ساخت هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو2 متوقف شد!

اپل به نظر می رسد پروژه ساخت هدست واقعیت مجازی ویژن پرو ۲ را لغو کرده است!

هدست اپل ویژن پرو2 ساخت

اگر به هدست واقعیت ترکیبی اپل ویزن پرو علاقه زیادی دارید، برای شما خبر بدی داریم! اپل تصمیم گرفته است مراحل توسعه واقعیت ترکیبی نسل دوم را متوقف کند. البته این خبر به این معنا نیست که احتمال ساخت هدست نسل بعدی در آینده وجود نداشته باشد. سئوالی که شاید در ذهن شما هم نقش بسته باشد این است: چرا اپل تصمیم به لغو پروژه گرفت؟! دلایل زیادی برای این تصمیم می تواند وجود داشته باشد. به عنوان نمونه:

اولین دلیل: قصد سازنده برای ساخت مدل های ارزان برای بالابردن میزان فروش سالانه. گفته می شود اپل در حال حاضر بیشتر تمرکز خود را روی ساخت مدل های ارزان تر هدست های واقعیت ترکیبی به نام "ویژن" گذاشته است. قیمت این مدل ها به احتمال زیاد در محدوده 1000 دلار خواهد بود که در مقایسه با قیمت 3500 دلاری ویژن پرو1 ارزان تر به نظر می رسد.

دومین دلیل: بروز مشکلات فنی می تواند یکی دیگر از دلایل این تصمیم نباشد. اپل با چالش های فنی زیادی در روند توسعه ویژن پرو2 مواجه شده است.

سومین دلیل: هنوز میزان تقاضای هدست واقعیت ترکیبی در بازار وجود ندارد. شاید اپل متقاعد شده است که با توجه به رکود اقتصادی در جهان هنوز زمان مناسبی برای عرضه نسل دوم هدست ترکیبی نیست.

احتمال ساخت در آینده نزدیک:

با وجود لغو پروژه ساخت ویژن پرو ۲، اپل هنوز هم مشغول سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری واقعیت ترکیبی است. این شرکت مهندسان خلاقی دارد که در حال کار بر روی این فناوری هستند.علاوه بر این، بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی به سرعت در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده میزان تقاضا افزایش یابد. اما، این احتمال هم دور از ذهن نیست که تیم کوک بخواهد مدل دیگری از هدست را با یک نام متفاوت روانه بازار کند.

زمان عرضه:

هنوز خیلی دقیق معلوم نیست که اپل چه زمانی مدل جدید هدست‌های واقعیت ترکیبی خود را به بازار عرضه خواهد کرد. با این حال، برخی از تحلیلگران معتقدند که این شرکت ممکن است تا سال ۲۰۲۵ صبر کند تا میزان تقاضای بازار به اندازه کافی افزایش یابد. همان سیاستی که در تبلت های آیپد پرو و آیر 2024 اتخاذ کرده بود. ویژن پرو، با وجود اینکه یکی از بهترین هدست‌های واقعیت افزوده (AR) در بازار به شمار می رود، به دلیل قیمت سرسام‌آور نتوانسته به رکود فروش خوبی دست پیدا کند.

اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) 2024 با معرفی visionOS 2، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی ویژن پرو را تا به امروز آغاز کرد. به همین دلیل نمی توان پذیرفت که سازنده آیفون بی خیال ساخت هدست های پیشرفته تر شده است!

هوگو بارا، مدیر سابق بخش واقعیت مجازی شرکت متا، ویژن پرو را یک کیت توسعه‌یافته‌ی بیش از حد مهندسی‌شده توصیف می کند. او در مصاحبه خود گفت:" به عقیده‌ی من، با کم کردن آلومینیوم، شیشه‌ی بدنه به علاوه‌ی حذف صفحه‌ی نمایشگر خارجی، می‌تواند تا حد زیادی هزینه تولید را کاهش داد."

بیشتر منتقدان در مورد هدست ویژن پرو اپل اشتراک نظر دارند که با وجود کیفیت ساخت فوق العاده دستگاه، هیچ توجیه اقتصادی برای مردم ندارد. با پول یک اپل ویژن پرو می توان کارهای زیادی انجام داد. اگر اپل می‌خواهد جایگاه خود را در صنعت واقعیت توسعه‌یافته (XR) تثبیت کند، باید با مدل های ارزان‌تری مانند متا کوئست ۳ رقابت کند.


چاپ