درخواست فوری دانشمندان برای محافظت از محیط زیست فضا

دانشمندان به دلیل افزایش پرتاب ماهواره‌ها از سوی کشورها، خواستار حفاظت بیشتر از محیط زیست فضا شدند. با پرتاب شدن ماهواره‌های بیشتر، مشکل زباله‌های فضایی بدتر و بدتر می‌شود و دانشمندان هشدار داده‌اند که این امر می‌تواند پیامدهای بلندمدتی هم برای تحقیقات علمی و هم برای رفاه مردم روی زمین داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

earth 1
آژانس فضایی اروپا (ESA) نیز اخیراً گزارشی در مورد زباله‌های فضایی منتشر کرده است و در آن یادآورشده که تعداد فزاینده پرتاب‌های ماهواره، به‌ویژه صورت‌های فلکی ماهواره‌ای در مدار پایین زمین مانند Starlink اسپیس ایکس، تأثیری ناپایدار بر محیط زیست فضایی ایجاد می‌کند. به گفته آژانس فضایی اروپا، وجود بیش از 30000 قطعه زباله فضایی در مدار سیاره ما ثبت شده است و با بررسی های انجام شده روی مدل ها، ممکن است بیش از یک میلیون جرم بزرگتر از 1 سانتی متر وجود داشته باشد.
این گروه از محققان در مقاله ای که در مجله Nature Astronomy منتشر کردند، هشدار دادند که تجمع زباله در مدار زمین، مانند ماهواره‌هایی که دیگر کار نمی‌کنند یا تقویت‌کننده‌های موشک هایی که دور انداخته می‌شوند، بر طیف گسترده‌ای از میدان‌ها تأثیر خواهد گذاشت. علاوه بر تداخل ماهواره‌ها در تحقیقات نجومی، میزان فزاینده زباله‌ها با حق مردم عادی برای نگاه کردن به بالا و دیدن آسمان شبانه بدون آلودگی که به صورت اختصار آن را «دسترسی عمومی به ستارگان» می‌نامند، ، تداخل خواهد داشت. این موضوع هم برای منجمان آماتور، هم برای گروه های زیادی از مردم بومی که آسمان شب بخش مهمی از فرهنگ آنهاست، و هم برای همه کسانی که به سادگی می خواهند از منظره ستارگان بالا لذت ببرند، صدق می کند.
یکی از مشکلات عمده زباله های فضایی این است که اگر اقدام جدی در این مورد صورت نگیرد، به دلیل برخوردهایی که ممکن است رخ دهد، موضوع را بدتر خواهد کرد. وقتی دو ماهواره با هم برخورد می‌کنند، هزاران قطعه زباله ایجاد می‌کنند که در مدارهای زمین قرار می‌گیرد و این زباله‌ها می‌توانند باعث ایجاد برخوردهای بیشتری شود. خطر نهایی این است که ما ممکن است تحت تأثیر «سندرم کسلر» قرار بگیریم، که در آن به دلیل وجود آشغال های زیاد در مدار، برخوردهای آبشاری رخ می دهد که در نهایت پرتاب هر گونه ماموریت فضایی بیشتر را دشوار یا حتی غیرممکن می کند.

حوادث مختلفی در این سالها از برخورد ماهواره ها با زباله های فضایی گزارش شده که منجر به خسارات سنگین و جبران ناپذیری گردیده است. زباله ها در فضا با سرعت 28 هزار کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستند، حتی اگر جرم آن ها را خیلی ناچیز تصور کنیم باز هم می تواند یک تهدید بزرگ برای سفینه های فضایی و ماهواره ها محسوب شوند. ایستگاه فضایی ISS در سال 2014 به تعداد 5 بار مجبور شد برای ممانعت از برخورد با زباله ها تغییر مسیر دهد. بر اساس مقررات سازمان فضایی ایالات متحده، اگر احتمال برخورد زباله با ایستگاه فضایی نسبت یک در صد هزارم باشد و تغییر مسیر اهداف ماموریت را تغییر ندهد، سفینه باید تغییر مسیر دهد. اما اگر احتمال برخورد بیشتر از یک در ده هزارم باشد ماموریت باید در مسیر خود انجام گیرد مگر اینکه جان فضانوردان در خطر باشد. زمان این تغییر مسیر معمولا یک تا چند ساعت قبل از زمان برخورد احتمالی می باشد.

سال ۲۰۰۹ یک ماهواره روسی که ماموریت آن مدت ها به اتمام رسیده و از رده خارج شده بود با یک ماهواره آمریکایی ایریدیوم برخورد و باعث انهدام آن شد. از برخورد حاصل این دو ماهواره بیش از 2 هزار قطعه در فضای اطراف زمین رها شد.
سال ۱۹۹۶ نیز، زمانی که فرانسه ماهواره خود را به فضا پرتاب کرد با آثار باقی مانده از انفجار ده سال قبل یک موشک فرانسوی برخورد کرد و آسیب دید.
سال ۲۰۰۷ یک ماهواره روسیه با قطعات منهدم شده یک ماهواره چینی که سال ها قبل توسط موشک نابود شده بود، برخورد کرد که بعضی قطعات آن را از کار انداخت.
بیشتر زباله‌های فضایی درمداری به دور زمین می‌گردند که از دو قطب می‌گذرد.

محققان استدلال می کنند که ما باید فضا را از همان روش هایی که برای محافظت از زمین استفاده می کنیم الهام بگیریم و برای محافظت از آن اقدامات لازم را انجام دهیم. آنها نوشتند: "ما با نگاه کردن به محیط مدار و همچنین کار روی آن تکیه می کنیم." از این رو، ما باید مسائلی مانند آسیب به نجوم حرفه ای، رصد عمومی ستارگان، اهمیت فرهنگی آسمان، پایداری فعالیت های تجاری، مدنی و نظامی در فضا را مورد توجه قرار دهیم.
.


چاپ