خطر ابتلا به بیماری دیابت در کمین کاربران گوشی‌های هوشمند!

خطر ابتلا به بیماری دیابت در کمین کاربران گوشی‌های هوشمند!

آخرین بروز رسانی: 13 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

نور نمایشگر گوشی های هوشمند در شب، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد!

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نور گوشی های هوشمند یا چراغ مطالعه در شب، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد تا حد زیادی افزایش دهد. این موضوع، زنگ خطری برای سلامتی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به شمار می‌رود که در معرض نورهای مصنوعی در تاریکی شب قرار دارند.

دانشمندان در این مطالعه نزدیک به 85 هزار نفر بین سن های 40 تا 69 سال، را مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مدت یک هفته، دستگاه‌هایی را بر روی مچ دست وصل کردند که میزان نور دریافتی آنها را در طول شبانه‌روز اندازه‌گیری می‌کرد.این تحقیق به مدت طول 9 سال ادامه داشت. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نشان داد افرادی که در معرض نور مصنوعی بیشتری در نیمه شب به خصوص بین ساعت 12:30 صبح تا 6 صبح قرار گرفته بودند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 بودند.

نکته جالب آنجاست که این ارتباط حتی با در نظر گرفتن الگوهای خواب و مدت زمان خواب افراد نیز همچنان بدون تغییر ثابت بود. این موضوع نشان می‌دهد که مکانیسمی فراتر از کمبود خواب در این میان نقش دارد. محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کند. این ریتم طبیعی که به “ساعت بیولوژیکی” بدن نیز معروف است چرخه‌های خواب و بیداری، دمای بدن و ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند. اختلال در این ریتم می‌تواند عواقب جدی بر وضعیت سلامتی ما از جمله افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی و حتی برخی انواع سرطان داشته باشد.

با توجه به این یافته های جدید، به نظر می‌رسد که راه حل ساده ای برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد: کاهش یا حذف نور مصنوعی در شب. سعی کنید تا حد امکان از روشن کردن چراغ‌ها، استفاده از گوشی‌های هوشمند و تماشای تلویزیون در ساعات پایانی شب خودداری کنید. اگر به نور نیاز دارید، از منابع نور کم‌رنگ مانند لامپ‌های نمک یا چراغ‌های شب استفاده کنید. به علاوه می‌توانید با تنظیم زمان خواب خود به گونه‌ای که قبل از نیمه‌شب در رختخواب باشید، به تنظیم ریتم شبانه‌روزی بدن خود کمک کنید. کاهش نور مصنوعی در شب، نه تنها می‌تواند به شما در داشتن خوابی بهتر کمک کند، بلکه می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 ایفا کند. با انجام این کارهای ساده، می‌توانید قدمی مهم در جهت حفظ سلامتی خود بردارید.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

20 − دوازده =