راز جنگل های آمازون برملا شد: کشف چرخه‌ غیرعادی از آب!

راز جنگل های آمازون برملا شد: کشف چرخه‌ غیرعادی از آب!

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

دانشمندان چرخه آب جدیدی در جنگل های آمازون کشف کردند.

چرخه آب در آمازون تفاوت زیادی با چرخه آبی دارد که همه ما می شناسیم! گیاهان مانند همیشه آب را جذب می کند و سپس به شکل بخار آب در هوا تبخیر می کند. این بخار آب در ابرها جمع شده و به شکل باران به جنگل ها بر می گردد. البته در این چرخه خاک و آب های زیر زمینی هم نقش دارند. طبق شواهد علمی آب از خاک و منابع زیر زمینی هم تبخیر می شود و به این چرخه می یپوندد. محققان قصد داشتند با مطالعه این چرخه پنهان نحوه کار و تاثیر آن را بر آب و هوای آمازون و کل زمین ارزیابی کنند. بزرگترین جنگل های استوایی زمین توسط یک چرخه آب پیچیده زنده نگه داشته می شوند. نتایج مطالعه جدید نشان می دهد که فعالیت ما در روند این چرخه تغییراتی ایجاد کرده است.

جنگل های بارانی آمازون، رودخانه ها و شاخه های متعددشان حدود یک پنجم از آب های شیرین زمین را در خود جای داده اند و حیات پستانداران، پرندگان، گیاهان و دوزیستان زیادی را تأمین می کنند. این اکوسیستم علاوه براین، از زندگی ۴۷ میلیون نفری که در مناطق اطراف آن سکونت دارند، محافظت می کند. این مناطق جنگل های کوهستانی، تالاب ها و رودخانه ای ۹ کشور حاضر در قاره آمریکای جنوبی را در بر می گیرد. سیستم پیچیده آب و هوایی-هیدرولوژی به نام “مسیر AAA” وجود دارد که از رشته کوه‌های آند به سمت دشت‌های آمازون و اقیانوس اطلس امتداد می‌یابد. این مسیر مانند یک پمپ عمل می‌کند و مولکول‌های آب را در یک چرخه دائمی بین سطح زمین و هوا به گردش در می‌آورد.

دکتر کلر بوربریج، متخصص هیدرولوژی دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در مورد نتایج مطالعه جدید گروه خود گفت:” تاکنون، بیشتر تحقیقات و تلاش‌های حفاظتی بر روی بخش خشکیِ جنگل‌های بارانی صورت گرفته است، در حالی که بقای این جنگل‌ها به مسیر AAA بستگی دارد.” مسیر AAA از سه عنصر اصلی تشکیل می شود: رشته کوه‌های آند، دشت‌های آمازون و اقیانوس اطلس.
چرخه آب: آب تحت فرآیند تبخیر از سطح زمین به ویژه جنگل‌های انبوه آمازون، به هوا می‌رود. این بخار آب در ابرها متراکم شده و به صورت باران به دشت‌های آمازون باز می‌گردد.
نقش آند: رشته کوه‌های آند نقش کلیدی در این چرخه بازی می‌کنند. آنها مانند یک سد عمل می‌کنند و رطوبت را از اقیانوس اطلس به سمت جنگل‌های آمازون هدایت می‌کنند.
پمپ رطوبت: دانشمندان مسیر AAA را به پمپی تشبیه می‌کنند که رطوبت را بازیافت می‌کند و باعث بارش باران در منطقه می‌شود. این بارش‌ها برای حفظ اکوسیستم‌های سرسبز و متنوع آمازون لازم است.

اهمیت مسیر AAA

این مسیر برای آب و هوای منطقه و کل سیاره حیاتی است. بارش‌های آمازون بر الگوهای آب و هوایی سراسر جهان تأثیر می‌گذارند. به علاوه؛ جنگل‌های آمازون نقش مهمی در جذب دی‌اکسید کربن موجود در اتمسفر زمین دارند. مسیر AAA حدود ۴۰ درصد از رسوبات ورودی اقیانوس اطلس را تأمین می‌کند و به بسیاری از چرخه‌های مواد مغذی اقیانوس کمک می‌کند. محققان معتقدند جریان رودخانه آمازون تا چندین هزار کیلومتر در اقیانوس اطلس امتداد دارد و ترکیب آن برای تعادل مواد مغذی اقیانوس و جذب دی‌اکسید کربن حیاتی است.

ال‌نینو و لا نینو کافی نیستند: آمازون در حال تغییر است

الگوهای طبیعی آب و هوایی مانند ال‌نینو و لا نینو که در گذشته دلیل اصلی سیل و خشکسالی های آمازون بودند، علت تغییرات جدید این منطقه نیستند. این الگوها در گذشته نقش مهمی در آب و هوای آمازون ایفا می‌کردند، اما شواهد نشان می‌دهد که عوامل دیگری هم در این اکو سیستم تاثیرگذار هستند.

دما به ویژه در جنوب منطقه آمازون، در حال افزایش است و باعث می‌شود مسیر AAA نوسان های شدیدتری داشته باشد. این اتفاق منجر به سیل‌های بی‌سابقه در شمال و طولانی شدن دوره‌های خشکسالی و آتش‌سوزی شده و خطر ذوب شدن یخچال‌های طبیعی در رشته کوه‌های آند را افزایش می دهد. جنگل‌زدایی و سایر تغییرات پوشش زمین نیز بر سیستم AAA تأثیر منفی باقی می گذارد. این تغییر اقلیم ما را وارد یک حلقه خطرناک می کند. Beveridge و تیم او هشدار دادند که تغییرات ترکیبی در امتداد مسیر AAA و اثرات جانبی آن‌ها با سرعت بیشتری نسبت به سازگاری سیستم‌های اجتماعی-اکولوژیکی در حال وقوع است و انعطاف‌پذیری آن‌ها را تهدید می‌کند. به عقیده آنها تنها راه نجات، توقف فوری جنگل‌زدایی و احیا مناطق آسیب دیده است. حفظ رطوبت منطقه آمازون نقش مهمی در کاهش تغییرات اقلیمی دارد. نتایج این مطالعه به تازگی در نشریه PNAS منتشر شد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

بیست − 14 =