اولین داروی رشد مجدد دندان تا شهریورماه به بازار می آید!

فاز بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان از شهریورماه 1403(سپتامبر 2024) در بیمارستان دانشگاه کیوتوی ژاپن آغاز خواهد شد.

رویش مجدد دندان

کاتسو تاکاهاشی، رئیس بخش دندانپزشکی بیمارستان «کیتانو» ژاپن اعلام کرد مراحل تست بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان به زودی از بیمارستان دانشگاه کیوتو آغاز می‌شود.
این دارو اگر بتواند مراحل کارآزمایی بالینی را با موفقیت پشت سر بگذارد، می تواند به بیمارانی که مادرزادی دندان ندارند شانس تازه ای می دهد. سازندگان این دارو امیدوارند بتوانند فروش رسمی آن را از سال 2030 آغاز کنند. آمارهای رسمی نشان می دهد حدود یک درصد جمعیت کره زمین به صورت مادرزادی دندان ندارند. نداشتن شش دندان یا بیشتر به عنوان یک بیماری ارثی " الیگودنشیا" شناخته می شود.

فاز بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان از شهریور امسال آغاز خواهد شد. طبق گفته محققان بیمارستان کیتانو مرحله اول این آزمایش ها از سپتامبر 2024 تا آگوست 2025 ادامه پیدا می کند. این دارو معمولا به افراد سالم برای تأیید میزان اثربخشی آن تجویز می‌شود. در این مرحله 30 نفر در محدوده سنی 30 تا 64 سال شرکت می‌کنند.

شرکت کنندگان باید حداقل یک دندان عقب نداشته باشند تا در اثر دارو و شروع رشد دندان مشکلی پیش نیاید. تا کنون هیچ عوارض جانبی در فاز حیوانی گزارش نشده است. این دارو فاز بعدی برای بیماران مبتلا به کمبود مادرزادی دندان تجویز می‌شود. محققان در این مرحله قصد دارند سوژه‌های آزمایش را به افراد بین 2 تا 7 سال که حداقل 4 دندان خود را بعد از تولد از دست داده‌اند، محدود کنند.

داروی تقویت رشد دندان، پروتئینی به نام USAG-1 را غیرفعال می‌کند. این پروتئین از رشد دندان‌ها جلوگیری می کند. سازندگان دارو معتقدند در آینده نزدیک نه‌تنها افرادی که دارای بیماری‌های مادرزادی هستند، بلکه افرادی که براثر سانحه دندان‌های خود را از دست داده‌اند، دوباره دندان در بیاورند. کاتسو تاکاهاشی گفت: «ما می‌خواهیم کاری انجام دهیم تا به افرادی که از فقدان یا آسیب به دندان رنج می‌برند، کمک کنیم. تا به امروز هیچ روش درمانی برای حل این مسئله وجود نداشت.»


چاپ