خلاصه ای از رویداد WWDC 2024 اپل

در رویداد توسعه دهندگان اپل معروف به WWDC 2024 چه اتفاق هایی رخ داد؟ سئوالی که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم پس با های فن تک همراه باشید.

برگزاری رویداد توسعه دهندگان اپل

در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل WWDC امسال ما شاهد دو اتفاق مهم بودیم:

• استفاده از ChatGPT در گوشی های آیفون: به نظر می‌رسد اپل از فناوری مشابه ChatGPTدر محصولات خود به خصوص گوشی های آیفون، استفاده خواهد کرد. این قابلیت می‌تواند امکانات جدید و جالبی را به دستیار صوتی سیری اضافه کند: ترجمه متن، تولید انواع محتوا و پاسخ به سوالات پیچیده.

• رونمایی از «هوش اپل»: اپل در این رویداد از پلتفرم هوش مصنوعی اختصاصی خود با عنوان «هوش اپل» رونمایی کرد. به احتمال زیاد این پلتفرم در سیستم‌عامل‌های iOS، macOS و iPadOS به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد و قابلیت‌های جدیدی مانند خلاصه‌سازی خودکار متن، پاسخگویی به پیام‌ها به طور خودکار و تبدیل فایل‌های صوتی به متن را به ارمغان بیاورد.
همانطور که اشاره شد، جزئیات دقیقی از نحوه عملکرد این دو قابلیت جدید منتشر نشده است. با این حال، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی نقش پررنگ‌تری در آینده محصولات اپل ایفا خواهد کرد و به کاربران تجربه‌ای personalizado و کارآمدتر ارائه خواهد داد.

استراتژی جدید: دستیار سیری هوشمندتر و چت‌بات قوی تر

شرکت کوپرتینویی روز دوشنبه از پلن هوش مصنوعی خود رونمایی کرد. این استراتژی شامل ادغام فناوری جدید «هوش اپل» در مجموعه برنامه‌های این شرکت از جمله سیری و همچنین استفاده از چت‌بات ChatGPT شرکت OpenAI به دستگاه‌های اپل می‌شود. ارائه دو ساعته مدیران ارشد از جمله تیم کوک، مدیرعامل اپل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان، همگی به این موضوع اشاره داشتند که از این به بعد Siri می تواند با پیام‌ها، ایمیل‌ها، تقویم و همچنین برنامه‌های کاربردی سایر شرکت‌ها ارتباط برقرار کند. علاوه براین؛ دستیار هوشمند اپل می تواند ایمیل بنویسد و لحن خود را متناسب با موقعیت تغییر دهد.

Apple که در تمامی سال های گذشته بیشتر روی امنیت کاربران تمرکز داشت، در این رویداد علت عملکرد متفاوت خود را نسبت به رقبایی مانند مایکروسافت و گوگل با قرار دادن «حریم خصوصی در هسته»‌ی ویژگی‌های جدید نشان داد. با وجود شور و شوقی که طرفداران هوش مصنوعی به رویداد امسال توسعه دهندگان اپل نشان دادند اما، وال استریت واکنش دلچسبی به آن نشان نداد. شاید به این علت که سهام با ارزش ترین شرکت دنیا تا پایان معاملات دیروز حدود 2 درصد کاهش یافته بود!

سهام اپل امسال نسبت به سایر شرکت‌های بزرگ فناوری عملکرد ضعیف‌تری داشته، در ماه گذشته (تا ماه می) پیش از برگزاری رویداد حدود ۱۳ درصد افزایش یافته بود. با این حال، به نظر می‌رسد معرفی فناوری‌های جدید هم نتوانست انتظارات سهام‌داران این شرکت را برآورده کند. دیپانج جان چاترجی، تحلیلگر Forrester در این باره می‌گوید: «هیچ چیز دندان‌گیری در این رویداد معرفی نشد که بتواند اپل را از مسیر همیشگی خود در ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های تدریجی و جزئی متمایز کند.«هوش اپل» قطعا کاربران را با پیشرفت‌های کوچک اما قابل توجهی خوشحال خواهد کرد. این فناوری اپل را هم‌سطح با رقبای خود قرار می‌دهد، نه اینکه آن را به طور قابل توجهی از آن‌ها جلو بیاندازد.

