پالسار: جدیدترین سامانه جنگ الکترونیک برای شکار پهبادها

شرکت آندروفیل از جدیترین سامانه جنگ الکترونیک چند منظوره پالسار رونمایی کرد. این سامانه با کمک فناوری هوش مصنوعی می تواند انواع پهبادهای دشمن را منهدم کند.

سامانه پالسار

Anduril یک شرکت فناوری دفاعی است که در سال ۲۰۱۷ توسط پالمر لاکی، تاسیس شد. این شرکت در بخش توسعه سیستم‌های خودران پیشرفته با کاربردهای نظامی و دفاعی تخصص بالایی دارد. سامانه جنگ الکترونیکی پالسار یکی از محصولات جدید این شرکت است که به تازگی رونمایی شد. این سامانه ماژولار و باز طراحی شد تا به سیستم کمک کند سریع تر با به‌روزرسانی‌ها و پیشرفت‌های جدید سازگار شده و قابلیت های خود را به مرور زمان ارتقا دهد. سامانه هایی که از هوش مصنوعی (AI) بهره می‌برند، می‌توانند به صورت ثابت روی وسایل نقلیه یا پهپادهای هوایی مستقر شوند.

بر اساس ادعای شرکت Anduril، سری جدید سامانه های جنگ الکترونیکی قادرند به سرعت انواع مختلف تهدیدات موجود در حوزه امواج الکترومغناطیس (EM) را شناسایی و دفع کنند. این تهدیدات پهپادهای کوچک و متوسط را هم شامل می شود. ایده ساخت چنین سیستمی از کجا شروع شد؟ تاکتیک های جدید جنگ الکترونیک با پیشرفت سریع تاکتیک های پهبادی و ضد پهبادی در جنگ اوکراین شروع شد. این پیشرفت‌ها به نوعی مسابقه تسلیحاتی در زمینه حسگرها، گمراه‌سازی، اختلال و تطبیق‌پذیری تبدیل شده است. همان‌طور که شرکت آندوریل به آن اشاره کرد، این پیشرفت ها در حوزه پهباد به صورت هفتگی، روزانه و حتی ساعتی اتفاق می‌افتند. به همین دلیل، سامانه های جنگ الکترونیکی قدرتمند نسل بعدی باید توانایی واکنش سریع در میدان نبرد داشته باشند.

پالسار قابلیت تطبیق‌پذیری لحظه‌ای در جنگ الکترونیکی دارد

شرکت سازنده در بیانیه رسمی اعلام کرد:"نسل بعدی سامانه های جنگ الکترونیک ((EW باید بتوانند در لحظه، وضعیت طیف امواج الکترومغناطیس (EM) را در محیط اطراف خود شناسایی کنند. این عملیات شامل شناسایی منبع سیگنال، نوع سیگنال‌ها، جهت آنها و قدرت آنها می‌شود. برای انجام این کار، سیستم‌های EW به حسگرهای پیشرفته و الگوریتم‌های پردازش سیگنال قدرتمند نیاز دارند.
علاوه براین؛ EW باید بتوانند به سرعت و به طور مؤثر در برابر تهدیدات الکترومغناطیسی یا EM واکنش نشان دهند. این امر شامل اقداماتی مانند اختلال در سیگنال‌های دشمن، فریب دشمن و محافظت از دارایی‌های خودی در برابر حملات EM می‌شود. این همان کاری است که خانواده سیستم‌های پالسار انجام می دهد."

پالسار یک سیستم قدرتمند و جمع‌وجور است که یک رادیوی نرم‌افزار-محور، یک پردازنده گرافیکی (GPU) و قطعات پردازشی دیگر را در خود جای داده است. این ادغام، امکان یادگیری ماشین امواج رادیویی (RFML) را فراهم می‌کند تا به سرعت تهدیدات نوظهور را در محل شناسایی و با آن‌ها سازگار شود.

سامانه پالسار جنگ الکترونیک

قابلیت‌های گسترده و تطبیق‌پذیری بالای پالسار

سیستم پالسار قابلیت‌هایی را ارائه می‌دهد که شامل مقابله الکترونیکی، مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین، پشتیبانی الکترونیکی، حمله الکترونیکی، جهت‌یابی، موقعیت‌یابی و سایر امکانات پیشرفته جنگ الکترونیکی می‌شود . ویژگی ماژولار پالسار، آن را بسیار تطبیق‌پذیر می‌کند. این سیستم می‌تواند روی وسایل نقلیه زمینی (Pulsar-V) یا هوایی (Pulsar-A) نصب شود تا از عملیات جنگ الکترونیک در شرایط مختلف پشتیبانی کند.

پالسار به صورت هوشمند و خودکار طیف گسترده‌تری از امواج الکترومغناطیس را اسکن می کند، تهدیدات شناخته‌شده و رویدادهای غیرعادی را شناسایی می کند و زمان واکنش را به ساعت‌ها و روزها کاهش می دهد. سام ال-عکد، مدیر کل سامانه‌های RF/EW در شرکت آندوریل می‌گوید:"ما از سال ۲۰۲۰ در حال توسعه خانواده سیستم‌های پالسار برای پشتیبانی از استقرارهای عملیاتی در سراسر جهان از جمله مناطق جنگی هستیم."

جنگ های الکترونیک در آینده

پالسار به گونه‌ای طراحی شده است که در محیط‌های الکترومغناطیسی بسیار شلوغ و پرتنش دوام بیاورد و پیروز جنگ شود. این سیستم به نیروهای نظامی این امکان را می‌دهد تا با سازمان های دولتی و غیر دولتی که از قابلیت‌های جنگ الکترونیکی در کنار سایر سامانه‌های پیشرفته فناوری در طیف الکترومغناطیس و فضای سایبری استفاده می‌کنند، مقابله کنند. سازنده سیستم های پالسار را به همراه یک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) ارائه می‌دهد تا امکان توسعه مداوم و ادغام با ارائه‌دهندگان شخص ثالث را فراهم کند. این قابلیت، ادغام سریع فناوری‌های موجود را برای همگام‌سازی با تهدیدات و مأموریت‌های آینده راحت تر می‌کند. در مجموع پالسار یک سیستم جنگ الکترونیکی نرم‌افزارمحور است که می‌تواند به سرعت با تغییر تهدیدات و نیازهای مأموریتی در حوزه های مختلف برای عملیات پویای امروز و فردا سازگار شود.»


چاپ