اتحادیه اروپا در معرض خطر وابستگی به باتری های لیتیوم چین

رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند وابستگی این اتحادیه به باتری های لیتیومی چین می تواند تا سال 2030 بیشتر از وابستگی آنها به انرژی روسیه شود.

باتری لیتیومی چین

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ رهبران اتحادیه اروپا معتقدند خطر وابستگی به باتری های چین می تواند از وابستگی آنها به نفت و گاز روسیه تا قبل از آغاز جنگ در اوکراین، بیشتر شود. این موضوع قرار است مبنای بحث درباره ‌ی امنیت اقتصادی اروپا در نشت 5 اکتبر این اتحادیه در اسپانیا باشد.

سران کشورهای اروپایی قرار است در این نشست به موضوع افزایش قدرت جهانی چین در زمینه اقتصادی، کاهش وابستگی بیش از حد به این کشور کمونیستی، تنوع بخشیدن به زنجیره تامین از طریق کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین بحث و گفتگو کنند. با وجود آن که اتحادیه اروپا در زمینه ساخت و مونتاژ الکترولیزها بیش از 50 درصد سهم بازار جهانی را در اختیار دارد اما، همچنان برای تولید پیل های سوختی و باتری های لیتیوم یونی مورد نیاز خودروهای الکتریکی وابستگی شدیدی به چین دارد.

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، در سال 2021 قبل از حمله روسیه به اوکراین اتحادیه بیش از 40 درصد از کل مصرف گاز، 27 درصد از واردات نفت و 46 درصد از واردات زغال سنگ را از روسیه انجام داده است.
توقف خرید انرژی از روسیه باعث افزایش قیمت انرژی و تورم در اتحادیه شد تا حدی که بانک مرکزی اروپا مجبور شد نرخ بهره را افزایش دهد تا بتواند رکود اقتصادی را مهار کند.

اسپانیا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد:"بدون اقدامات قوی، وابستگی اکو سیستم اتحادیه اروپا می تواند تا سال 2030 به چین شدیدتر از وابستگی آن به روسیه قبل از حمله به اوکراین شود." در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اسپانیا آمده است:"باتری های لیتیوم یون و سلول های سوختی تنها نقطه آسیب پذیر اتحادیه اروپا نیستند. سناریوی مشابهی ممکن است در صنعت فناوری دیجیتال رخ بدهد. پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان تقاضا برای دستگاه های دیجیتالی مانند حسگرها، پهپادها، سرورهای داده، تجهیزات ذخیره سازی و شبکه های انتقال داده در این دهه به شدت افزایش خواهد یافت. اتحادیه اروپا جایگاه نسبتاً محکمی در مورد دومی دارد، اما در سایر زمینه‌ها ضعف های زیادی را از خود نشان می‌دهد. تا سال 2030، این وابستگی خارجی می تواند به طور جدی مانع از بهره وری در صنعت و بخش خدمات اروپا شود و علاوه بر آن، از نوسازی سیستم های کشاورزی مطابق با تغییرات آب و هوایی، جلوگیری خواهد کرد."


چاپ