برگزاری روز جهانی نجوم در ایران

از سال 1973 به مناسبت روز جهانی نجوم، در کشور ما نیز هم همزمان با این رویداد همایشی از سوی انجمن نجوم ایران به منظور ترویج علم نجوم و ایجاد پیوند میان مردم و صاحب نظران علم نجوم در اردیبهشت ماه برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از مکان و نحوه برگزاری این همایش تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

براساس برنامه ریزی های به عمل آمده از سوی انجمن نجوم ایران، هفته نجوم در ایران با شعار نجوم و توسعه پایدار از تاریخ 12 اردیبهشت الی 18 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

nojom iran


تاریخچه نجوم
در گذشته علم نجوم به گستردگی امروز نبود. تجهیزات زیادی برای رصد ستارگان وجود نداشت. بنابراین، در آن دوران علم ستاره شناسی به مشاهده و ثبت حرکات اجرام آسمانی با چشمان غیر مسلح محدود بود. به دلیل اینکه شغل اکثر پیشینیان ما کشاورزی بود، از روی ستاره ها و حرکت اجرام آسمانی پی به تغییر فصول سال می بردند و زمان کاشت محصولات خود را مشخص می کردند.


علم اخترشناسی با توجه به آثار باقی مانده باستان شناسی نشان می دهد که تمدن هایی نظیر بابل، مصر باستان، تمدن هلینک (یونان باستان)، هند و چین آن را به اوج خود رسانده بودند و با توجه به شواهد موجود در طبیعت، حرکت سیاره ها، خورشید، ماه و زمین و با بهره گیری علم فلسفه نظریاتی مانند کروی زمین و ... را مطرح می کردند.
به عنوان نمونه؛ چینی ها 1000 سال پیش از میلاد مسیح قبل از اختراع تلسکوپ به یافته های مهمی در زمینه اخترشناسی دست پیدا کرده بودند. یا شخصی یه نام هیپارکوس 200 سال قبل از میلاد، توانست اندازه ماه و فاصله آن تا زمین را تخمین بزند.
بابلی ها و آشوری ها نیز پدیده کسوف یا خسوف و زمان وقوع آن را در یک دایره با نام دایره ساروس کشف کرده بودند.
علم نجوم در زمان امپراتوری ایران به اوج خود رسیده بود. اما در اروپا مصادف با زمان قرون وسطی، مردم تا قبل از ورود مسلمانان به این سرزمین ها، اطلاعات چندانی نداشتند که به لطف ستاره شناسان مسلمان شناخت آن ها از این علوم بالا رفت.


روز جهانی نجوم در ایران
در ایران از سال 1380 روز نجوم برگزار شد و مسولیت برگزاری این روز در ایران به عهده شاخه آماتوری انجمن نجوم می باشد.
هر ساله این مراسم در هفته اخر ماه آرویل حدود 15 آوریل(26 فروردین) تا تاریخ 15 مه (25اردیبهشت) در سرتاسر جهان برگزار می شود. این زمان به دلیل حضورماه در وضعیت شب هفتم انتخاب شده است. معمولا هر کشوری با توجه به شرایط خود، می تواند طبق قوانین اتحادیه نجوم، روز نجوم را در هفته نجوم برگزار کند.
کشورهایی که تقویم آن ها بر اساس تاریخ میلادی است، روز نجوم را در روز تعطیل که معمولا شنبه یا یک شنبه می باشد، تعیین می کنند. درایران نیز روز جمعه را انتخاب کردند، زیرا مردم بیشتری فرصت شرکت در برنامه های مخصوص این روز را داشته باشند.

برنامه های روز جهانی نجوم

به دلیل همه گیری بیماری کرونا مدت دو سال بود که این همایش برگزار نشده بود، اما در حال حاضر به لطف واکسیناسیون عمومی شرایط برگزاری حضوری آن فراهم شده است. انجمن نیز برای شکوه بیشتر این مراسم از همه موسسات، مراکز، گروه ها و علاقه مندان نجوم برای شرکت در این رویداد مهم دعوت به عمل آورده است.
برنامه ریزی های به عمل آمده از سوی انجمن نجوم، با شعار نجوم و توسعه پایدار در طی این هفته به شرح ذیل می باشد:


دوشنبه ۱۲ اردیبهشت: نجوم و توسعه آموزش و ترویج علم
سه شنبه ۱۳ اردیبهشت: نجوم و توسعه کارآفرینی
چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت: نجوم و توسعه گردشگری
پنچ شنبه ۱۵ اردیبهشت: نجوم و توسعه آسمان تاریک
جمعه ۱۶ اردیبهشت: نجوم و توسعه آسمان بدون مرز
شنبه ۱۷ اردیبهشت: نجوم و توسعه‌ علم و فناوری
یکشنبه ۱۸ اردیبهشت: نجوم و توسعه پایدار

مطالب مرتبط



روز نجوم 1401


چاپ