پرداخت غرامت 1.9 میلیارد دلاری آمازون بابت نقض حقوق بشر

محکومیت آمازون بابت نقض حقوق بشر کارگران قراردادی!!

محکومیت آمازون بابت نقض حقوق بشر کارگران قراردادی!!

آخرین بروز رسانی: 19 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

شرکت آمازون به علت نقض حقوق بشر در بین کارگران قراردادی به پرداخت 1.9 میلیون دلار غرامت پرداخت شد.

آمازون باید 1.9 میلیون دلار بابت پرونده شکایت کارگران قراردادی شعبه عربستان سعودی به دادگاه پرداخت کند. این غرامت بین 700 کارگر آسیب دیده تقسیم خواهد شد.

خبرگزاری CNBC آمریکا به تازگی این خبر را فاش کرد. آمازون هم با انتشار یک پست وبلاگی در وب سایت رسمی خود این خبر را تایید کرده است. طبق اسناد و شواهد موجود در پرونده، کارگران مهاجری که در دو انبار Amazoon مستقر در عربستان تحت شرایط غیرانسانی مشغول به کار بودند، برای حل این مشکلات مجبور به استخدام یک وکیل حقوقی به صورت خصوصی شدند. وکیل آنها با بررسی شرایط این دو انبار، ادعای آنها را تایید کرد و جنگ حقوقی آغاز شد. این سازمان حقوقی به موارد زیادی از نقض حقوق بشر از جمله: محل زندگی غیر استاندارد، وجود بی نظمی در تاریخ قراردادها و تاخیر در رسیدگی به شکایت کارکنان؛ در این پرونده اشاره کرد.

این شکایت در جریان انتشار گزارش جدید کمیسیون عفو بین الملل در اکتبر گذشته منتشر شد. در گزارش کمیسیون، مواردی از تجربیات افراد مختلف در مورد نقض حقوق بشر در مراکز لجستیک آمازون در منطقه خاورمیانه نیز وجود داشت. به گفته این افراد، بسیاری از کارگران آسیب دیده در انبارها به احتمال زیاد قربانی گروه های “قاچاق انسان” می شوند. کمیسیون معتقد است که شرکت آمریکایی از “خطر بالای سوء استفاده از نیروی کار” در مراکز عربستان سعودی آگاه بود. اما، هیچ اقدام مناسبی برای جلوگیری از چنین سوء استفاده هایی انجام نداد.

 

بنا بر گزارش کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، کارگران زیادی تحت تاثیر این رفتارهای غیر انسانی قرار گرفتند. به گفته خبرنگاران عرب حاضر در این کنسرسیوم، کارگران برای استخدام در این شرکت مجبور به پرداخت هزینه های غیرقانونی استخدام تا 2040 دلار نیز بودند. کارگران مهاجری که اهل کشور نپال بودند برای تهیه این مبلغ مجبور به گرفتن وام هایی با نرخ بهره بالا شدند. علاوه براین، آنها مجبور به زندگی در مکان هایی شده بودند که هیچ کدام از استاندارهای لازم را نداشت. تا حدی که به گفته یکی از همین کارگرها حدود 7 نفر در یک اتاق کوچک پر از ساس با تخت های دو طبقه زندگی می کردند. تنها آبی که آنها می توانستند استفاده کنند، آب شور بود که برای آشامیدن غیرقابل استفاده است.

عفو بین‌الملل تمام این گزارش ها را تایید کرد و گفت:” این اقامتگاه‌ها حتی از ابتدایی ترین امکانات زندگی هم برخوردار نبودند.” این کمیسیون مدعی است نتیجه پرداخت هزینه‌های بالای استخدام و وام‌هایی با بهره بالا، به  کارهایی مثل قاچاق انسان یا بهره‌کشی از نیروی کار منجر می شود.

شرکت آمریکایی اعلام کرد با رفتارهای غیر انسانی در دو انبار عربستان سعودی برخورد جدی کرد و وضعیت مسکن کارکنان خود را بهبود بخشیده است. در این بیانیه نوشته شد:”هدف ما این است که فروشندگان ما به سیستم های مدیریتی مجهز شوند که بتواند شرایط کار ایمن و سالم کارکنان را تضمین کند. این اقدام ها شامل شیوه های استخدام نیز می شود.”

شاید در نگاه اول فکر کنیم 1.9 میلیون دلار رقم خیلی بالایی است اما، این غرامت فقط برای یک نفر نیست. از بین 700 کارمند موجود در این انبارها به هر کدام مبلغی حدود 2700 دلار می رسد! درآمد آمازون فقط در سال 2023 به 576 میلیارد دلار رسید که با یک حساب سرانگشتی یعنی روزانه 1.5 میلیارد دلار….! پس می بینید غرامت تعیین شده خیلی دندان گیر نیست…

همه در نگاه اول گول اعتبار برند آمازون رو می خوریم و فکر می کینم کارمندان آن چقدر خوشبخت هستند که در این شرکت مشغول کارند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که این کمپانی شهرت خوبی در زمینه حفظ و رعایت قانون نیروی کار ندارد. پرونده های شکایت زیادی از سوی کارکنان در دستگاه های قضایی ایالات متحده و کشورهای دیگر در جریان است. بیشترین موارد نقض قانون کار در انبارهای لجستیک شرکت صورت می گیرد. علاوه بر همه این موارد، به شدت مخالف تشکیل اتحادیه های کارگری است.

در حال حاضر، Amazoon با تحقیقات زیادی از سوی مراجع قضایی آمریکا مواجه است. طبق اسناد این پرونده ها آنها کارگران انبار را در شرایط خطرناکی قرار می دهند که می تواند آسیب های جدی برایشان به همراه داشته باشد. با این حال مدیران شرکت به رعایت قانون کار در برابر کارکنان خود تن نمی دهند. آمازون به تازگی سندی ارائه داد که نشان می دهد هیئت ملی روابط کار (NLRB) هیچ وجه قانونی ندارد. هیئت NLRB مستقل از دولت عمل می کند و مسئولین نظارت بر اجرای صحیح قانون کار را در ایالات متحده بعهده دارد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

7 + سه =