افزایش امنیت لوازم الکترونیکی با عایق حرارتی ایروژل جدید

افزایش امنیت لوازم الکترونیکی با عایق حرارتی ایروژل جدید

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

ایروژل‌های جدید ایمنی دستگاه‌های الکترونیکی را متحول می‌کند.

محققان دانشگاه پکن نرمالی عایق جدیدی به نام ایروژل کامپوزیتی ساخته‌اند که می‌تواند تا حد زیادی عملکرد خنک‌سازی دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی را بهبود ببخشد. این ماده جدید می‌تواند راه را برای نسل جدیدی دستگاه‌های الکترونیکی قدرتمندتر و کارآمدتر هموار کند. ایروژل‌ها موادی با چگالی بسیار پایین هستند که از مجموعه ذرات بسیار ریز تشکیل شده‌اند. آنها به دلیل خواص عایق حرارتی عالی که دارند شناخته شده‌اند. از آنها در زمینه های مختلف از جمله عایق‌بندی ساختمان‌ها و لباس‌های فضایی استفاده می‌شود.

ایروژل کامپوزیتی جدید که محققان دانشگاه پکن نرمالی ساخته اند، از جنس ایروژل سیلیکا و ذرات نانوذرات فلزی است. این ترکیب منحصر به فرد به ماده خواص جدیدی می‌دهد که آن را برای خنک‌سازی دستگاه‌های الکترونیکی ایده‌آل می‌کند. ایروژل کامپوزیتی جدید می‌تواند گرمای تولید شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی را به طور موثرتری جذب و دفع کند. این کار می‌تواند به کاهش دمای دستگاه و افزایش طول عمر آن کمک کند. علاوه بر این، ایروژل کامپوزیتی جدید سبک و انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به همین علت ماده‌ای ایده‌آل برای استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل خواهد بود. تیم تحقیقاتی معتقدند که ایروژل کامپوزیتی جدید می‌تواند در ایمنی دستگاه‌های الکترونیکی انقلاب بزرگی کند. طبق پیش بینی آنها، در آینده دستگاه‌های زیادی از جمله تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها به این عایق مجهز

خواهند بود.
کاربردهای ایروژل کامپوزیتی در تجهیزات الکترونیکی مصرفی:
• تلفن‌های هوشمند
• تبلت‌ها
• لپ‌تاپ‌ها
• کامپیوترهای رومیزی
• سرورها
• خودروهای برقی

ایروژل کامپوزیتی یک فناوری جدید است که پتانسیل تغییر نحوه خنک‌سازی دستگاه‌های الکترونیکی را دارد. این ماده می‌تواند به ما کمک کند تا دستگاه‌های قدرتمندتر، کارآمدتر و ایمن‌تر بسازیم. هر ساله شاهد تولید لوازم الکترونیکی هستیم که می توانند کارهای زیادی انجام دهند. بنابراین پیچیدگی آنها رفته رفته بیشتر می شود. به همین علت، موضوع امنیت و عملکرد این دستگاه ها با چالش های زیادی همراه خواهند بود. مشکلاتی مانند داغ شدن بیش از حد دستگاه یا انتشار امواج مایکروویو نه تنها می‌توانند خطرات سلامتی به همراه داشته باشند، بلکه باعث کاهش عملکرد و اختلال در کارکرد سایر دستگاه‌ها شوند. ماده محافظ جدید مدیریت حرارتی، تبدیل انرژی خورشیدی به گرما و جذب امواج مایکروویو را تا حد چشمگیری بهبود می‌بخشد.

دانشمندان چینی روی ساخت عایقی برای وسایل الکترونیکی با استفاده از مواد تغییر فاز مرکب چند منظوره (PCMs) کار کرده‌اند. PCMها مواد دست‌سازی هستند که با ترکیب انواع مختلف عناصر ساخته می‌شوند و به دانشمندان امکان می‌دهند تا ماده‌ای جدید با ویژگی‌های خاص و هدفمند به وجود بیاورند. آنها با الهام گرفتن از مهندسی سامانه‌های زیستی (طراحی بیونیکی)، یک هواژل (ایروژل) شبیه به شبکه عصبی ساخته‌اند که کارایی مدیریت حرارتی و جذب امواج مایکروویو را افزایش می‌دهد.

دکتر شیائو چن، محقق مرکز مواد پیشرفته دانشگاه پکن می‌گوید: «مواد تغییر فاز مرکب چند منظوره ساخته‌شده توسط ما، روش های جدیدی را برای وسایل الکترونیکی بسیار مجتمع و مینیاتوری در محیط‌های خارجی پیچیده و متغیر ارائه می‌دهد.» نتایج این تحقیق در تاریخ ۳ آوریل در نشریه «تحقیقات انرژی نانو» منتشر شد. محققان نتیجه‌گیری کردند که مواد تغییر فاز کامپوزیت مبتنی بر هواژل با عملکرد بالا و یکپارچه که توسط این تیم ساخته شده است، قابلیت‌های زیادی در مدیریت حرارتی، تبدیل انرژی خورشیدی به گرما و جذب امواج مایکروویو دارد. به همین علت چشم‌انداز خوبی برای غلبه بر گرم شدن بیش از حد یا سرد شدن بیش از حد و تداخل الکترومغناطیسی در وسایل الکترونیکی خواهد داشت.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 + 7 =