نورالینک به دنبال جذب سه داوطلب برای کاشت ایمپلنت مغزی!

شرکت نورالینک ایلان ماسک قصد دارد از سه داوطلب برای تست بالینی ایمپلنت مغزی خود استفاده کند.

نورالینک کارآزمایی بالینی

براساس اطلاعات موجود در پایگاه داده تست های بالینی دولت آمریکا؛ شرکت نورالینک می خواهد از سه داوطلب برای ارزیابی تراشه های خود به مدت چند سال استفاده کند. طبق اسنادی که خبرگزاری رویترز سال گذشته منتشر کرد شرکت Neuralink در فاز اول کارآزمایی های بالینی درخواست ثبت نام 10 بیمار را به سازمان های نظارتی ایالات متحده ارائه داد.

هدف از انجام این آزمایش های بالینی، تست تراشه هایی است که به بیماران معلول کمک می کند فقط با فکر کردن، از دستگاه‌های دیجیتال استفاده کنند. این فناوری می‌تواند زندگی افرادی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند را از این رو به آن رو کند. فقط کافی است تصور کنید چه تعداد از این بیماران در جهان وجود دارد!!

پیش از این که نورالینک اطلاعات کامل کارآزمایی خود را در این هفته منتشر کند، با انتقاداتی از سوی محققان حوزه‌ی تراشه مغزی و مقامات سابق تنظیم‌کننده‌ی مقررات مواجه شد. دلیل این انتقادات، عدم به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به آزمایش های بالینی این شرکت بود. طبق قانون موجود در این صنعت، شرکت های سازنده باید چنین اطلاعاتی را به صورت عمومی منتشر کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDAکه مسئولیت صدور مجوز این کارآزمایی بالینی را بعهده دارد، اعلام کرد ترجیح می‌دهد شرکت‌ها اطلاعات مربوط به مطالعات خود را منتشر کنند. این انتشار به افزایش اعتماد عمومی و قدردانی از بیمارانی که در این مطالعات شرکت می‌کنند، کمک زیادی خواهد کرد.

شرایط ثبت نام داوطلبان دریافت ایمپلنت مغزی نورالینک

برای شرکت در این کارآزمایی، بیماران باید به بیماری آسیب نخاعی یا نورون حرکتی (ALS) ، عدم تحرک کامل در دست، مچ دست و بازو مبتلا باشند. بر اساس جزئیاتی که روز دوشنبه در پایگاه کارآزمایی ثبت شد، این «اولین مطالعه‌ی مقدماتیِ امکان‌سنجی در انسان» است که از ماه ژانویه شروع می شود. گرچه مطالعات مقدماتیِ امکان‌سنجی مانند مطالعه‌ی نیورالینک، از نظر قانونی ملزم به ثبت جزئیات خود در وب‌سایت ClinicalTrials.gov نیستند، بسیاری از مجلات پزشکی معتبر برای انتشار نتایج این مطالعات، شرط ثبت آنها در این پایگاه داده را دارند.

سال ها قبل حتی پیش از آنکه مجوز انجام آزمایش بالینی بر روی انسان صادر شود، بیماران زیادی علاقه مند به استفاده از فناوری شرکت نیورالینک بوده اند. طبق گفته‌های شرکت سازنده، در عمل جراحی از یک ربات برای کاشتِ بی‌خطرِ رابط مغز و رایانه (BCI) استفاده می شود. تراشه BCI در ناحیه‌ای از مغز که مسئولیت کنترل اراده‌ی حرکت را بر عهده دارد، قرار داده می شود. نورالینک ماه ژانویه اولین عمل جراحی تراشه مغزی را بر روی اولین بیمار "نولان آربا" با موفقیت انجام داد. این بیمار از سال 2016 به دلیل حادثه ای که هنگام شیرجه به آب برای او رخ داد، از ناحیه‌ی شانه به پایین فلج شد.

بر اساس پست‌های وبلاگ و ویدیوهای منتشر شده این شرکت، این دستگاه به آربا این امکان را داد تا فقط با فکر کردن، بازی‌های ویدئویی انجام دهد، در اینترنت جستجو کند و نشانگر ماوس را روی لپ‌تاپ خود حرکت دهد.


چاپ