استعفای جک دورسی از هیئت مدیره Bluesky

جک دورسی مدیرعامل سابق توییتر از هئیت مدیره پلتفرم رسانه اجتماعی Bluesky استعفا داد.

پلتفرم بلواسکای لاگین

مدیرعامل سابق توییتر و یکی از ثروتمندترین مردان جهان به تازگی با انتشار پستی در پلتفرم ایکس اعلام کرد که از سمت خود در هیئت مدیره Bluesky کناره گیری کرده است. او در توییت خود نوشت: "زمان آن فرا رسیده است که به افراد جدیدی فرصت دهیم تا ایده‌های خود را به Bluesky بیاورند."

دورسی از دسامبر سال 2021 به هیئت مدیره Bluesky پیوست. او در آن زمان گفته بود که به"آینده اینترنت غیرمتمرکز" متعهد است و این پلتفرم را " گامی مهم در جهت دستیابی به این هدف " می داند.
کناره گیری دورسی از Bluesky در شرایطی اتفاق افتاد که او در ماه های اخیر بیشتر تمرکز خود را بر روی پلتفرم X( پلتفرم جدید رسانه‌های اجتماعی که توسط ایلان ماسک خریداری شد) قرار داده است. دورسی ماه آوریل به صورت غیر منتظره تعداد حساب‌های توییتر که دنبال می‌کند را به سه نفر (ایلان ماسک، ادوارد اسنودن و استلا آسانژ) کاهش داد و در توییتی X را "فناوری آزادی" نامید. هنوز معلوم نیست که دورسی چه برنامه هایی برای پلتفرم ایکس دارد، اما برخی معتقدند که او می خواهد این پلتفرم را به پلتفرمی غیرمتمرکز و مبتنی بر حریم خصوصی تبدیل کند. در واقع هدف اصلی جک دورسی توسعه یک پلتفرم متن‌باز به عنوان شبکه‌های اجتماعی بود که بتواند ارتباطات آنلاین را غیرمتمرکز کند. آرزویی که می خواست در توییتر محقق شود.

بلواسکای یک پلتفرم غیرمتمرکز برای شبکه‌های اجتماعی است که بر روی حریم خصوصی کاربران و آزادی بیان تمرکز دارد. این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ توسط جک دورسی تاسیس شد و هدف آن ایجاد یک پلتفرم جایگزین به جای پلتفرم‌های متمرکز مانند توییتر و فیسبوک بود.

بلواسکای ویزگی های مهمی که دارد که آن را از سایر پلتفرم های رسانه اجتماعی متمایز می کند که عبارتند از:

تمرکز بر حریم خصوصی: بلواسکای به کاربران کنترل کامل بر داده‌های خود را می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا انتخاب کنند که چه اطلاعاتی را با چه کسی به اشتراک بگذارند.
قابلیت همکاری: بلواسکای بر روی یک پروتکل استاندارد باز ساخته شده است که به کاربران اجازه می دهد با سایر پلتفرم‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.
تمرکز بر محتوای کاربر: بلواسکای الگوریتم‌های خود را براساس تبلیغ محتوای با کیفیت بالا و تشویق به گفتگوی معنی‌دار طراحی کرده است.
عدم وجود تبلیغات: بلواسکای به دنبال کسب درآمد از طریق تبلیغات نیست و در عوض بر روی مدل‌های اشتراک‌گذاری تمرکز دارد.

اما این پلتفرم با چالش هایی هم مواجه است که عبارتند از:

جذب کاربران: جذب کاربران به یک پلتفرم جدید می‌تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که آنها قبلاً از پلتفرم‌های متمرکز مانند توییتر و فیسبوک استفاده کرده باشند.
توسعه و نگهداری: توسعه و نگهداری یک پلتفرم غیرمتمرکز می‌تواند پرهزینه و پیچیده باشد.
حفظ حاکمیت: اطمینان از اینکه هیچ کاربر یا گروهی کنترل بیش از حد پلتفرم را به دست نگیرد، کار راحتی نیست.

بعد از انتشار خبر استعفای جک دورسی، بلو اسکای با انتشار یک پست این خبر را تایید کرد و از همکاری او در ساخت چنین پلتفرمی تشکر کرد. میلیاردر معروف هم در صفحه کاربری توییتر خود در پاسخ به سئوال یکی از دنبال کنندگانش خبر کناره گیری را دوباره تایید کرد. با کناره گیری او، بلواسکای به دنبال جذب یک عضو جدید در هیئت مدیره است که به رویکرد"محوریت بر کاربر" متعهد باشد.


چاپ