Spacetop G1: اولین لپ‌تاپ واقعیت افزوده بدون صفحه نمایش

لپ تاپ Spacetop G1 اولین لپ تاپی است که صفحه نمایش ندارد!

لپ تاپ واقعیت مجازی

لپ تاپ Spacetop G1 براساس فناوری واقعیت افزوده یا AR کار می کند. مهم ترین تفاوت آن با لپ تاپ های مرسوم، صفحه نمایش آن است. لپ تاپ جدید به جای استفاده از صفحه نمایش از یک عینک AR و یک پروژکتور داخلی برای نمایش اطلاعات استفاده می کند. این پروژکتور می تواند تصاویر مجازی را در مقابل چشمان کاربر، نمایش دهد. با استفاده از این عینک‌ها، تصاویر مجازی بر روی شبکیه چشم کاربر سوار می‌شوند و به نظر می‌رسد که بر روی هر سطحی که در مقابل کاربر قرار دارد، نمایش داده می‌شوند. این ویژگی با خود دو مزیت مهم به دنبال دارد: یکی جابجایی راحت تر و دومی فضای کاری بزرگتر!

استفاده از هدست ویژن پرو به علت وزن سنگینی که دارد، در طول روز بسیار خسته کننده است. شرکت Sightfulبا طراحی لپ تاپ Spacetop G1 قصد دارد این مشکل را حل کند. این لپ تاپ به جای ویندوز از یک سیستم عامل اختصاصی استفاده می کند. بیشتر قطعات سخت افزاری مورد نیاز درون لپ تاپ قرار دارد تا وزن عینک با یک عینک معمولی فرقی نداشته باشد. شرکت سازنده، Spacetop G1 را به عنوان « اولین لپ‌تاپ مجهز به محاسبات فضایی» معرفی کرد. این عنوان تا حدی از ادبیات بازاریابی اپل الهام گرفته شد. Sightful در حقیقت سعی می‌کند Spacetop G1 را به عنوان یک محصول پیشگام و انقلابی در صنعت لپ‌تاپ‌ها معرفی کند. Spacetop G1 ترکیبی از دو بخش اصلی است:

• عینک واقعیت افزوده: این عینک، صفحه‌نمایش‌های مجازی را بر روی دنیای واقعی شما نمایش می‌دهد. Sightful مدعی است که این عینک می‌تواند صفحه‌نمایشی به بزرگی ۱۰۰ اینچ را شبیه‌سازی کند.
• بخش پایینی لپ‌تاپ: این بخش شامل صفحه کلید، ترک‌پد و سایر اجزای داخلی لپ‌تاپ مانند پردازنده و حافظه می شود.

Spacetop G1 در واقع یک سال قبل از عرضه Apple Vision Pro به صورت محدود در دسترس خریداران قرار گرفت. اما، به نظر می رسد زمان عرضه عمومی آن و ثبت پیش سفارش فرا رسیده است.

لپ تاپ واقعیت مجازی صفحه نمایش

مشخصات فنی وقیمت لپ تاپ Spacetop G1

پردازنده: از نظر سخت‌افزاری، Spacetop G1 خیلی پر سرعت نیست. این دستگاه با همان پردازنده‌ی اسنپدراگون QCS8550 کوالکام عرضه می‌شود که در گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

حافظه: لپ تاپ جدید ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارد. این لپ تاپ با توجه به مشخصات سخت افزاری آن مخصوص انجام کارهای اداری طراحی شده است بنابراین، نباید از آن انتظار یک لپ تاپ گیمینگ را داشت!

صفحه نمایش: عینک واقعیت مجازی آن از دو صفحه‌نمایش OLED با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ ، نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز، میدان دید ۵۰ درجه و تراکم پیکسلی ۴۲ پیکسل در درجه مجهز است. البته خریداران امکان استفاده از لنزهای طبی سفارشی را هم خواهند داشت. سیستم صوتی عینک به بلندگوهای Open-Ear با توان ۶ وات شرکت Xreal مجهزاست. بنابراین کیفیت صدای خوبی دارد. اما بعید به نظر می رسد صفحه‌ نمایش مجازی آن به دلیل میدان دید ضعیف، 100 اینچ باشد! استفاده از صفحه نمایش مجازی اختیاری است. دو پورت ورودی USB-C در آن قرار داده شد تا کاربران در صورت تمایل بتوانند مانیتورهای مستقلی را به آن متصل کنند. سئوال: این ویژگی چه فرقی به حال کاربر می کند؟!با این ویژگی کاربر می تواند در محل کار از یک مانیتور واقعی و در سفرهای هوایی از مانیتور مجازی دستگاه استفاده کند.

قابلیت اتصال: این لپ تاپ می تواند از فناوری بی سیم Wi-Fi7، بلوتوث 5.3، کارت خوان سیم کارت، اینترنت 5G و 4G پشتیبانی می کند.

باتری: لپ تاپ Spacetop G1 می تواند با یک بار شارژ تا 8 ساعت مداوم کار کند.

نرم افزار: سیستم عامل لپ تاپ یک سیستم عامل خاصی است که می تواند امکانات واقعیت افزوده را ارائه دهد. این سیستم‌عامل بر پایه‌ی ChromeOS ساخته شده است. کاربر برای پیمایش می تواند از حرکات دست استفاده کند. بزرگترین ایرادی که به سیستم عامل جدید می توان گرفت، عدم پشتیبانی از تمام اپلیکیشن های موجود است.

دوربین: این دستگاه به یک دوربین 5 مگاپیکسلی برای برقراری تماس های ویدئویی مجهز است.

قیمت : Spacetop G1 با وجود نداشتن صفحه‌نمایش فیزیکی، قیمتی معادل یک لپ تاپ مجهز به صفحه‌نمایش OLED باکیفیت دارد. سازنده این لپ تاپ را با قیمت 1900 دلار عرضه کرد. پرداخت چنین هزینه ای به نظر کار عاقلانه ای نیست! شما می توانید به جای آن و فقط با پرداخت 1400 دلار یک مک‌بوک ایر جدید یا یک کامپیوتر Copilot+ به همراه یک عینک واقعیت افزوده خریداری کنید.


چاپ