ساخت خانه ضد زلزله با کمک پرینت سه بعدی فقط در 5 روز!

ساخت خانه ضد زلزله با کمک پرینت سه بعدی فقط در 5 روز!

خانه‌ای ضد زلزله و ارزان قیمت در عرض 5 روز با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شد!

شرکت BM Partners از اولین خانه ساخته شده با پرینت سه بعدی در آلماتی قزاقستان پرده برداری کرد. مهندسان در ساخت این خانه از بتن های بسیار قوی که معمولاً در ساخت آسمان خراش ها و پل ها دیده می شود، استفاده کردند. با کمک این بتن سازه می تواند در برابر زلزله های حداکثر 7 ریشتری مقاومت کند. آنها با کمک فناوری پرینت سه بعدی توانستند ساخت خانه را در عرض 5 روز به اتمام برسانند. این خانه 49 متر مربع مساحت دارد و با مصالحی ارزان‌قیمت ساخته شده است.

معماران این خانه معتقدند که فناوری پرینت سه‌بعدی می‌تواند انقلابی در صنعت ساختمان ایجاد کند و به افراد بیشتری فرصت خانه دار شدن را بدهد. فناوری چاپ سه‌بعدی مزایای زیادی دارد که عبارتند از:
• سرعت: خانه‌های جدید نسبت به خانه های سنتی سریع تر ساخته می شوند.
• هزینه: خانه‌های سه‌بعدی به مصالح ارزان‌قیمتی برای ساخت نیاز دارند.
• انعطاف‌پذیری: با استفاده از چاپ سه‌بعدی، می‌توان خانه‌ها را با طرح‌ها و اشکال مختلف ساخت.

این پروژه جذاب که به تازگی به پایان رسید، ثابت می‌کند خانه‌های چاپ سه‌بعدی می‌توانند برای مناطق با شرایط آب و هوای سخت و حتی مناطق زلزله‌خیز بهترین گزینه باشند. قیمت تمام شده این خانه بسیار ارزان‌تر از یک خانه‌ی آجری معمولی است.

این خانه که در شهر آلماتی، قزاقستان واقع شده است، به عنوان اولین خانه‌ی چاپ‌شده‌ی سه‌بعدی در آسیای مرکزی شناخته می‌شود. شرکت BM Partners طراحی این خانه را براساس یکی از مدل‌های BOD2 شرکت COBOD انجام داده است. این مدل سه بعدی قبل از این پروژه، برای چاپ بزرگترین مرکز دیتاسینتر اروپا مورد استفاده قرار گرفت. برای چاپ دیوارهای اصلی خانه، از پرینتر سه‌بعدی COBOD استفاده شد. این پرینتر، مخلوطی شبیه سیمان را به صورت لایه‌لایه از نازل خود خارج می‌کند. روشی که در پروژه‌های معماری پرینت سه‌بعدی نیز رایج است.

شهر آلماتی قوانین سفت وسختی در مورد مقاومت سازه ها در برابر زلزله دارد. به همین علت تیم سازنده برای افزایش استحکام سازه‌ ساختمان از یک مخلوط بتنی بسیار مقاوم با مقاومت فشاری حدود 60 مگاپاسکال (8500 پوند بر اینچ مربع) استفاده کرد که تا حد زیادی از مقاومت فشاری 7 تا 10 مگاپاسکال (1015 تا 1450 پوند بر اینچ مربع) رایج در آجر و سنگ‌های معمولی مورد استفاده در قزاقستان؛ بیشتر است.

شرکت COBOD با انتشار بیانیه ای گفت: «این مخلوط شامل سیمان، ماسه و شن به دست آمده از منابع محلی است که با افزودنی D.fab، محصول مشترک COBOD International و Ceme تقویت شده است. این فرمول جدید به ما کمک می کند تا بتن را با توجه به نیازهای هر منطقه بسازیم. با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی قزاقستان، که از منفی 57 تا مثبت 49 درجه سانتیگراد (منفی 70.6 تا مثبت 120 درجه فارنهایت) متغیر است، این ساختمان از بتن پلی استایرن انبساط ‌پذیر به عنوان عایق در دیوارها استفاده می‌کند که باعث بهبود عملکرد حرارتی و صوتی دیوار می‌شود.»

پس از تکمیل دیوارها، نوبت به کارگران ساختمانی می رسد تا درها، پنجره‌ها و سایر تجهیزات مورد نیاز را نصب کنند. فضای داخلی این خانه‌ی همکف، مساحتی حدود ۱۰۰ متر مربع (۱۰۷۶ فوت مربع) دارد. این خانه چیدمانی ساده با نورگیرهای بزرگ و یک اتاق نشیمن بزرگ دارد. از این خانه در حال حاضر به عنوان نمایشگاهی برای به نمایش گذاشتن توانایی‌های ساخت‌وساز با چاپ سه‌بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه ساخت آن حدود €20,500 یورو (معادل 21,800 دلار آمریکا) است. این مبلغ در مقایسه با میانگین محلی بسیار ارزان تر به نظر می رسد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

20 − یک =