اپل رویکردی متفاوت نسبت به رقبایی که بر بخش سازمانی تمرکز دارند، اجرا کرده است. این شرکت امیدوار است با این رویکرد، بیش از ۱ میلیارد کاربر خود، که اکثر آن‌ها علاقه‌مندان حرفه‌ای فناوری نیستند، را قانع کند تا از فناوری نوظهور هوش مصنوعی استفاده کنند. کریگ فدریگی، مدیر اجرایی اپل «هوش اپل» را «هوش مصنوعی برای همه» نامید. با این حال، اپل همچنان به فروش آیفون وابسته است. اما بعضی از تحلیلگران معتقدند ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی در کوتاه مدت سوددهی ندارد. پائولو پسکاتوره، تحلیلگر و موسس PP Foresight می‌گوید: "در این رقابت اولیه، به نظر می‌رسد که شرکت الفابت (گوگل) و حتی قبل از آن مایکروسافت، با توجه به اقدامات و دارایی‌های ابری خود در موقعیت بهتری قرار دارند."

ویژگی‌های هوش مصنوعی که در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل معرفی شدند، با جدیدترین سیستم عامل این شرکت ارائه شد. اپل هر ساله این رویداد را با هدف به نمایش گذاشتن به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار، سیستم‌عامل‌هاو ابزارهای جدیدی که توسعه‌دهندگان می‌توانند در برنامه‌های خود استفاده کنند، برگزار می کند.

 

احیای دستیار سیری

دستیار سیری جدید کنترل بیشتری خواهد داشت و به انجام کارهایی کمک می‌کند که در گذشته به دلیل نیاز دستیار به درک دقیق اهداف کاربر و نحوه عملکرد برنامه، خیلی راحت نبود. سیری از چت بات معروف ChatGPT استفاده می کند با این تفاوت که زمان پرسش و پاسخ از کاربر اجازه می گیرد. این همان ویژگی"محافظت از حریم شخصی" است که اپل به آن تاکید دارد. انتشار خبر همکاری اپل با openAI زنگ خطر را برای طرفداران حریم خصوصی کاربر به صدا در آورد. اعتراض ها تا جایی بالاگرفت که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اعلام کرد که در صورت ادغام چت بات معروف با سیستم‌عامل اپل، بلافاصله استفاده از دستگاه‌های اپل را در شرکت‌های خود ممنوع می‌کند.

اپل اعلام کرد ChatGPT و سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی تا اواخر امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. علاوه براین؛ استفاده از آن برای تمامی کاربران رایگان است و هیچ کدام از اطلاعات کاربران در دیتاسنترها ذخیره نمی شود. اپل برای جلب اعتماد کاربران روز دوشنبه سندی منتشر کرد که جزئیات نحوه حفظ امنیت اطلاعات مشتریان را به خوبی شرح می‌دهد. این اطلاعات رسیدگی به کارهای پیچیده‌تر توسط سرورهای اپل تحت یک سرویس جدید به نام «محاسبات ابری خصوصی» می‌شود.

تیم کوک گفت که قصد دارد از فناوری هوش مصنوعی شرکت های دیگر هم استفاده کند. به احتمال زیاد این خبر به مذاکرات این شرکت با گوگل اشاره دارد. برای تأمین انرژی مورد نیاز هوش مصنوعی، اپل می خواهد قسمتی از پردازش ها روی دستگاه و قسمت دیگر در فضای رایانش ابری انجام شود. به احتمال زیاد ویژگی‌های هوش مصنوعی فقط روی آخرین گوشی های آیفون‌، از آیفون 15 پرو به بعد در دسترس خواهند بود.

رویداد2024 اپل

این شرکت مدت‌ها با پردازش ابری اطلاعات مصرف‌کنندگان به دلیل نگرانی‌های از نقض حریم خصوصی مخالف بوده است. اما اپل گفت که با استفاده از تراشه‌های امنیتی داخلی در مراکز داده، از حریم خصوصی کاربران محافظت بیشتری می شود. تحلیلگران معتقدند که استفاده از تراشه‌های خود اپل می‌تواند به این شرکت کمک کند تا هزینه ای بابت تراشه‌های گران قیمت انویدیا پرداخت نکند.
طبق گفته سازنده آیفون، بروز رسانی iOS 18 صفحه‌ی اصلی آیفون را سفارشی تر می‌کند. این سیستم‌عامل به ویژگی «قفل کردن برنامه» مجهز است که به افراد در محافظت از اطلاعات حساس کمک می‌کند. کاربران می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را قفل کرده و کنترل دقیق‌تری بر داده‌ها در سیستم‌عامل داشته باشند.

این شرکت هدست واقعیت ترکیبی خود یعنی Vision Pro را در دسترس کاربران هشت کشور دیگر از جمله چین و ژاپن قرار خواهد داد. نرم‌افزار جدید VisionOS 2 برای این هدست از الگوریتم یادگیری ماشین برای ایجاد عکس‌های طبیعی با ژست های جدیدتر استفاده می‌کند.


چاپ