پیش‌بینی گرده‌های هوا و طوفان‌های آینده: با مدل جدید NOAA!

پیش‌بینی گرده‌های هوا و طوفان‌های آینده: با مدل جدید NOAA!

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

سازمان هواشناسی آمریکا در حال توسعه مدلی است که بتوان با کمک آن اثرات گرده افشانی را در آب و هوا پیش بینی کرد.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) در حال توسعه یک مدل جدید برای پیش‌بینی میزان گرده در ایالات متحده است. این مدل ویژگی منحصر به فردی دارد زیرا، زیرا نه تنها قادر است پیش‌بینی کند که آب و هوا چگونه بر سطوح گرده گل تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند تأثیر گرده گل بر آب و هوا را نیز ارزیابی کند. این مدل که به عنوان بخشی از سیستم RAP-Chem عمل می کند، با ارائه هشدارهای پیشرفته و داده‌های لحظه‌ای، به افراد مبتلا به آلرژی کمک می‌کند شرایط خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) قصد دارد با این کار، به بیش از ۸۰ میلیون آمریکایی که از آلرژی فصلی رنج می‌برند، کمک کند. این مدل با در نظر گرفتن تأثیر متقابل آب و هوا بر میزان گرده و بالعکس، این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا با آمادگی بهتر، علائم آلرژی را کاهش دهند. طبق آمار CDC سالانه حدود 3 میلیارد دلار صرف هزینه درمان آلرژی وتهیه داروهای مرتبط به آن می شود.

گرده گل ها به عنوان یک ماده حساسیت‌زا عمل می کند. به ویژه در بهار، تابستان و پاییز که سطح گرده‌های درختان، علف‌ها و علف‌های هرز که به علت وزش باد در بالاترین حد خود قرار دارد. پیش‌بینی دقیق میزان گرده در هوا می‌تواند به افراد مبتلا به آلرژی کمک کند تا سطح تماس خود را با گرده گل ها کاهش دهند.

ارتباط گرده افشانی با آب و هوا

در دو سال گذشته، محققان آزمایشگاه سیستم‌های جهانی سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) در حال توسعه اولین مدل پیش‌بینی گرده گل ها در ایالات متحده هستند. این مدل نه تنها می تواند پیش‌بینی می‌کند که آب و هوا بر میزان گرده چه تأثیری دارد، بلکه می‌تواند تأثیر بار گرده بر آب و هوا را هم ارزیابی کند. این مدل آزمایشی از تابستان ۲۰۲۲ شروع به پیش‌بینی گرده کرده و عملکردی مشابه مدل‌های تجاری موجود در بازار دارد.

به گفته‌ی جردن اشنل، محقق و دانشمند CIRES که در آزمایشگاه سیستم‌های جهانی (GSL) کار می‌کند: «گرده و آلرژی‌های مرتبط با آن، نقش مهمی در زندگی روزمره مردم دارند. با داشتن پیش‌بینی‌های لحظه‌ای از گرده و مسیر انتقال آن، مردم می‌توانند فعالیت‌های بیرون از منزل، داروها و اقدامات احتیاطی خود را برای حفظ سلامتی‌شان کنترل کنند.»

برای پیش بینی کیفیت هواRAP-Chemمدل هواشناسی

پیش‌بینی گرده بخشی از سیستم پیش‌بینی تجربی (RAP-Chem) برای هواشناسی و شیمی جو است. RAP-Chem یک سیستم پیش‌بینی جدیدی است که می تواند هم وضعیت هوا و هم کیفیت آن را پیش بینی کند. این مدل به شبیه‌سازی شیمی و انتقال فاز گازی و آئروسل می‌پردازد. مدل RAP-Chem روزانه یک پیش‌بینی ۴۸ ساعته برای ازن، دود، گرد و غبار و سایر پارامترهای مرتبط با کیفیت هوا و شیمی جو از جمله وضعیت گرده موجود در هوا گزارش می‌کند.

بهار در هوا و چشمان شماست!

مدل RAP-Chem تأثیر آب و هوا بر غلظت گرده مانند تغییرات روزانه انتشار گرده و میزان آن در هوا را شبیه‌سازی می‌کند. انتشار گرده در طول روز اتفاق می‌افتد .در شب، انتشار متوقف می‌شود و غلظت گرده با ته نشینی ذرات روی زمین کاهش می‌یابد.
باران بهاری هوا را تصفیه کرده و تعداد گرده های معلق در هوا را کاهش می دهد. اما جریان‌های هوای سرد ناشی از رعد و برق می‌توانند ذرات گرده را به دور هم جمع کنند و باعث بدتر شدن خارش چشم یا بیماری آسم شوند. رطوبت و حتی رعد و برق می‌توانند ذرات گرده را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنند و استنشاق آن‌ها را آسان‌تر کرده و تاثیرشان بر آب و هوا را تغییر دهند.

برخلاف سایر مدل‌ها، RAP-Chem روی تأثیری که گرده، گرد و غبار و دود می‌توانند بر آب و هوا داشته باشند هم تمرکز دارد. دانه‌های گرده مانند سایر ذرات معلق، می‌توانند نور خورشید را پراکنده کنند و به عنوان هسته برای تشکیل ابر عمل کنند و بر دما، دید و بارندگی تأثیر بگذارند. محققان NOAA در حال حاضر با شرکای خود در حوزه سلامت عمومی مانند CDC همکاری می‌کنند تا ببینند آیا بین پیش‌بینی‌های بالای گرده قبلی RAP-Chem و مراجعه بیماران برای درمان آلرژی ارتباطی وجود دارد یا خیر! این کار به اعتبارسنجی مدل پیش‌بینی کمک می‌کند و آن را به یک منبع قابل اعتماد تبدیل می کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

12 − سه =