تشخیص بیماری MS فقط با یک قطره خون!!

تشخیص بیماری MS فقط با یک قطره خون!!

آخرین بروز رسانی: 9 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , ,

به زودی پزشکان قادر خواهند بود فقط با انجام یک تست خون ساده بیماری MS را در افراد تشخیص دهند. 

مدتهاست که محققان به دنبال روش جدیدی برای تشخیص زودهنگام بیماری MS هستند. به زودی فقط با یک قطره خون آنها می توانند این بیماری را سالها قبل از بروز علائم در افراد شناسایی کنند.  ام اس تنها در کشور توسعه یافته ای مانند آمریکا حدود یک میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این بیماری به مرور زمان پوشش محافظ اعصاب را تخریب می کند و از این طریق باعث از کار افتادن سیستم حرکتی بدن می شود. اما طبق تحقیقات جدید فقط یک قطره خون برای تشخیص این بیماری کافی است. 

تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) بیشتر از دوازده آنتی بادی مشترک در خون صدها بیمار ام اس کشف کردند که نمونه های سرم آنها در یک مخزن بزرگ نگهداری می شد.به عقیده این محققان کشف جدید می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چگونه و چرا سیستم ایمنی اغلب می‌تواند به بخش‌های سالم مغز و سیستم عصبی مرکزی حمله کند و باعث بروز این بیماری در بدن شود.

 

نشانگرهای زیستی تنها در حدود 10 درصد از سرم‌های گرفته شده از افرادی مبتلا به ام‌اس یافت شد. همه افرادی که  خون آنها حاوی این آنتی‌بادی‌ها بود، به بیماری خودایمنی مبتلا شدند. از مایکل ویلسون، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه می‌گوید: «در طول چند دهه اخیر، اقدام های خوبی در زمینه درمان ام‌اس به روش های جدید صورت گرفت. نتیجه روش های تشخیصی مانند این، بیماران را به زندگی امیدوارتر می‌کند.»

 

محققان نمونه‌های خونی که در طول چندین سال گذشته از 250 پرسنل مبتلا به ام اس ارتش آمریکا را 250 پرسنل سالم مقایسه کردند. با شناسایی مجموعه‌ای از اتوآنتی‌بادی‌ها مشترک، تیم به شباهت‌هایی با الگوهای مشاهده شده در ویروس‌های رایج مانند ویروس اپشتین بار (EBV) دست یافتند. همان افرادی که دارای اتوآنتی بادی‌های بودند، قبل و بعد از ظهور علائم مقدار نوروفیلامنت (Nfl) بیشتری(پروتئینی که در اثر شکستن نورون‌ها آزاد می‌شود)در خون خود داشتند. تیم تحقیقاتی معتقد است آسیب مغزی قبل از بروز علائم ام اس در مغز اتفاق می افتد.

 

جوزف دریسی، بیوشیمیست از UCSF، می‌گوید: «وقتی افراد سالم را با استفاده از فناوری خود تجزیه و تحلیل می‌کنیم، همه با اثرانگشت تجربه ایمنی‌شناختی خود مانند دانه‌های برف منحصربه‌فرد به نظر می‌رسند. زمانی است که امضای ایمونولوژیک یک فرد شبیه شخص دیگری به نظر می رسد، ما متوجه یک اتفاق غیر عادی می شویم. درست همان چیزی که در بیماران ام اس پیدا کردیم.

 

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × چهار =