ایلان ماسک به وعده آزادی بیان در توییتر عمل می کند؟!

هنوز مدت زیادی از آغاز ریاست ایلان ماسک در شرکت توییتر نمی گذرد که، سیل درخواست های رهبران جهانی که از فعالیت در این پلتفرم منع شده اند، جاری شده است.

توئیتر ایلان ماسک
طبق گزارش های فن تک و بر اساس گزارشات اخیر، با شروع ریاست مدیر عامل شرکت خودروسازی الکتریکی تسلا از همان دقایق ابتدایی پنج شنبه گذشته، سیل درخواست ها کاربران مبنی بر بازگرداندن آزادی بیان به این پلتفرم به سوی او سرازیر شده است. او در گذشته قول داده بود که، ساختار این پلتفرم را در جهت "دفاع از آزادی بیان" اصلاح خواهد کرد.


یکی از کاربرانی که از این تغییر استقبال کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود که به دلیل اتهام تحریک خشونت شورش های 6 ژانویه 2021، برای همیشه از فعالیت در توئیتر منع شد. ترامپ از این رویداد استقبال کرد، اما در مورد بازگشت به توییتر چیزی نگفت. او با انتشار پیامی گفت، من بسیار خوشحالم که توییتر به دست یک فرد عاقل افتاده است و دیگر توسط دیوانگان چپ رادیکال که واقعاً از کشور ما متنفرند اداره نمی شود.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون فعلی شورای امنیت روسیه نیز با انتشار یک پیام تبریک در توئیتی نوشت: " elonmusk @، در غلبه بر تعصب سیاسی و دیکتاتوری در توییتر موفق باشید. امیدوارم این اتفاق باعث شود از ارائه خدمات Starlink در اوکراین دست بردارید."


برخی دیگر از ماسک خواستند تا مجازات های اعمال شده توسط این پلتفرم رسانه اجتماعی را لغو کند. ماسک در پاسخ به یک حساب کاربری ناشناس با نام catturd2@ که 852000 دنبال کننده دارد و به عنوان حامی بزرگ ادعاهای تقلب در انتخابات ترامپ شناخته می‌شود، نوشت: «امروز در مورد این تصمیم بیشتر تحقیق خواهم کرد».

مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه تلویزیونی دولتی روسیه از ماسک خواست تا ممنوعیت حساب‌های RT، اسپوتنیک و سایه آن ها را لغو کند.


فشارها روی ماسک و توییتر افزایش یافته است زیرا، او قرار است روز جمعه پس از بستن قرارداد جدید با کارکنان توییتر سخنرانی کند. Canada Proud، سازمانی که برای ستاد انتخاباتی نخست وزیر کانادا جاستین ترودو کار می کند، در توئیتی نوشت:"هی ElonMusk@، حالا که صاحب توییتر هستید، آیا به مقابله با لایحه سانسور آنلاین ترودو موسوم به C11 کمک خواهید کرد." ماسک روز جمعه پاسخ داد: «باید بررسی کنم.»

روز اول
چند تن از کارمندان twitter روز جمعه گفتند، که هنوز هیچ اطلاعیه ای از سوی مدیریت در مورد برگزاری جلسه عمومی منتشر نشده است. دو منبع آگاه به این موضوع گفتند که تیم‌های ماسک در حال بررسی کدهای توییتر و پرسیدن سوالاتی در مورد نحوه عملکرد این پلتفرم هستند. بر اساس تصاویر منتشر شده، به نظر می رسد ماسک روز جمعه به کانال Slack این شرکت ملحق شده است.

ماسک همچنین روز جمعه توییت کرد که توییتر یک «شورای تعدیل محتوا با دیدگاه‌های بسیار متنوع» تشکیل می‌دهد و هیچ تصمیم مهمی در مورد نظارت یا بازگرداندن حساب‌ها قبل از تشکیل جلسه گرفته نخواهد شد.
علیرغم دعوت از تبلیغ کنندگان برای تبلیغ در این پلتفرم، GM (GM.N) به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ گفت:" که به طور موقت تبلیغات خود را در این پلتفرم متوقف می کند، تا نحوه تبلیغات را طبق ساختار مدیریت جدید تعریف کند."

کارمندان همچنان نگران آینده شغلی خود هستند. کمتر از 10 درصد از 266 کارمند توییتر که در نظرسنجی بر روی اپلیکیشن پیام رسان Blind شرکت کرده بودند، انتظار دارند حداقل تا سه ماه دیگر شغل خود را حفظ کنند. برنامه Blind به کارمندان اجازه می‌دهد تا پس از ثبت نام با ایمیل‌های شرکت، به صورت ناشناس شکایت خود را اعلام کنند.

به گفته افراد نزدیک به این شرکت، ماسک روز پنج شنبه پاراگ آگراوال، مدیر اجرایی توییتر؛ ند سگال، مدیر امور مالی و ویجایا گاد، مدیر امور حقوقی و سیاستگذاری شرکت را برکنار کرد. او آن ها را متهم کرد که سرمایه گذاران توییتر را در مورد تعداد حساب های جعلی در این پلتفرم گمراه کرده اند. بیشتر بخو انید
این منابع اضافه کردند که آگراوال و سگال هنگام بسته شدن قرارداد جدید توئیتر در سانفرانسیسکو بودند.

به گفته یکی دیگر از افراد آشنا، ماسک که شرکت موشکی اسپیس ایکس را نیز اداره می‌کند، قصد دارد مدیرعامل موقت توییتر شود. خبرگزاری بلومبرگ نیز به نقل از یک فرد آشنا به این موضوع گفت ماسک، قصد دارد ممنوعیت های دائمی کاربران این پلتفرم پیام رسان را لغو کند.


مدیران توییتر و ماسک بلافاصله به انتشار این خبر تا این لحظه واکنشی نشان ندادند.


چاپ