قابلیت جدید کروم: برای حفظ رمز عبور برنامه دیگری نصب نکنید!

با نصب بروز رسانی جدید گوگل کروم، کاربران برای حفظ رمز عبور دیگر نیازی به نصب برنامه دیگر ندارند.

google chrome

طبق گزارش دیجیتال ترندز؛ گوگل به‌روزرسانی امنیتی بزرگی را در قسمت مدیریت گذرواژه(Password Manager) در مرورگر کروم منتشر کرده است. کاربران با نصب این وصله امنیتی برای حفظ رمزهای عبور خود دیگر نیازی به برنامه های شخص ثالث مانند 1Password، Bitwarden، Dashlane و LastPass نخواهند داشت.

این وصله امنیتی 7 ویژگی اصلی دارد که گوگل روز گذشته به پنج مورد از آن ها اشاره کرده است. این نسخه بروز رسانی در دو نسخه دسکتاپ و ios منتشر خواهد شد.

اولین ویژگی آن مربوط به یک فضای اختصاصی «مدیر رمز عبور» در منوی Chrome است، درست در محلی که تنظیمات قرار دارد. گوگل معتقد است این تغییر طراحی، دسترسی به رمزهای عبور را آسان می کند. علاوه بر این، شما می‌توانید برای راحتی بیشتر یک میان‌بر برای Google Password Manager روی دسک‌تاپ رایانه شخصی خود نصب کنید تا دیگر نیازی به مراجعه به بخش سه نقطه کروم نداشته باشید.

این به‌روزرسانی اکنون تأیید هویت بیومتریک را برای رایانه‌های شخصی که از این عملکرد پشتیبانی می‌کنند، امکان پذیر می کند. این ویژگی به صورت احراز هویت چند عاملی در گزینه‌هایی که کروم رمز عبور را به‌طور خودکار تکمیل می‌کند، قابل مشاهده است. شما می توانید رمز عبور خود را با اثر انگشت یا تشخیص چهره تأیید کنید.

chrome pass

ویژگی دوم قابلیت یادداشت‌ برداری است که به شما امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری را در Google Password Manager که با رمز عبور شما مرتبط است، ذخیره کنید. برای دسترسی به این ویژگی باید روی نماد کلید سایتی که در حال ورود به آن هستید کلیک نمایید.

برای اینکه بتوانید همه گذرواژه‌های خود را در Google Password Manager وارد کنید کافی است، گذرواژه‌های خود را تحت قالب CSV در آورید و سپس آنها را در رایانه خود به Chrome وارد کنید.

گوگل عملکرد Password Checkup خود را که فعلا در نسخه دسکتاپ و اندروید قابل دسترسی می باشد، به نسخه iOS نیز اضافه کرد تا به کاربران آیفون کمک کند رمزهای عبور ضعیف و استفاده مجدد از آن ها را هنگام استفاده از کروم شناسایی کنند. البته نسخه ios در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد.

مایکروسافت یکی از رقبای گوگل کروم نیز، به تازگی نسخه بروز رسانی مرورگر اج را منتشر کرد. این بسته با ارائه ویژگی جدیدی Copilot امکان دسترسی به چت بات ChatGPT را در مجموعه مایکروسافت 365 که شامل برنامه های Teams، Word، PowerPoint، Outlook می شود، فراهم کرده است. خالق سیستم عامل ویندوز علاوه براین، قابلیت دسترسی به پلتفرم ساخت اپلیکیشن Sidebar را در مرورگر Microsoft Edge فراهم کرد.

به‌روزرسانی گوگل ماه‌ها پس از حمله هکری به شرکت LastPass منتشر می شود. البته Chrome سال‌هاست از یک برنامه مدیر رمز عبور پشتیبانی می‌کند اما، تغییرات جدید احتمالا سطح امنیتی آن را تا حد زیادی افزایش داده است.


چاپ