملی است.


چاپ