جنگ الکترونیک روسیه سامانه هیمارس آمریکا را فلج کرد!

قابلیت های جدید جنگ الکترونیک روسیه سامانه موشک انداز هیمارس آمریکا را در اوکراین فلج کرد.

هیمارس

ارتش روسیه توانست با ایجاد اختلال در سامانه موشک انداز هیمارس آمریکا دقت آن را به کمتر از 10 درصد برساند. طبق گزارش های جدید ارتش اوکراین استفاده از سامانه موشک انداز توپخانه‌ای با تحرک بالای M142 (HIMARS) آمریکا را که در اختیارشان قرار داشت را به حالت تعلیق در آورد. علت این تصمیم، اختلال هایی است که نیروهای روسی در سیگنال‌های هیمارس انجام داده اند.

سامانه موشک انداز هیمارس قادر به نابودی اهداف دشمن از فاصله 300 کیلومتری است، اما قابلیت‌های جدید جنگ الکترونیک روسیه (EW) در حال از کار انداختن این سامانه پدافند هوایی است. این موضوع باعث می‌شود تا موشک‌ها گاهی اوقات تا 15 متر از هدف منحرف شوند. این خبر بر اساس ارزیابی محرمانه سلاح‌های اوکراینی است که توسط واشنگتن پست فاش شد. نتایج این علت اصلی دستور توقف استفاده از سلاح‌های اهدایی غرب را به دلیل مشکلات هدف‌گیری به خوبی مشخص می کند. در این گزارش آمده است که گلوله‌های توپخانه هدایت‌شونده با GPS (اگزوکالیبر) نیز تحت تأثیر منفی سیستم‌های جدید جنگ الکترونیک روسیه قرار گرفته‌اند.

روسیه در حال حاضر قدرت مقابله با سامانه هیمارس ایالات متحده را پیدا کرده است. آمریکا ابتدای جنگ، هیمارس را در اختیار ارتش اوکراین قرار داد. طبق گزارش ها، این سیستم در ابتدا عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت. هیمارس یک سامانه موشک انداز است که می‌تواند انواع مختلفی از مهمات مانند موشک‌های هدایت‌شونده با GPS را شلیک کند. تحرک و انعطاف‌پذیری این سیستم، هیمارس را به سلاحی بسیار مؤثر در جنگ های اوکراین، افغانستان و سوریه تبدیل کرده است.

هیمارس برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ وارد ناوگان پدافندی آمریکا شد. هیمارس به سرعت می‌تواند در برابر تغییر موقعیت داده در شرایط جنگی پاسخ دهد.موشک‌های هدایت‌شونده دقیق آن هم می‌توانند با دقت باورنکردنی اهداف را مورد اصابت قرار دهند. البته این موضوع تا زمانی است که دشمنانی مانند روسیه راهی برای مختل کردن چنین سیستم‌هایی پیدا نکنند.
این ارزیابی نشان می‌دهد که اوکراین سال گذشته پس از اینکه مهمات اگزوکالیبر پتانسیل خود را از دست داد و اثربخشی آن به ۱۰ درصد رسید، استفاده از آن‌ها را متوقف کرد. مقامات ایالات متحده و پیمانکاران دفاعی اکنون در حال بررسی علت این موضوع و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای مقابله با اختلالات جنگ الکترونیک روسیه هستند.

ایالات متحده در حال حاضر روی راه‌حلی کار می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین به واشنگتن پست گفت: «ما در چنین مسائلی با پنتاگون همکاری نزدیکی داریم. در صورت بروز مشکلات فنی، شرکای خود را به سرعت مطلع می‌کنیم تا اقدامات لازم را برای حل آن‌ها به موقع انجام دهند. شرکای ما از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی دائم از درخواست‌های ما برای بهبود تجهیزات حمایت می‌کنند.»

سیستم‌های دیگری هم مانند موشک استورم شَدو بریتانیا و سامانه موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) در برابر اختلالات (جنگ الکترونیک) آسیب‌پذیری کمتری دارند. روسیه به تازگی موفق شدند اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را که نیروهای اوکراینی برای اتصال به اینترنت به آن وابسته هستند، مختل کنند. این وضعیت به حدی وخیم شده است که نیروهای اوکراینی در هفته‌های اخیر با قطعی‌های زیادی مواجه شده‌اند. میخائیلوفدوروف، وزیر دیجیتال اوکراین هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که استارلینک در برابر اختلالات روسیه مقاومت کرده بود. او گفت نیروهای پوتین با استفاده از سلاح‌های الکترونیکی «قدرتمند» در حال «آزمایش مکانیزم‌های مختلفی برای مختل کردن کیفیت اتصالات استارلینک هستند.


چاپ