لغو مالکیت سهام openAI کارکنان سابق

پشیمانی سام آلتمن بابت تهدید کارکنان به امضای قراردادعدم افشا

پشیمانی سام آلتمن بابت تهدید کارکنان به امضای قراردادعدم افشا

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , , ,

سام آلتمن بابت تهدید OpenAI به لغو مالکیت سهام در صورت امضا نکردن توافق عدم افشا توسط کارکنان سابق، شرمنده است.

سام آلتمن، مدیرعامل OpenAIسازنده چت بات معروف ChatGPT در واکنش به گزارش های اخیر مبنی بر لغو مالکیت سهام کارکنان در صورت امضا نکردن قرار داد عدم افشا (NDA)ابراز شرمندگی کرد.

آلتمن با انتشار توییتی نوشت: “ما هرگز سهام واگذار شده کارمندی را پس نگرفته‌ایم و در آینده هم این کار را نخواهیم کرد. وجود چنین بندی در اسناد قبلی ما اشتباه محض بودو هرگز نباید وجود داشته باشد.”

افشاگری‌های اخیر انتقاداتی را با خود به دنبال داشت. جریان های منفی علیه مدیران شرکت به وجود آمد مبنی بر اینکه OpenAI علیرغم تعهد به شفافیت و تعهد به منبع باز، به دنبال سرکوب مخالفان خود است. آلتمن در توییتر خود نوشت:” این موضوع یکی از معدود دفعاتی است که از اداره این شرکت واقعا شرمنده شده‌ام. من از این موضوع خبر نداشتم اما مسئولیت آن را به عهده می‌گیرم.” این اتفاق بار دیگر بر تنش‌های موجود بین فرهنگ منبع باز و تمایل شرکت‌های خصوصی به حفظ اسرار تجاری خود تأکید می‌کند.

بندهای قرارداد استخدام OpenAI تغییر خواهد کرد!

شرکت OpenAI در مواجه با این رسوایی اخیر ادعا کرد که هیچ وقت این بند را اجرا نکرده است اما، با این حال قصد دارد بند قرارداد مربوط به استعفای کارکنان را تغییر دهد. این اقدام در راستای تلاش‌های شرکت برای بازگرداندن اعتماد عمومی پس از افشاگری‌های اخیر صورت می‌گیرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، OpenAI کارمندانی که از این شرکت رفته اند را به گونه ای تحت فشار قرار می دهد که بین حفظ سهام خود و حق افشای اطلاعات شرکت یکی را انتخاب کنند. وب سایت Vox اسناد جدیدی افشا کرد که نشان می دهد، کارمندان به دلیل بندی در قرارداد استخدامی شرکت در صورت امضا نکردن توافق عدم افشا (NDA) و توافق عدم بدگویی، احتمال داشت تمامی سهامی که در طول دوران استخدام در شرکت به دست آورده بودند را از دست بدهند. سهام کارکنان میلیون ها دلار ارزش دارد.

همانطور که Vox مدعی شد که تا کنون، حداقل یک کارمند سابق اوپن‌ای‌آی حاضر شد به صورت علنی در مورد از دست دادن سهام خود به دلیل امضا نکردن قرارداد عدم افشا NDA پس از خروج صحبت کند. دانیل کوکوتایلو کارمند سابق این شرکت در یک فرم آنلاین نوشت که تصمیم او منجر به از دست رفتن سهامی شده است که به احتمال زیاد حدود ۸۵ درصد از دارایی خالص خانواده‌اش را تشکیل می‌داده است.»

مدیرعامل اوپن‌ای‌آی علاوه بر تأیید تغییر مدارک خروج کارکنان، گفت: ” هر کارمند سابقی که یکی از آن توافقنامه‌های قدیمی را امضا کرده است، نگران نباشد فقط کافی است با من تماس بگیرد. ما آن را اصلاح خواهیم کرد.” این اتفاقات پس از استعفای دو نفر از چهره‌های کلیدی OpenAI در این هفته رخ داد. ایلیا سوتسکه‌ور، یکی از ‌بنیانگذاران و دانشمند ارشد OpenAI چهارشنبه گذشته اعلام کرد که از سمت خود در این شرکت کناره گیری کرده است. قرار است جان لیک، به جای او سرپرستی تیم ایمنی هوش مصنوعی (Superalignment) را بعهده بگیرد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

چهار × پنج =