درخواست ثبت اختراع اپل برای یک گوشی تاشو!!

شرکت اپل در مرحله توسعه یک گوشی تاشو قرار دارد.

آیفون تاشو

درخواست ثبت اختراعی که به تازگی توسط اپل ارائه شد نشان دهنده این است که غول آمریکایی در مرحله توسعه یک گوشی آیفون تاشو قرار دارد. درخواست گواهی تاریخ 16 دسامبر 2023 به ثبت رسید. این درخواست مربوط به "دستگاه الکترونیکی قابل تا شدن" با قابلیت تاشو می شود.

همانطور که می دانید درخواست ثبت اختراع به معنی عرضه حتمی گوشی تاشو نیست. این شرکت در طول سال های گذشته گواهی های ثبت اختراع زیادی دریافت کرد که بعضی از آنها هرگز به مرحله تولید نرسید. اما درخواست آنها نشان دهنده این است که شرکت کوپرتینویی حداقل بررسی های خود را در مورد ساخت یک آیفون تاشو آغاز کرده است. اگر اپل موفق به عرضه یک آیفون تاشو شود، می تواند توجه مصرف‌کنندگان زیادی را به خود جلب کند. گوشی‌های تاشو در حال حاضر فقط توسط شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی تولید می‌شوند. میزان تقاضا برای این نوع گوشی ها در بازار بسیار بالاست . از طرف دیگر، یک آیفون تاشو می‌تواند به اپل کمک کند تا سهم خود را از بازار گوشی‌های هوشمند رده بالا افزایش دهد.

با این حال، کارساخت گوشی تاشو به همین راحتی نیست! چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد که اپل باید برای عرضه یک آیفون تاشو باید به آنها غلبه کند. یکی از چالش‌ها قیمت بالای این نوع گوشی هاست. گوشی‌های تاشو تا حد زیادی گران‌تر از گوشی‌های هوشمند معمولی هستند. چالش بعدی میزان دوام آنهاست. گوشی‌های تاشو به دلیل نمایشگرهای تاشو حساس تر هستند و در برابر آسیب مقاومت کمتری دارند. با تمام این چالش‌ها، به نظر می‌رسد که اپل علاقه دارد به بازار گوشی‌های تاشو وارد شود. درخواست ثبت اختراع اخیر این شرکت هم نشان‌دهنده گامی در این راستا است.

آیفون تاشو پتنت

طبق گزارش وبسایت Patently Apple، درخواست ثبت اختراع اپل که اکتبر سال گذشته به اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا (USPTO) ارائه شد، با عنوان «لولا برای وسایل تاشو» به ثبت رسیده است. در توضیحات این اختراع آمده است:" یک دستگاه نمایشگر تاشو از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که توسط یک لولا به هم متصل می‌شوند. یک نمایشگر انعطاف پذیر هم می تواند روی لولا قرار گیرد . دستگاه تاشو با کمک این لولا می تواند به راحتی باز و بسته شود."

تصویرهای منتشر شده از این اختراع، یک گوشی صدفی (clamshell) ساده را نشان می‌دهند که شبیه گوشی‌های گلکسی زد فلیپ، موتورولا رایزر و سایر گوشی‌های تاشوی مشابه موجود در بازار، حول یک محور عمودی تا می‌شود. لولا در این طراحی قابلیت چرخش به سمت داخل و بیرون دارد، اگرچه در گوشی های صدفی حرکت به سمت داخل، رایج‌ترین شکل تا شدن در گوشی‌های صدفی است . البته گوشی‌های تاشویی هم وجود دارند که به طرف خارج تا می شوند مانند گوشی«آنر وی پرس». در توضیحات این درخواست به قطعاتی مانند گیره‌های اصطکاکی و صفحات دنده‌ی همگام‌سازی اشاره شده است.

براساس آمار فروش سامسونگ، مدل صدفی گلکسی زد فلیپ پرفروش‌ترین گوشی تاشو طی سه سال گذشته بوده و از مدل‌های کتابی گلکسی زد فولد پیشی گرفته است. اپل به احتمال زیاد قبل از ساخت یک آیفون تاشو مدل کتابی، روی مدل صدفی آن تمرکز خواهد کرد.


چاپ