راه اندازی اینترنت استارلینک در ایران

یکی از مقامات دولتی ایالات متحده گزارش داد که، کاخ سفید در حال مذاکره با میلیاردر معروف ایلان ماسک برای راه اندازی سرویس اینترنت استارلینک در ایران است.

اینترنت استارلینک در ایران
طبق گزارش های فن تک و به نقل ازخبرگزاری CNN، کاخ سفید مشغول مذاکره با ایلان ماسک برای راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس Starlink در ایران است.


این سرویس پهن باند مبتنی بر ماهواره می تواند به مردم ایران کمک کند تا محدودیت های دولت برای دسترسی به اینترنت و برخی پلتفرم های رسانه های اجتماعی را دور بزنند.

جمهوری اسلامی ایران، پس از مرگ مهسا امینی 22 ساله ماه گذشته در بازداشت گاه پلیس امنیت اخلاقی این کشور، درگیر اعتراضاتی گسترده ای از سوی مردم شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته اعلام کرده بود که می‌تواند برخی تجهیزات اینترنتی ماهواره‌ای را به ایران ارسال کند. این اقدام ایالات متحده نشان می‌دهد که، این شرکت احتمال دارد نیازی به دریافت مجوز جهت ارائه خدمات پهنای باند ماهواره‌ای در این کشور نداشته باشد.

ماسک سپس در پاسخ به توئیت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر این که " ایالات متحده برای پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات به ایرانیان اقدام کرده است"، گفته بود که استارلینک را فعال خواهد کرد. اسپیس ایکس و کاخ سفید تا این لحظه نسبت به انتشار این خبر هیچ واکنشی نشان نداده اند.


ماسک روز سه‌شنبه گفت استارلینک هیچ بودجه‌ای از وزارت دفاع ایالات متحده برای خدمات خود در اوکراین دریافت نکرده است و اضافه کرد که این شرکت ماهانه حدود 20 میلیون دلار به دلیل خدمات پرداخت نشده و هزینه‌های مربوط به اقدامات امنیتی برای دفاع از جنگ سایبری ضرر می‌کند. بیشتر بخوانید

SpaceX قصد دارد برای رقابت با شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای دیگر مانند OneWeb وAmazon.com Inc (AMZN.O) که هنوز پروژه Kuiper را راه‌اندازی نکرده است؛ سرویس Starlink خود را گسترش دهد.


چاپ