100 میلیون آمریکایی شرایط دریافت داروی کاهش وزن Wegovy دارند

مطالعه جدید نشان داد 100 میلیون آمریکایی واجد شرایط دریافت داروی کاهش وزن Wegovy هستند.

داروی کاهش وزن Wegovy

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ داروی معروف دیابت به نام Wegovy می تواند مناسب ترین روش درمانی برای کاهش وزن حدود 93 میلیون آمریکایی بزرگسال در ایالات متحده باشد. این تعداد به معنای کاهش 43 میلیون نفر از افراد مبتلا به چاقی و 1.5 میلیون نفر از افراد مبتلا به سکته های قلبی، عروقی و سایر بیماری های مرتبط با آن در طول 10 سال آینده باشد.

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایالات متحده آزمایش هایی روی 1961 بزرگسال آمریکایی انجام داده اند. از داوطلبان خواسته شد به صورت هفته ای مقدار 2.4 میلی‌گرم سماگلوتاید (ماده اصلی تشکیل دهنده داروی Wegovy )مصرف کنند. نتایج این آزمایش ها تاثیر داروی Wegovy را که قبلا توسط FDA تایید شده بود را نشان داد. در تمامی این افراد به صورت میانگین حدود 14.9 درصد وزن، عوامل زمینه ای در مشکلات قلبی-عروقی مانند فشار خون و ترکیباتی چربی کاهش پیدا کرد.

ناتان ونگ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه UCI در مورد این مطالعه گفت:"این یکی از پیشرفت های مهم پزشکی در عصر ماست. ما بلاخره توانستیم یک روش موثر برای کاهش وزن پیدا کنیم که می تواند تا حد زیادی روی بیماری های مهمی مانند دیابت و مشکلات قلب-عروقی تاثیر مثبت داشته باشد."

داروی کاهش وزن Wegovy 2

داروی سماگلوتید درست شبیه به هورمون GPL-1 که توسط روده زمان غذا خوردن ترشح می شود، عمل می کند. یکی از وظایف اصلی این هورمون تولید انسولین و در نتیجه کاهش سطح قند خون یا همان گلوکز است. به همین علت، از این دارو تا قبل از این برای درمان دیابت استفاده می کردند. با این حال، دانشمندان دریافتند این دارو می تواند روی بخش هایی از مغز که مسئولیت کنترل اشتها را بعهده دارد نیز تاثیرگذار باشد. وقتی سماگلوتید روی قسمت کنترل اشتها اثر می گذارد، به فرد احساس سیری دست می دهد و به مرور زمان وزن فرد کاهش پیدا می کند.البته، اگر دارو در کنار یک رژیم غذایی مناسب و ورزش قرار بگیرد، تاثیر آن چند برابر می شود.

تجزیه و تحیل داده ها نشان داد در حال حاضر 93 میلیون آمریکایی شرایط دریافت این دارو را دارند. اما بخاطر داشته باشید هیچ دارویی نباید بدون مشورت با پزشک به صورت خودسرانه مصرف شود. در حال حاضر سازمان غذا و دارو این دارو را برای بزرگسالان مبتلا به چاقی، فشار خون، دیابت نوع2 یا کلسترول بالا تایید کرد. پیش بینی می شود تا سال 2030 نصف جمعیت بزرگسال آمریکا دچار چاقی شدید شوند. به عبارت دیگر، از هر 4 آمریکایی یک نفر مبتلا به چاقی خواهد بود. بنابراین، در آینده نزدیک سیستم درمانی باید هزینه زیادی را برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی های قلبی- عروقی و سایر بیماری های مرتبط پرداخت کند. دکتر وونگ معتقد است این دارو در حال حاضر باید برای بیمارن چاقی یا دچار اضافه وزن تجویز شد. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Cardiovascular Drugs and Therapy منتشر شد.


چاپ