پایان پدیده ال نینو گرمایش جهانی را کاهش می دهد!

پایان پدیده ال نینو گرمایش جهانی را کاهش می دهد!

آخرین بروز رسانی: 20 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

با پایان پدیده ال نینو تا چند ماه آینده گرمایش جهانی کاهش پیدا خواهد کرد.

پایان پدیده ال نینو و آغاز روند کاهش گرمایش جهانی!

سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد روز دوشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد، بازگشت پدیده آب و هوایی خنک‌کننده لانینو در سال جاری باید تا حدودی به کاهش دمای جهانی کمک کند. این افت دما این پس از ماه‌ها ثبت رکورد گرمای جهانی رخ می‌دهد. طبق این گزارش، به نظر می رسد الگوی آب و هوایی گرم کننده‌ی ال نینو که از اواسط سال ۲۰۲۳ به افزایش دما و شرایط آب و هوایی شدید در سراسر جهان دامن زد به پایان خود نزدیک شده است.

اما با این حال، سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که دمای جهانی در بلندمدت به دلیل تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی همچنان روند افزایش خواهد داشت . این تغییرات، شرایط آب و هوایی شدید را بدتر کرده و الگوهای بارش فصلی و دما را برهم می‌زنند.

لانینو چیست؟

لانینو پدیده است است که با سرد شدن غیرعادی دمای سطح آب در بخش مرکزی و شرقی اقیانوس آرام استوایی و تضعیف بادهای تجاری ظاهر می‌شود. برخلاف ال نینو که با گرم شدن آب اقیانوس آرام و افزایش فعالیت طوفان همراه است، لانینو تاثیراتی عکس بر آب و هوای سراسر جهان دارد. علت دقیق این پدیده خیلی معلوم نیست، اما به نظر می رسد که ترکیبی از عوامل اقیانوسی و جوی در آن نقش داشته باشند. یکی از فرضیه‌های اصلی این است که تغییرات در وزش بادهای تجاری باعث می‌شود آب سرد اقیانوس آرام به سمت شرق حرکت کند و در نتیجه دمای سطح آب در بخش مرکزی و شرقی اقیانوس آرام استوایی به طور غیرعادی کاهش پیدا کند.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که احتمال وقوع لانینو در ماه های تیر تا شهریور ۶۰ درصد و در ماه های مرداد تا آبان ۷۰ درصد است. از ماه ژوئن ۲۰۲۳ که ال نینو دوباره پدیدار شد، هر ماه رکورد جدیدی در گرمایش جهانی ثبت شد. طبق اخرین آمار؛ سال ۲۰۲۳ به طور کلی به عنوان گرمترین سال تاریخ شناخته شده است. سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد که با وجود پایان ال نینو، سیاره ما همچنان به علت استفاده از سوخت‌های فسیلی دوباره گرم می‌شود.

گرمایش جهانی ناشی از فعالیت‌های بشر

کو بارت معاون دبیر کل سازمان هواشناسی اعلام کرد: “پایان ال نینو به معنای توقف تغییرات اقلیمی بلندمدت نیست، زیرا سیاره‌ی ما به دلیل گازهای گلخانه‌ای که گرما را در خود نگه می‌دارند، همچنان گرم خواهد شد. دمای سطح آب‌های اقیانوس‌ها که به طور بی سابقه ای بالا رفته است، طی ماه‌های آینده نقش مهمی در این تغییرات ایفا می کند. بخش زیادی از گرمای اضافی ناشی از تغییرات اقلیمی سیاره ما در اقیانوس‌ها ذخیره می‌شود. در ایالات متحده، سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) تاثیر احتمالی ال نینو را در پیش‌بینی‌های خود برای طوفان های اقیانوس اطلس لحاظ کرده است. پیش بینی های سازمان هواشناسی نشان می دهد که بین ماه‌های ژوئن تا نوامبر، چهار تا هفت طوفان بزرگ در اقیانوس اطلس رخ دهد.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در 23 ماه مه 2024 پیش‌بینی کرد که فصل پیش رو طوفان‌های اقیانوس اطلس، به دلیل وجود مجموعه‌ای از عوامل، فعالیتی فراتر از حد نرمال خواهد داشت. این عوامل عبارتند از:

• دمای نزدیک به رکورد آب‌های گرم اقیانوس اطلس: گرمای زیاد آب اقیانوس، انرژی لازم برای تشکیل و تقویت طوفان‌ها را فراهم می‌کند.
• شکل‌گیری شرایط لانینو در اقیانوس آرام: لانینو به طور معمول باعث افزایش فعالیت طوفان در اقیانوس اطلس می‌شود.
• کاهش بادهای تجاری اقیانوس اطلس: بادهای تجاری به طور معمول طوفان‌ها را از سواحل شرقی ایالات متحده دور می‌کنند. با ضعیف شدن این بادها، طوفان‌ها با احتمال بیشتری به سمت خشکی حرکت می‌کنند.
• بادهای با قدرت کمتر: بادهای قوی می‌توانند طوفان‌ها را از هم جدا کرده و از شدت آنها بکاهند. با ضعیف شدن بادها، طوفان‌ها می‌توانند بزرگتر و قوی‌تر شوند.

سازمان هواشناسی جهانی اشاره کرد که با وجود تاثیر خنک‌کننده‌ی پدیده ال نینو که از ۲۰۲۰ تا اوایل ۲۰۲۳ به طول انجامید، ۹ سال گذشته همچنان گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در کره زمین بوده است. آخرین ال نینو که در ماه دسامبر به اوج خود رسید، یکی از پنج مورد از قوی‌ترین ال نینوهای ثبت‌شده تا به امروز بود. بارت گفت: “به دلیل گرمای اضافی و رطوبت موجود در جو، شرایط آب و هوایی ما همچنان روند افزایشی خواهد داشت.” سازمان هواشناسی جهانی اولویت ویژه‌ای برای اطمینان از تحت پوشش قرار گرفتنِ همه مناطق جهان، به ویژه مناطق کم‌برخوردار مانند آفریقا، توسط سیستم‌های هشدار سریع تا سال ۲۰۲۷ قائل شده است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

8 + 16 =