FDA ماده سمی موجود در نوشابه های گازدار را ممنوع کرد!

سازمان غذا و دارو ایالات متحده(FDA) سرانجام ماده سمی موجود در نوشابه های گازدار با طعم میوه ای را ممنوع اعلام کرد.

نوشابه های گازدار خطر سرطان

براساس گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ سازمان FDA قصد دارد ماده شیمیایی BVO را که معمولا در نوشابه های گازدار میوه ای استفاده می شود را ممنوع کند. اما سئوال اینجاست: ماده شیمیایی BVO چه نوع ماده ای است؟ BVO مخفف بوتیل هیدروکسی آنیزول (Butyl hydroxyanisole) می باشد این ماده به عنوان یک ماده افزودنی غذایی، تثبیت‌کننده و امولسیون کننده در نوشابه‌های گازدار، بستنی، سس و سایر محصولات غذایی استفاده می‌شود. علاوه براین،BVO به حفظ کف نوشابه‌های گازدار کمک می‌کند و از جدا شدن روغن و آب در سایر محصولات غذایی جلوگیری می‌کند. این ماده شیمیایی مصنوعی در طبیعت یافت نمی شود.

ماده BVO برای اولین بار در دهه 1940 کشف شد و در دهه 1960 به طور گسترده در محصولات غذایی مورد استفاده قرار گرفت. مرکز بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)در سال1999 ماده BVO را به عنوان یک ماده سرطان‌زا احتمالی برای انسان طبقه‌بندی کرد. مطالعات بالینی فاز حیوانی آنها نشان داد که BVO می تواند باعث سرطان کبد در بدن شود. به دنبال آن، مرکز FDA سال 2013 استفاده از BVOرا در نوشابه‌های گازدار به 15 میلی‌گرم در لیتر محدود کرد. اما، در این مدت تحقیقات همچنان ادامه داشت و شواهد بیشتری جمع آوری شد. در نهایت، نتایج مطالعات فاز حیوانی اخیر FDA را متقاعد کرد که شواهد کافی برای ممنوعیت استفاده از آن وجود دارد. در سال 2023 آژانس تصمیم گرفت استفاده از BVO در نوشابه‌های گازدار را به طور کامل ممنوع کند. این تصمیم از 1 ژانویه 2024 به اجرا در می آید.

جونز، معاون کمیسیون غذای انسانی FDA در این مورد می گوید:" در دهه 1930 از BVO یا روغن نباتی برومیته شده به عنوان یک عامل امولسیون کننده استفاده می شد تا از شناور شدن طعم دهنده مرکبات در بالای نوشابه ها جلوگیری کنند. چسباندن دوجین اتم برم به یک تری گلیسیرید، روغن جامدی ایجاد می کند که وقتی با چربی های دیگر ترکیب شود به صورت یکنواخت در سطح آب شناور می شود. با این حال این تنها ترفندی نیست که کارخانه های سازنده نوشابه از آن استفاده می کنند."

نتایج فاز حیوانی نشان داد که این ترکیب می تواند به آرامی جذب بافت های چربی بدن شود و به صورت غیر مستقیم روی ید موجود در غدد تیروئید تاثیر منفی بگذارد. بسیاری از کشورها نظیر هند، ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر مصرف BVO را ممنوع اعلام کرده اند. ایالت کالیفرنیا در اکتبر گذشته با تصویب قانونی که از سال 2027 اجرایی می شود، مصرف این ماده سمی را ممنوع کرد.

اکثر شرکت های بزرگ نوشابه سازی آمریکا از FDA یک گام جلوتر بودند. پپسی کو و کوکاکولا در طول ده سال اخیر این ماده را از محصولات خود حذف کرده اند. جونز می‌گوید: «در طول سال‌های گذشته، بسیاری از سازندگان نوشابه ها BVO موجود در محصولات خود را با یک ماده جایگزین اصلاح کردند. در حال حاضر، نوشیدنی‌های کمی در ایالات متحده وجود دارند که حاوی BVO باشند. این ممنوعیت می تواند پیامدهایی دیگری هم با خود به دنبال داشته باشد."

آژانس در حال بررسی مقرراتی است که برای افزودنی های خوراکی به شرط اینکه باعث سرطان در انسان یا حیوان نشود، به صورت خودکار مجوز صادر کند. این کار، باعث یک فرآیند بوروکراتیک(یک سیستم اداری ناکارآمد) پیچیده تر می شود. با وجود فرآیند بررسی طولانی FDA در فهرست بندی مجدد افزودنی های مجاز، بعید است این قانون تا اوایل سال 2024 اجرایی شود. با توجه به اینکه در حال حاضر جایگزین مناسبی برای ماده شیمیایی BVO وجود ندارد که بتواند به اندازه آن طعم تلخی مرکبات را در نوشیدنی ها ایجاد کند، این ماده به این راحتی حذف شدنی نخواهد بود!


چاپ