تماشای فضانوردان ایستگاه فضایی که برای خواب آماده می شوند

ماتیاس مورر، فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA) ویدئویی را به منتشر کرده است که نشان می‌دهد چگونه برای خواب شبانه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) آماده می‌شود. برای مشاهده این ویدئوی جذاب تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

FAZA

همانطور که شما حدس زدید، روال خواب فضانوردان تقریباً شبیه به روی زمین است، تنها با این تفاوت که همه اشیاء در اطراف معلق بوده و چالش های دیگری مانند ریزگرانش (ریزگرانش به حالتی گفته می شود که شباهت زیادی به بی‌وزنی و گرانش صفر (zero-g) دارد، اما با این تفاوت که نیروی گرانش در ایستگاه فضایی دقیقاً صفر نیست و مقدار آن کم می باشد.) نیز وجود دارد که باید با آن دست و پنجه نرم کنند.
آقای مورر نزدیک به شش ماه در ایستگاه فضایی بوده است، بنابراین زمان زیادی برای تکمیل خواب شبانه خود داشته است. آنها قبل از اعزام به فضا، جلسات آمادگی خواب در CASA (محل خواب خدمه ایستگاه iss)، را در ماژول آزمایشگاه علمی اروپایی کلمبوس واقع در کشور آلمان سپری می کنند.

ESA (آژانس فضایی اروپا) در توضیحاتی که به همراه این ویدئو منتشر کرد، می‌گوید: « قبل از اینکه ماتیاس شب را در کیسه‌خواب خود معلق بماند، کمی به طرف یکی از سه «حمام» که در حال حاضر در ایستگاه فضایی قرار دارند، منحرف می‌شود. این حمام‌ها که از محل کار جدا شده و در ماژول‌های مختلف بخش مداری ایالات متحده و بخش‌های روسی ایستگاه نصب شده‌اند. فضانوردان از این حمام‌ها برای شستن، دوش گرفتن در فضا و مسواک زدن دندان ها استفاده می کنند.»

مورر می‌گوید که می‌تواند از مقدار بسیار کمتری خمیردندان در فضا نسبت به زمین استفاده کند، زیرا خیلی راحت‌تر از زمانی که روی زمین زندگی می کرد، کف می‌کند. وقتی مسواک زدنش تمام شد، فوم را داخل حوله می ریزد.

همانطور که در ویدیو می بینید، "دوش گرفتن" آن ها بیشتر از طریق یک پارچه مرطوب صورت می گیرد، زیرا کمبود جاذبه، لذت بردن از یک حمام با تجربه شستشویی که در زمین داشته را غیرممکن می کند.

بینندگان ممکن است از دیدن این همه قطرات مایع در حال شناور تعجب کنند زیرا آقای مورر آب را روی پارچه می‌ریزد و شروع به شستن صورتش می‌کند. او در پاسخ به پرسشی در وبلاگ خود درباره اینکه آیا این قطرات می‌توانند به وسایل الکترونیکی داخل هواپیما آسیب برسانند، به ما اطمینان می‌دهد که فضاپیما ایمن است.

فضانورد توضیح می‌دهد: «مناطق شستشوی ما در مکان‌های جداگانه‌ای قرار دارند که در آن پرده‌های دوش نیز داریم و لوازم الکترونیکی مهمی نداریم.

علاوه بر این، همه پریزهای الکترونیکی باید درپوش داشته باشند. شما هرگز یک پریز برق را با تمام پین ها باز نمی گذارید تا مایع یا گرد و غبار وارد آن شود. اما درست است، برخی از سیستم‌های رایانه‌ای دارای فن‌ها و تجهیزاتی هستند که می‌توان مایع را به داخل آن‌ها کشید، اما من فکر می‌کنم انتخاب همه سخت‌افزار به گونه‌ای انجام شده است که از آن ها در برابر این خطرات نیز محافظت می کند. پس باید مواظب باشیم که مایعی به اطراف نپاشیم و اگر قطراتی در اطراف وجود داشت پاک کنیم. اما محیط اینجا کاملاً انعطاف‌پذیر و مقاوم است و می‌تواند وجود برخی از قطرات کوچک را تحمل کند.»

مورر سپس به سمت محل خواب خود در ماژول کلمبوس شناور می شود، و زمانی را برای کار با لپ تاپ سپری می کند تا اگر پیام مهمی برای او ارسال شده باشد، بررسی کند. محل خواب فضانوردان به اندازه ظرفیت یک نفر ساخته شده است.


چاپ