فراخوان سازمان تنظیم مقررات در مورد خدمات اینترنت ماهواره ای

سازمان تنظیم مقررات از تمام دارندگان مجوز ارائه خدمات تلفن سیار ماهواره ای برای ارائه این سرویس دعوت به عمل کرد.

زارع پور

طبق اطلاعیه روابط‌عمومی سازمان، تمام دارندگان مجوز به خدمات تلفن سیار ماهواره ای می توانند در این فراخوان شرکت کنند. با گسترش تجهیزات ماهواره ای مانند حسگرهای اینترنت اشیا، گوشی های هوشمند و اینترنت ماهواره ای، این سازمان تلاش دارد در کشور شرایط ارائه اینترنت ماهواره ای را فراهم کند.

به همین علت در چهارچوب مقررات مندرج در پروانه و مصوبه 5-303 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، از تمام رگولاتورها برای تنظیم قرارداد همکاری برای ایجاد یک منظومه ماهواره ای سیار در مدار پایین زمین دعوت به عمل آمده است.

مصوبه 5-303 به مقررات لازم پوشش های ماهواره ای در مرزهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران اشاره دارد. براساس فراخوان، کلیه دارندگان مجوز ارائه سرویس های ماهوراه ای، خدمات یکپار شبکه و ارتباطات(UNSP) با رعایت کلیه قوانین حاکمیتی می توانند قبل از نهایی شدن قرارداد، نسخه پیشنویس آن را به همراه مستندات لازم برای بررسی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال نمایند. سازمان بعد از بررسی و صدور تاییدیه شرایط را برای بستن قرارداد نهایی جهت ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای در کشور فراهم می کند.

سال گذشته موضوع فعالسازی اینترنت استارلینک در کشور بسیار جنجالی شد. وزیر ارتباطات بارها اعلام کرد اپراتورها اگر از قوانین حاکمیتی سرزمین ایران پیروی کنند، از ارائه این سرویس در کشور استقبال خواهند کرد.

"طبق قانون اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، اپراتورها برای ارائه سرویس در هر کشور باید از قانون لندینگ رایت آن کشور پیروی کند. ما قوانینی که در کمیسیون تنظیم مقررات به تصویب رسانیده ایم به اپراتور استارلینک ابلاغ کردیم. علاوه بر این، بارها به صورت رسمی گفتیم که در صورت رعایت از قوانین جمهوری اسلامی ایران از فناوری جدید استقبال هم می کنیم. "


چاپ