ساخت اولین دستگاه 6G جهان در ژاپن!

محققان ژاپنی موفق شدند اولین دستگاه 6G جهان را بسازند. سرعت اینترنت در این شبکه ها 20 برابر شبکه های 5G است.

اینترنت 6G اصلی

محققان ژاپنی به تازگی از اولین دستگاه 6G جهان رونمایی کردند. این دستگاه که با همکاری چند شرکت ژاپنی ساخته شد 20 برابر سریعتر از شبکه های 5G عمل می کند. سرعت شبکه های جدید به 100 گیگابایت بر ثانیه می رسد. این پیشرفت می تواند به نقطه عطفی در صنعت فناوری اطلاعات تبدیل شود. فناوری جدید ژاپنی می تواند در زمینه های مختلف مانند اینترنت اشیاء، واقعیت مجازی و خودروهای خودران به کار برود.

دستگاهی که مهندسان ژاپنی ساختند می‌تواند داده‌ها را با سرعت فوق‌العاده‌ی ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه (Gbps) در مسافتی حدود ۹۱ متر (۳۰۰ فوت) منتقل کند. شرکت‌های مخابراتی پیشرو ژاپن از جمله DOCOMO، NTT Corporation، NEC Corporation و Fujitsu در این پروژه با هم همکاری داشتند. این کنسرسیوم نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش خود را در ۱۱ آوریل منتشر کردند. آن‌ها معتقدند نمونه‌ی اولیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه در محیط‌های داخلی با استفاده از باند ۱۰۰ گیگاهرتز (GHz) و در محیط‌های بیرونی با استفاده از باند ۳۰۰ گیگاهرتز دست یابد. مراحل تست آزمایشی آن روی مسافت ۳۲۸ فوت (۱۰۰ متر) انجام شد.


با اینکه سرعت‌های به دست آمده بالا به نظر می رسند اما، نباید باعث شود که ما انتظار خود را از شبکه های نسل بعدی بالا ببریم. فناوری 6G هنوز در مراحل تست اولیه است و تا فاز تجاری سازی فاصله زیادی دارد. به علاوه این فناوری معایبی هم با خود به دنبال خواهد داشت.

تفاوت سرعت اینترنت 6G
در حال حاضر، اینترنت 5G به‌عنوان بهترین استاندارد ارتباطات شناخته می شود. سرعت انتقال دیتا در این شبکه ها از لحاظ تئوری به 10 گیگابایت برثانیه می رسد. اما میزان سرعت در دنیای واقعی معمولا کمتر از این مقدار است. به عنوان مثال: میانگین سرعت برای کاربران T-Mobile در آمریکا به حدود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه (Mbps) می رسد. یکی از دلایل این سرعت پایین، استفاده از باندهای فرکانس بالاتر در شبکه های 5G است. فرکانس‌های بالاتر می‌توانند به معنی سرعت‌های بیشتر باشند، اما معایبی هم دارند. این فرکانس‌ها باعث محدود شدن مسافت قابل پیمایش سیگنال و همچنین کاهش قدرت نفوذ آن می‌شوند.

همانطور که گفته شد، آزمایش‌ها روی یک مسافت محدود (۱۰۰ متر) انجام شده است. فناوری 6G از باندهای فرکانسی بالاتر از 5G استفاده می‌کند. بنابراین دریافت سیگنال‌های لازم برای دانلودهای سریع‌تر با دستگاه‌های 6G می‌تواند دشوارتر باشد..عوامل مختلفی مانند دیوارها یا حتی باران می‌توانند به طور قابل توجهی سیگنال‌های 6G را مختل کنند.


اینترنت های نسل‌های 4G و 5G بیشتر روی افزایش ظرفیت داده برای اجرای برنامه هایی مانند استریم ویدئو و وب‌گردی با موبایل تمرکز دارند. اما شبکه‌های 6G به فراتر از آن می اندیشد. با سرعت فوق‌العاده‌ی 6G، امکانات زیادی در دسترس قرار خواهد گرفت که تا قبل از این تصورش هم برای ما سخت بود. اینترنت 6Gمی‌تواند امکان ارتباط هولوگرافیک لحظه‌ای و تجربیات دیگری مانند واقعیت مجازی و ترکیبی را فراهم کند. با این حال، برای رسیدن به همه‌ی این امکانات راه زیادی در پیش داریم. مهم‌ترین مسئله زیرساخت است. ما پیش از فراگیر شدن این فناوری، نیاز به بازسازی دکل های تلفن همراه و ساخت گوشی‌های هوشمند مجهز به مودم های 6G داریم.


چاپ