زمان پرتاب جدید فضاپیمای استارلاینر در سال 2022

سازمان فضایی ناسا زمان دومین پرواز آزمایشی فضاپیمای استارلاینر را در 19 ماه می سال 2022 اعلام کرد. این پرتاب آزمایشی قرار بود در ماه آگوست گذشته انجام شود؛ اما به دلیل بروزمشکلات فنی در سوپاپ های مرتبط با ماژول های این فضاپیما لحظه پرتاب، متوقف شده بود. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

STARLINER
هدف از ساخت Starliner CST-100 بوئینگ، این بود که روزی بتواند فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) منتقل کند. اولین پرواز آزمایشی بدون خدمه (OFT-1) فضاپیمای بوئینگ در دسامبر سال 2019 انجام شد و قرار بود آن را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند. اما مشکلات متعدد در نرم افزار فضاپیما در مدت کوتاهی پس از پرتاب باعث شد که فضاپیما نتوانست به مدار مورد نظر برای رساندن آن به ایستگاه فضایی بین المللی برسد و ناسا را وادار کرد تا دستور لغو این ماموریت را صادر کند.

پس از اصلاحات متعدد در آزمایش اول بر روی نرم افزار فضاپیما، ناسا و بوئینگ قصد داشتند در آگوست سال گذشته دومین پرواز آزمایشی را انجام دهند. آزمایش دوم آن نیز طی بررسی‌های پیش از راه‌اندازی در آگوست امسال، زمانی که مهندسان از بروز مشکل در سیستم محرکه استارلاینر مطلع شدند، لغو شده بود. از آن زمان، مهندسان بوئینگ و ناسا در تلاش برای بررسی مشکلات ایجاد شده با انجام آزمایش‌هایی متعدد و رفع آن بودند.
در حال حاضر شرکت بوئینگ و شرکای پرتاب آن در حال آماده سازی نهایی برای پرواز آزمایشی بعدی فضاپیمای Starliner CST-100 هستند.

STARLINER 1
دومین آزمایش پرواز استارلاینر در حال حاضر برای 19 می برنامه ریزی شده است، کارشناسان انتظار دارند شاهد قابلیت های ویژه حمل و نقل انسانی Starliner در ماموریت بدون خدمه آن به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) باشند.

استارلاینر از محل کیپ کاناورال واقع در ایالت فلوریدا پرتاب خواهد شد. برای آماده شدن برای روز پرتاب، در عملیاتی که در روز سه شنبه، 26 آوریل در داخل تأسیسات ادغام عمودی کیپ کاناورال انجام شد، مرحله بالایی موشک اطلس V با موفقیت در بالای مرحله اول قرار گرفت. آزمایش قبل از پرواز استارلاینر در اوایل ماه مه در بالای موشک نصب می شود.

در این پرواز آزمایشی استارلاینر به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، این فضاپیما پنج روز پس از پرتاب در زمان بازگشت به زمین با چتر نجات در محدوده موشکی وایت سندز ایالت تگزاس فرود خواهد آمد.

اگر این پرواز فضاپیمای استارلاینر بوئینگ با موفقیت انجام شود، ناسا را یک قدم به بخشی از برنامه خدمه تجاری نزدیک‌تر می‌کند. این تلاش ها از ترکیب فناوری جدید توسعه‌یافته و ساخته شده توسط شرکت‌های خصوصی و تجربیات سازمان فضایی با هدف افزایش سطح دسترسی به فضا صورت می گیرد.

به عنوان مثال، اسپیس ایکس در حال حاضر بخشی از این برنامه است که توانست با بهره گیری از قابلیت استفاده مجدد موشک فالکون 9 و فضاپیمای دراگون ماموریت های موفقیت آمیزی نظیرارسال محموله ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2012 و پروازهای خدمه ای در سال 2020 را انجام دهد.

 


چاپ