موتور سیکلت برقی که با سوخت هیدروژنی کار می کند!

محققان دانشگاه MIT موفق به ساخت یک موتور سیکلت برقی شدند که با سوخت هیدروژنی می تواند مسافت بیشتری را نسبت به مدل های فعلی طی کند.

موتور سیکلت الکتریکی هیدروژنی

تیم سازنده خودروهای الکتریکی MIT که تجربه زیادی در ساخت وسایل نقلیه الکتریکی نوآورانه مانند اتومبیل و موتور سیکلت در سطح بین المللی دارد، سال 2024 را طوفانی شروع کرد. این گروه در حال ساخت یک موتور سیکلت الکتریکی هستند که می تواند با سوخت هیدورژن مسافت بیشتری را طی کند. این نوآوری می تواند آغاز ساخت وسایل نقلیه مبتنی بر هیدروژن شود.

موتور سیکلت جدید اکتبر گذشته توانست آزمایش پیست را با موفقیت پشت سر بگذارد. این موتورسیکلت در واقع یک پلت فرم منبع باز طراحی شده است که به افراد اجازه می دهد تا بخش های مختلف آن را تعویض و آزمایش کنند. دیگران می توانند نسخه های خود را از موتورسیکلت بر اساس برنامه های رایگانی که تیم تحقیقاتی MIT در دسترس قرار داده است، بسازند.

آدیتیا مهروترا، دانشجوی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک در MIT که رهبری این تیم را بعهده داشت، عاشق موتورسیکلت ها و سیستم های انرژی است. او با همکارانش، الکس اسلوکام، والتر ام. می و آ. هیزل می، روی یک پروژه جدید مشغول به کار هستند: یک موتورسیکلت الکتریکی هیدروژنی. مهروترا می گوید: «من همیشه به فکر راه هایی برای بهبود حمل و نقل پایدار بوده ام. موتورسیکلت ها نسبت به خودروهای بزرگ، آلودگی کمتری تولید می کنند، بنابراین یک موتورسیکلت الکتریکی هیدروژنی می تواند یک گزینه عالی برای حمل و نقل پایدار باشد.»

این تیم معتقد است که وسایل نقلیه هیدروژنی مزایای بیشتری نسبت به خودروهای برقی دارند. آنها برد طولانی تری دارند و می توانند به سرعت سوخت گیری کنند. این ویژگی می تواند آنها را برای استفاده در مناطقی که دسترسی به زیرساخت های شارژ برقی ندارند، به یک گزینه ایده آل تبدیل کند. این موتور سیکلت هنوز در مراحل توسعه است اما، سازندگان امیدوارند که در آینده بتوانند آن را به بازار عرضه کنند. تیم تحقیقاتی MIT که از سال 2005 در زمینه فناوری های نوظهور فعالیت می کند، برخلاف پروژه های قبلی قصد ندارد این موتورسیکلت را وارد مسابقات بین المللی کند. هدف نهایی آنها این است که وسیله نقلیه جدید را، در کنفرانس های مختلف به نمایش بگذارند.

حدود 12 نفر از این تیم را دانش آموزان تشکیل می دهند که از ژانویه 2023 مشغول ساخت نمونه اولیه هستند. آنها اکتبر گذشته در اجلاس هیدروژن آمریکا موتورسیکلت را به نمایش گذاشتند. علاوه برآن، ماه مه 2024 از آن در اجلاس جهانی هیدروژن که در هلند برگزار می شود، به نمایش در می آید. علاوه بر این دو اجلاس، این تیم قصد دارد موتورسیکلت خود را در نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی لاس وگاس که همین ماه شروع به کار می کند، نمایش دهند.
آدیتیا مهروترا، دانشجوی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک و رهبر این پروژه، می گوید: «ما امیدواریم از این پروژه به عنوان فرصتی برای شروع گفتگوها در مورد سیستم های «هیدروژن کوچک» استفاده کنیم.»

این سیستم ها می توانند تقاضا را برای هیدروژن افزایش دهند و منجر به توسعه زیرساخت های بیشتر و برنامه های خلاقانه مبتنی بر هیدروژن شوند. مهروترا در ادامه صحبت های خود اضافه کرد:" علاوه بر این نمایش ها، تیم ما در تلاش است تا نتایج این مطالعه را در مجلات دانشگاهی منتشر کند. ما امیدواریم این کار بتواند روی صنعت انرژی تاثیر گذار باشد."

موتورسیکلت در مراحل مختلف شکل گرفت. مهروترا در مورد مراحل ساخت ان گفت: « چند شرکت صنعتی قطعات مورد نیاز مانند سلول سوختی و بسیاری از اجزای اصلی سیستم ما را تهیه کردند. علاوه براین MIT Energy Initiative، دانشکده های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم کامپیوتر و مرکز MIT Edgerton به ما در طول این مسیر کمک کردند.

آزمایش‌های اولیه روی یک دینامومتر انجام شد. دینامومتر وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری همزمانٔ گشتاور و سرعت دورانیٔ یک موتور الکتریکی، ماشین گرمایی یا هر محرکی که توان آنی آن را می توان محاسبه کرد، استفاده می شود. این وسیله نقلیه در طول مراحل توسعه از باتری استفاده می کرد تا زمانی که شرکت دوسان کره جنوبی پیل سوختی را به ما تحویل داد. این پیل روی موتور سیکلت سوار شد. نمونه اولیه این موتور در فضایی که گروه خودروهای الکتریکی MIT در ساختمان n51 در اختیار گذاشته بود، ساخته شد.


چاپ