خالکوبی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!

خالکوبی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد!

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

محققان به شواهد جدیدی در مورد وجود ارتباط خالکوبی با بیماری سرطان به ویژه سرطان پوست دست پیدا کردند.

براساس مطالعه جدید جوهر خالکوبی حاوی مواد شیمیایی و رنگدانه هایی است که می تواند در طول زمان به سلول های پوست نفوذ کرده و باعث جهش ژنتیکی در آنها شود. این جهش می تواند منجر به رشد غیرطبیعی سلول های سرطانی در بدن شود.

خالکوبی در سال‌های اخیر به روشی رایج برای ابراز هویت و یادبود لحظات مهم زندگی برای جوانان تبدیل شده است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اثرات بلندمدت آن بر سلامتی وجود دارد. بدن جوهر خالکوبی را به عنوان ماده‌ بیگانه در نظر می‌گیرد که باید از بدن خارج شود. فرآیند خالکوبی باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی می‌شود و در نتیجه‌ی آن، بخش قابل توجهی از ذرات جوهر در غدد لنفاوی تجمع پیدا می‌کند. اما تاکنون، آخرین قطعه از این پازل گم شده بود: رسوب

جوهر خالکوبی چگونه بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد؟

برای یافتن ارتباط بین خالکوبی و سرطان، محققان سوئدی مطالعه‌ای گسترده ای انجام دادند تا ببینند که آیا داشتن خالکوبی می‌تواند خطر ابتلا به لنفوم بدخیم را افزایش دهد یا خیر. لنفوم بدخیم نوعی سرطان نادر است که بر گلبول‌های سفید (لنفوسیت‌ها) تأثیر می‌گذارد. این مطالعه نشان می دهد که افراد دارای خالکوبی 21 درصد بیشتر در معرض ابتلا به لنفوم بدخیم هستند. آزمایش های بالینی روی بیش از 5500 نفر انجام شد که در بازه زمانی 2007 تا 2017 به لنفوم مبتلا شده بودند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله‌ی علمی eClinicalMedicine منتشر شده است.

از هر پنج نفر حداقل یک نفر در سوئد خالکوبی دارند. این کشور در ایجاد پایگاه داده بیماری های مختلف در جهان سابقه زیادی دارد. آخرین نمونه آن مربوط به پایگاه داده بیماری سرطان است که تمام اطلاعات بیماران سرطانی در آن ثبت شده است. طبق آمار سازمان ملی بهداشت و رفاه سوئد، در سال 2022 از هر 100000 نفر در گروه سنی 20 تا 60 سال، تنها 22 نفر به لنفوم مبتلا شدند. این اطلاعات شامل تمام افرادی در سوئد می شود که در بازه زمانی 2007 تا 2017 و در سنین 20 تا 60 سالگی، به لنفوم مبتلا شده بودند. به ازای هر فرد مبتلا به لنفوم، سه نفر به طور تصادفی با جنس و سن یکسان اما بدون لنفوم (گروه “شاهد” برای مقایسه) انتخاب شدند.

تیم تحقیق از شرکت‌کنندگان خواستند به پرسشنامه مربوط به سبک زندگی پاسخ دهند. در مرحله بعد از افرادی که خالکوبی داشتند در مورد اندازه خالکوبی، سن اولین خالکوبی و رنگ‌های خالکوبی سؤالاتی پرسیده شد. نتایج نشان داد که افراد خالکوبی‌شده، نسبت به افراد بدون خالکوبی با در نظر گرفتن عواملی مانند سیگار کشیدن و سطح تحصیلات (دو عاملی که ممکن است با خالکوبی و ابتلا به لنفوم مرتبط باشند)، 21 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به لنفوم بودند.

ابعاد خالکوبی مهم نیست

به نظر می‌رسد اندازه خالکوبی مهم نباشد. اما چیزی که اهمیت دارد، زمان است.اینکه چقدر از زمان خالکوبی آنها می گذرد بیشتر اهمیت دارد. نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد خطر خالکوبی‌های جدید (کمتر از دو سال پیش) و خالکوبی‌های قدیمی (بیش از ده سال پیش) بیشتر است.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شش − دو =