استرالیا به رکورد جدید در تولید انرژی خورشیدی دست یافت!

استرالیا با کمک آینه موفق شد به رکورد جدیدی در تولید انرژی خورشیدی دست پیدا کند.

انرژی خورشیدی استرالیا

انرژی خورشیدی یکی از انواع انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود. مبدل های حرارتی جدید انرژی خورشیدی (CST)می توانند انرژی خورشیدی را به انرژی گرمایی یا برق تبدیل کنند. این فرآیند برخلاف ظاهر ساده، پیچیدگی های خاص خود را دارد. آینه ها یا لنزهای بزرگ CST قادرند نور خورشید را به ناحیه کوچکی به نام "گیرنده" ارسال کنند. این آینه ها در واقع همان مبدل های حرارتی است که در اشکال و قدرت فوکوس مختلف به همراه بشقاب، دکل های انرژی خورشیدی، و فرورفتگی های سهموی عرضه می شوند. این نور متمرکز شده توسط یک گیرنده جذب و به گرما تبدیل می شود. محتویات گیرنده شامل مایعات انتقال حرارتی مانند نمک مذاب یا روغن های صنعتی با حداکثر تحمل دما می شود.

فناوری CST علیرغم مزیت های فراوان، مشکلاتی هم دارد که عبارتند از:

میزان بهره وری در این روش زمانی افزایش می یابد که آب و هوا بارانی یا ابری نباشد. از طرف دیگر، تولید انرژی با این تکنیک هزینه زیادی دارد که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. اما، آژانس ملی علوم استرالیا موسوم به CSIRO با ایجاد تغییرات اساسی در فناوری CST قصد دارد آن را نه تنها در کشور خود بلکه در سایر نقاط جهان گسترش دهد. در حال حاضر، محققان توانستند برای اولین بار با کمک این تکنیک به دمای 803 درجه سانتیگراد در گیرنده برسند.

انرژی خورشیدی استرالیا آینه

دکتر جین سو کیم، سرپرست تیم فناوری های خورشیدی آژانس گفت:" نتایج این تحقیقات مهم است زیرا، مبدل های حرارتی ما فرصت جدیدی را برای ذخیره سازی بیشتر انرژی تجدیدپذیر خورشیدی ایجاد می کند. فناوری CST می تواند در کربن زدایی صنایع سنگین استرالیا کاربرد زیادی داشته باشد و از طرف دیگر قابلیت تبدیل شدن به یک فناوری کلیدی را نیز دارد. ما برای ساخت مبدل های جدید بیشتر از 8 سال زمان صرف کردیم. ذرات سرامیکی دمای بیش از 1000 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند به همین علت، ما از آنها برای بهینه سازی مبدل هایCST استفاده کردیم. این ذرات توانست با جذب و ذخیره انرژی خورشیدی، پیچیدگی سیستم و هزینه های آن را تا حد زیادی کاهش دهد. این اولین دفعه ای است که از سیالات انتقال حرارت در مبدل های حرارتی استفاده می شود. این ذرات می توانند دمای بین 400 تا 600 درجه سانتیگراد را تحمل کنند."

این نوآوری به استرالیا امکان می دهد از مبدل های CST به جای PV استفاده کند که با محدودیت های زیادی مواجه هستند. انرژی خورشیدی PV مخفف "Photo Voltaic" است. PV یک نوع انرژی خورشیدی است که از سلول های خورشیدی برای تبدیل مستقیم نور خورشید به برق استفاده می کند. دومینیک زال، مدیر موسسه تحقیقات حرارتی خورشیدی استرالیا، می گوید: "CST با انرژی خورشیدی PV قابل رقابت نیست. PV زمانی که خورشید می تابد می تواند به شما انرژی بدهد. در حالی که CST ابتدا انرژی خورشیدی را جذب و سپس به کاربر اجازه می دهد در شب ها یا روزهای بارانی از آن استفاده کند."

در حال حاضر CSIRO به صورت آزمایشی یک نیروگاه انرژی خورشیدی در نیوکاسل راه اندازی کرده است. این نیروگاه از 10000 آینه های بزرگ تشکیل شده است و می تواند برقی معادل یک نیروگاه سوخت فسیلی 100 مگاواتی تولید کند. بنابراین، راه حل جدید توجیه اقتصادی دارد. طبق برآورد کارشناسان این روش می تواند بین 5 سال تا 10 سال آینده بازگشت سرمایه داشته باشد.


چاپ