گوگل مپ راز پهباد زیردریایی Manta Ray را فاش کرد!

پهپاد زیردریایی Manta Ray در پایگاه نیروی دریایی کالیفرنیا توسط Google Maps رصد شد.

پهباد زیردریایی آمریکا اول

پهباد زیردریایی مانتا ری (Manta Ray) توسط شرکت نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) به سفارش آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا معروف به دارپا (DARPA) ساخته شده است. این پهپاد به دلیل شباهت ظاهری زیادی که با سفره‌ماهی‌های غول‌پیکر دارد، مانتا ری نامیده شد. مانتا ری برای انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت و دور برد در اعماق اقیانوس طراحی شده است و می‌تواند بدون نیاز به پشتیبانی و حضور اپراتور انسانی به وظایف خود عمل کند.

طول این زیردریایی بدون سرنشین حدود 21 متر، عرض آن 9 متر و ارتفاع آن به 4.6 متر می رسد. این پهباد دریایی در اعماق اقیانوس می تواند تا مسافت 1852 کیلومتری را با حداکثر سرعت 93 کیلومتر در ساعت به راحتی طی کند. علاوه بر همه این ویژگی ها، قابلیت حمل بار تا 20 تن را ماموریت های دریایی دارد. مانتا ری از به صورت ماژولار طراحی شده است بنابراین، قسمت های مختلف آن را می توان به راحتی از هم جدا یا متصل کرد. این ویژگی باعث می شود تا نیروهای نظامی بتوانند به راحتی آن را در میدان نبرد مونتاژ و حمل کنند. پهباد جدید از سطوح کنترل و پیشرانه‌های مختلفی برای حرکت در زیر آب استفاده می‌کند و می‌تواند به طور مستقل یا کنترل از راه دور هدایت شود.

پهباد زیردریایی آمریکا دوم

کاربردهای پهباد زیردریایی Manta Ray

نورث گورمن پهباد زیردریایی Manta Ray را طوری ساخت که بتواند در ماموریت های مختلف از جمله جاسوسی، جنگ های زیر آب، تحقیقات علمی یا عملیات جستجو و نجات استفاده کرد.

عملیات جاسوسی و نظارت: مانتا ری می‌تواند برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های زیر آب دشمن استفاده شود.
جنگ‌های زیر آب: پهباد نورث گورمن می‌تواند برای حملات موشکی، مین‌گذاری و سایر عملیات جنگی زیر آب کاربرد داشته باشد.
تحقیقات علمی: مانتا ری می‌تواند برای مطالعه اعماق اقیانوس، حیات دریایی و سایر پدیده‌های زیر آب به کار برود.
عملیات جستجو و نجات: Manta Ray می‌تواند برای جستجوی افراد و اشیاء گمشده در زیر آب مورد استفاده قرار بگیرد.

پهپاد مانتا ری بدون سرنشین دارپا و نورث روپ گرومن در پایگاه دریایی پورت هوئنم در جنوب کالیفرنیا در نقشه گوگل مشاهده شد. این کشتی زیرآبی به قدری بزرگ است که فقط می توان آن را از اسکله به جای کشتی یا زیردریایی پرتاب کرد.

پهباد زیردریایی آمریکا سوم

مهم ترین ویژگی که باعث برتری مانتا ری نسبت به مدل های موجود می شود، مصرف پایین سوخت است. این پهباد با مصرف سوخت بسیار کمی می تواند مسافت های زیادی را در طول چند ماه طی کند. اما چگونه؟! Manta Ray به گونه‌ای ساخته شد تا نیروی عملیاتی از طریق تنظیم بالاست بتواند شناوری آن را تنظیم کند. بالاست مخزنی است که می‌تواند با آب یا هوا پر شود تا قدرت شناوری جسم را تغییر دهد. هنگامی که Manta Ray روی سطح آب شناور می شود، از امواج دریا برای پیشروی خود استفاده می‌کند. این کار با بالا آمدن Manta Ray به سمت بالای موج و سپس سر خوردن به سمت پایین موج انجام می‌شود. این حرکت به عنوان "حرکت موج‌سواری" شناخته می‌شود و به Manta Ray اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به صرف انرژی زیادی مسافت‌های طولانی را طی کند. علاوه بر همه این موارد، بدنه هیدرودینامیکی آن کمک می کند تا با مصرف انرژی کمتری در آب حرکت کند. این ویژگی ها Manta Ray را به یک پلتفرم ایده‌آل برای انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت در اعماق اقیانوس تبدیل می‌کند.

 


چاپ