آیا خوردن بادام باعث کاهش وزن می شوند؟!

عده ای از کارشناسان تغذیه معتقدند آجیل ها به علت داشتن چربی بالا و پروتئین تاثیری در کاهش وزن ندارند. نتایج مطالعه محققان استرالیایی می تواند این مشکل را حل کند.

کاهش وزن بادام

براساس گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ محققان استرالیایی در مطالعه جدید به دنبال پاسخی برای این سئوال بودند. خیلی از افراد به این علت که فکر می کنند آجیل ها مانع کاهش وزن آنها می شود، از مصرف آن خودداری می کنند. اما تحقیقات جدید محققان دانشگاه استرالیای جنوبی خلاف آن را نشان می دهد. محققان در یک مطالعه بالینی گسترده دریافتند که استفاده از بادام در یک رژیم غذایی نه تنها به کاهش وزن افراد کمک می کند بلکه، سلامت متابولیک قلب آنها را نیز بهبود می بخشد.

مقایسه رژیم های مکمل بادام و بدون آجیل

تیم تحقیقاتی دو گروه رژیم غذایی را که یکی حاوی بادام درختی و دیگری بدون آجیل بود با هم مقایسه کردند. هر دو گروه 7 کیلوگرم کاهش وزن داشتند. بیش 1.9 میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن هستند و حدود 650 میلیون در جهان مبتلا به چاقی هستند. تنها در کشور استرالیا به ازای هر 3 نفر، دو نفر اضافه وزن یا چاقی دارند.

دکتر شرایا کارتر، محقق دانشگاه UniSA می گوید:" این مطالعه به ما نشان داد که چگونه آجیل در یک رژیم غذایی سالم باعث کاهش وزن و سلامت قلب و عروق می شود. آجیل ها مانند بادام درختی می توانند یک میان وعده عالی برای افراد باشد. آنها سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی هستند. اما به علت چربی بالا می توانند در اضافه وزن افراد تاثیرگذار باشند."

دکتر کارتر در ادامه گفت:"آجیل ها حاوی چربی های اشباع نشده یا چربی های سالم هستند که می تواند سطح کلسترول خون را بهبود بخشد، التهاب را کاهش داده و به عملکرد قلب کمک کند. در این مطالعه، ما اثرات رژیم غذایی حاوی بادام و رژیم غذایی بدون آجیل را برای شناسایی پیامدهای متابولیک روی قلب و کاهش وزن بررسی کردیم."

هر دو رژیم غذایی باعث کاهش تقریباً 9.3 درصدی وزن بدن در طول آزمایش شدند. با این حال، رژیم‌های غذایی حاوی بادام تغییرات قابل‌توجهی روی قسمت های لیپوپروتئین داشت که در طولانی‌مدت باعث بهبود سلامت قلب و عروق می شود. کارتر در مورد بادام درختی گفت:"آجیل های مزیت های دیگری هم به غیر این موراد دارند. مصرف آنها به عنوان میان وعده باعث احساس سیری در افراد می شود. بنابراین، می توانید از این روش برای کنترل تغذیه روزانه خود استفاده کنید."

این مطالعه روی 106 دواطلب و در مدت 9 ماه انجام شد. محققان به شرکت کنندگان در این آزمایش دو رژیم غذایی ارائه دادند که یکی سه ماهه و دیگری شش ماهه بود. رژیم غذایی سه ماهه برای کاهش وزن و رژیم 6 ماهه برای کنترل وزن تجویز شد. در هر دو رژیم، 15 درصد انرژی دریافتی روزانه شرکت کنندگان از بادام خام یا تنقلات دیگر مانند کراکر برنج یا غلات پخته شده تشکیل شده بود. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که متخصصان تغذیه و متخصصان تغذیه می‌توانند بادام را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای کاهش وزن افراد توصیه کنند.


چاپ