چشم انسان 540 میلیون سال قدمت دارد!!

چشم انسان 540 میلیون سال قدمت دارد!!

آخرین بروز رسانی: 1 آبان 1402توسط برچسب‌ها: ,

محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از هوش مصنوعی موفق شدند سن دقیق چشم انسان را محاسبه کنند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ مطالعه جدید نشان می دهد که سن چشم انسان به 540 میلیون سال قبل بر می گردد. دانشمندان در این مطالعه از روش جدیدی برای تعیین سن مولکولی پروتئین های موجود در چشم استفاده کردند. نتایج این مطالعه می تواند به دانشمندان یک دید بهتری از نحوه تکامل چشم انسان بدهد. براساس این نتایج، چشم به مرور زمان به تکامل رسیده است.

دانشمندان معتقدند که این مطالعه می تواند به ما در درک بهتر تکامل چشم کمک کند. آنها می گویند که نتایج این مطالعه نشان می دهد که چشم انسان در طول زمان به تدریج تکامل یافته است. چشم از چندین نوع سلول و بافت تشکیل می شود. پروتئین ها نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می کند. به همین علت می توان با استفاده از روش جدید «سنجش کربن ایزوتوپی» سن پروتئین ها را مشخص کرد. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Cell منتشر شد.

تیم تحقیقاتی در این مطالعه با استفاده از«سنجش کربن ایزوتوپی» از 6000 پروتئین موجود در قطرات ریز مایع چشم نقشه برداری کردند. سپس با کمک فناوری هوش مصنوعی توانستند یک “ساعت پروتئومی” برای تعیین سن دقیق بسازند. در حین این مطالعه آنها موفق شدند پروتئین‌های مرتبط با پارکینسون را شناسایی کنند که می تواند در تشخیص زود هنگام این بیماری به پزشکان کمک زیادی کند.

«ساعت پروتئومی» می‌تواند سن افراد سالم را بر اساس مشخصات پروتئینی چشم آنها پیش‌بینی کند. این ساعت نشان داد که بیماری‌هایی مانند رتینوپاتی دیابتی یا شبکیه‌رنجوری دیابتی(عارضه ناشی از دیابت) و التهاب لایه میانی چشم باعث پیری زودرس در سلول های خاصی می‌شوند.

وینیت ماهاجان، جراح و استاد چشم پزشکی در دانشگاه استنفورد می گوید:”ما می توانیم به درون چشم نگاه کنیم و از این طریق بیماری ها را به موقع تشخیص دهیم. هدف اصلی ما از این مطالعه این بود که این تغییرات را به آنچه در سطح مولکولی بافت داخل چشم بیمارانمان اتفاق می‌افتد، مرتبط کنیم. نمونه برداری از چشم در بیماران زنده کار سختی است زیرا بافت آن مانند مغز، غیرقابل بازسازی است و بافت برداری می تواند آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد کند. بنابراین ما از روش بافت برداری مایع به جای بافت برداری مرسوم استفاده کردیم. اگرچه بیوپسی‌های مایع می‌توانند تصویری از پروتئین‌های موجود در ناحیه مورد نظر ارائه دهند، اما توانایی اندازه‌گیری مقادیر زیادی از پروتئین را در حجم‌های کم محدود می کند. علاوه بر این، نمی تواند نشان دهد که سلول ها چه پروتئینی را تولید می کنند.”

محققان با استفاده از نرم افزاری به نام TEMPO، توانستند هر پروتئین تولید شده توسط سلول های خاص را شناسایی کنند. برای بررسی رابطه بین بیماری و پیری مولکولی، محققان یک مدل یادگیری ماشینی هوش مصنوعی ساختند که می تواند سن مولکولی چشم را بر اساس زیر مجموعه ای از 26 پروتئین پیش بینی کند. مدل هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی دقیق سن چشم‌های سالم بود.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

بیست − 2 =