سهام اسنپ 30% سقوط کرد

سهام شرکت Snap Inc (SNAP.N) در روز جمعه بیش از 30 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین حد خود از زمان همه‌گیری رسید. این خبر بدی برای رسانه های اجتماعی وابسته به تبلیغات است.

اسنپ

طبق گزارش های فن تک، این اتفاق پس از آن رخ داد که اسنپ چندی قبل، پیش بینی کرده بود که درآمد حاصل از تبلیغات آن به صفر خواهد رسید. سهام شرکت های مادر فیسبوک Meta Platform Inc (META.O) و Pinterest Inc (PINS.N) نیز بین 2 تا 7 درصد سقوط کردند. سهام شرکت توییتر (TWTR.N) نیز به دلیل ترس از بررسی های امنیتی در مورد پیشنهاد خرید میلیاردر معروف ایلان ماسک، 3 درصد کاهش یافت.


تحلیلگران بازار سرمایه برای فروش سهام خود در اسنپ عجله داشتند. بانک مورگان استنلی نیز آن را به پایین ترین سطح وال استریت 7 دلار رساند. در همان ساعات ابتدایی معاملات، سهام به پایین ترین حد خود از اوایل سال 2019 رسید.
فضای تبلیغات دیجیتال آسیب دیده است زیرا برندها با کاهش آمار مصرف کنندگان، بودجه بازاریابی و تبلیغات خود را کم کردند (بیشتر بخوانید). کاهش شدید سهام اسنپ باعث تشدید این نگرانی ها شد.

نمودار ارزش سهام اسنپ

کیم فارست از شرکای Bokeh Capital می‌گوید: «این در خقیقت یک زنگ خطر است. به دلیل رکود، تبلیغ‌کنندگان تمایلی به هزینه کردن در پلتفرم‌های کوچک‌تر ندارند.»


در سال جاری، شرکت‌های تبلیغات دیجیتال روی هم حدود یک تریلیون دلار از ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. یکی از دلایل این کاهش رقابت شدید TikTok و چالش‌های ناشی از تغییرات حریم خصوصی اپل در پلتفرم iOS است که، به کاربران اجازه می‌دهد از ردیابی داده‌های خود توسط برنامه های دیگر خودداری کنند.
اسنپ به عنوان یک شرکت سهامی عام، روز پنج شنبه گزارش رشد درآمد سه ماهه اخیر خود را منتشر کرد. این شرکت پیش بینی کرد هیچ رشد درآمدی برای سه ماهه بعدی نخواهد داشت.


مشکلات اسنپ
تبلیغ کنندگان به پلتفرم اسنپ اعتماد می کردند زیرا، از محبوبیت زیادی در میان نوجوانان و جوانان برخوردار است. اما تغییرات حریم خصوصی اپل ردیابی و انتشار تبلیغات در اسنپ چت را دچار مشکل کرده است. این تغییرات باعث شده که برندهای معروف هزینه تبلیغات خود را به پلتفرم‌های بزرگ‌تر اختصاص بدهند تا بتوانند افراد بیشتری را به خود جذب کنند.

مارک شومولیک، تحلیلگر Bernstein گفت: «یک چالشی که در این جا می بینید این است که، خریداران تبلیغات خود را در پلتفرم های بزرگ تر و اصلی مانند گوگل و متا اولویت بندی می کنند، زیرا این پلتفرم ها بر سلامت مصرف کننده نظارت دارند.»

سهام اسنپ در سال جاری تاکنون حدود 77 درصد از ارزش خود را از دست داده است، در حالی که آلفابت، متا و پینترست بین 30 تا 60 درصد از ارزش خود را از دست داده اند. با این حال، سهام توییتر با احتمال خرید میلیاردر ماسک به 21 درصد افزایش یافته است.
روهیت کولکارنی، تحلیلگر MKM Partners گفت: «ما اکنون معتقدیم که اسنپ در ادامه فعالیت خود در شش تا نه ماه آینده با مشکل جدی مواجه خواهد شد.»


چاپ