بهبود خواب شبانه

آیا چسب دهان خواب ما را بهتر می کند!

آیا چسب دهان خواب ما را بهتر می کند!

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

بعضی از افراد برای بهبود خواب شبانه خود از چسب دهان یا ابزارهای دیگر استفاده می کنند. اما این که این روش ها تا چد حد تاثیر گذار هستند موضوعی است که ما در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

بعضی از افراد معتقدند استفاده از نوار چسب یا ابزارهای دیگر برای بستن دهان می تواند به بهبود خواب آنها در طول شب کم زیادی کند. اما تعدادی هم فکر می کنند این روش ها نه تنها هیچ فایده ای ندارد بلکه باعث آسیب جدی می شود. جدیدترین تست سلامتی که در شبکه‌های اجتماعی مانند تیک تاک منتشر شد، از مردم خواستند شب‌ها دهان خود را با چسب یا ابزارهای دیگر ببندند تا فقط از طریق بینی نفس بکشند. اما آیا این روش درستی است؟

این روش که به «بستن دهان» معروف است، طرفدارای زیادی پیدا کرد. بعضی‌ها فکر می کنند که با مجبور کردن افراد به تنفس از راه بینی صدای خرخر آنها کم می شود و کیفیت خواب آنها افزایش پیدا می کند. با این حال، دانشمندان هنوز شواهد علمی کافی برای تایید این روش پیدا نکردند. حتی بعضی از پزشکان درمورد خطرات احتمالی این روش مانند مشکلات تنفسی و حتی خفگی در موارد نادر هشدار داده اند. این روش برای همه افراد مناسب نیست به خصوص، کسایی که مشکلات تنفسی دارند یا به طور طبیعی از طریق دهان نفس می‌کشند. قبل از این که دهان خود را برای خواب ببندید بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید. آنها تنها افرادی هستند که می توانند به شما بگویند این روش مناسبی هست یا نه!

افرادی که در این تست شرکت کرده بودند به چند مورد از مزیت این روش در گزارش خود اشاره کردند که عبارتند از:

• کاهش تنفس دهانی: تنفس دهانی در طول خواب می‌تواند منجر به خشکی دهان، خرخر و آپنه خواب شود. بستن دهان می‌تواند افراد را مجبور به تنفس از طریق بینی کند. با این کار تعدادی از علائم اختلالات خواب در آنها کاهش پیدا کرد.
• بهبود کیفیت خواب: برخی از افراد اعلام کردند که بعد از بستن دهان، در طول شب خواب عمیق‌تر و با کیفیت‌تری داشته اند.
• کاهش خشکی دهان: تنفس دهانی می‌تواند منجر به خشکی دهان و ناراحتی های دیگر در طول شب شود. بستن دهان می‌تواند به حفظ رطوبت دهان و جلوگیری از این مشکل کمک کند.

اما بعضی از افراد در گزارش خود به بروز مشکلاتی اشاره کردند که عبارتند از:

• ناراحتی: بستن دهان در طول شب باعث شد تعدادی از افراد دچار ناراحتی شوند و خیلی سخت به خواب بروند.
• خطرات تنفسی: در موارد نادر، بستن دهان می‌تواند خطر خفگی یا سایر مشکلات تنفسی را افزایش دهد.
• عدم تناسب برای همه: بستن دهان نسخه ای نیست که بتوان برای همه تجویز کرد. به خصوص کسانی که مشکلات تنفسی دارند یا عادت دارند از راه دهان نفس بکشند.

اما اگر علاقه مند به استفاده از این روش هستید بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید:

• از نوار چسب یا سایر ابزارهای مخصوصی که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید.
• ابتدا بهتر است نوار چسب را خیلی سفت روی دهان نبندید و سعی کنید به تدریج آن را محکم تر ببندید.
• اگر نمی توانید طریق بینی نفس بکشید، بهتر است از یک اسپری بینی یا نوار بینی استفاده کنید.
• اگر در استفاده از نوار چسب اذیت می شوید، می‌توانید از یک محافظ دهان مخصوص استفاده کنید.

آپنه خواب وضعیتی است که در آن، تنفس ما در طول خواب به طور کامل قطع می‌شود. این باعث می‌شود مغز ما به اندازه‌ای بیدار شود که دوباره شروع به تنفس کنیم. اما به محض اینکه دوباره به خواب می‌رویم، این چرخه دوباره تکرار می‌شود. شدت آپنه خواب براساس تعداد دفعاتی که تنفس ما در طول شب قطع یا کم می‌شود، اندازه گیری می‌شود.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

14 + 2 =