چرا پزشکان برای رفتن به قطب جنوب آپاندیس خود را در می آورند؟

چرا پزشکان برای رفتن به قطب جنوب آپاندیس خود را در می آورند؟

آخرین بروز رسانی: 29 مرداد 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

پزشکانی که علاقه دارند به قطب جنوب اعزام شوند باید تحت عمل جراحی آپاندیس قرار بگیرند. اما، چرا؟!

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ اگر در زمستان های طولانی قطب جنوب به آنجا سفر کنید، باید یک سری اقدامات را قبل از این سفر انجام دهید. اگر شما پزشک هستید باید چک لیست استاندارد برای این سفر را رعایت کنید. یکی از دستورات این چک لیست، انجام دادن جراحی آپاندیس است. چرا؟؟ به علت این که وقتی زمستان قطب جنوب شروع می شود خارج کردن شما از آنجا کار خیلی سختی است. البته، افراد عادی می توانند این عضو کوچک بدن را نگه دارند. اما، برای پزشکان می تواند به قیمت جانشان تمام شود!

در وب سایت رسمی قطب جنوب آمده است:”دلیل گذاشتن چنین قانونی این است که در زمستان های قطب فقط یک پزشک در ایستگاه وجود دارد. اگر پزشک دچار عفونت آپاندیس شود ارسال فوریت های پزشکی از استرالیا به ایستگاه در این فصل از سال غیر ممکن خواهد بود.”

آپاندیس در کنار روده بزرگ قرار دارد. این عضو بدن در صورت عفونت می تواند باعث مرگ بیمار شود. آپاندیس می تواند وقتی دچار التهاب می شود به بدن آسیب جدی وارد کند. معمولا علائم آن به صورت ناگهانی بروز می کند و در عرض چند ساعت بدتر می شود. قبل از ترکیدن آپاندیس و پخش عفونت در بدن، باید از طریق جراحی آن را از بدن خارج کرد. در ایالات متحده از هر 100 نفر زندگی 5 تا 9 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

اکثر تیم های اکتشافی در قطب جنوب به یک پزشک در صورت آپاندیسیت دسترسی دارند. مانند اتفاقی که در سال 1951 برای آشپز جزیره هرد جک استار رخ داده بود و دکتر اتو رک توانست جان او را نجات دهد. کشتی نیروی دریایی استرالیا HMAS (II) برای خارج کردن بیمار اعزام شد. در گزارش نیروی دریایی آمده است:”علاوه بر شرایط نامساعد قطب، سرعت وزش تند بادهایی که سرعت آنها به 65 گره دریایی می رسید، وزش برف و تگرگ، شیوع پلانکتون ها در دریا دست به دست هم داد تا ساکنین کشتی با کمبود آب مواجه شدند. برای صرفه جویی، آب فقط برای نوشیدن و مسواک زدن استفاده می شد و هیچ کدام از خدمه اجازه حمام رفتن نداشتند. شرایط به همین گونه گذشت تا کشتی به جزیره هرد رسید. بعد از یک استراحت کوتاه کاتر پایین آمد و دکتر بیمار را آورد. در اینجا بیمار خیلی خوش شانس بود که یک پزشک در جزیره حضور داشت.

آپاندیس کشتی نیروی دریایی استرالیا

اما، زمانی که خود دکتر دچار آپاندیسیت می شود کسی نیست که بتواند جان او را نجات دهد. احتمال این اتفاق چقدر است؟! خیلی زیاد. تا قبل از این قطب جنوب دو بار شاهد چنین اتفاقی بود! بعد از این اتفاق بود که جراحی آپاندکتومی به چک لیست قوانین ورود به قطب جنوب اضافه شد.

البته سایر کشورها از این قانون پیروی نکردند. از عواقب این سرپیچی می توان به حادثه آوریل 1961 اشاره کرد. در این حادثه دکتر لئونید روگوزوف که در جزیره نوولازارفسکایا مستقر بود دچار عفونت آپاندیس شد. او در 29 آوریل به آپاندیسیت مبتلا شد. در 30 آوریل آپاندیس پاره شد و عفونت آن به اندام های دیگر بدن سرایت کرد. متاسفانه آن زمان به علت کولاک شدید هیچ هواپیمایی در مرکز امداد وجود نداشت. از آنجایی که روگوزوف تنها پزشک حاضر در ایستگاه بود، چاره ای نداشت جز اینکه خودش این جراحی را انجام دهد. او به کمک دو دستیار دیگرش با استفاده از روش بی حسی موضعی دست به کار شد. روگوزوف در گزارش خود که سال 1962 به مرکز اکتشافات شوروی سابق ارسال کرده بود، نوشت:« مدام لازم بود سرم را بلند نگه دارم تا به منطقه جراحی تسلط داشته باشم. ضعف عمومی پس از 30 تا 40 دقیقه شدید شد و سرگیجه هم به آن اضافه گردید. به طوری که مجبور بودم حین جراحی استراحت های کوتاه کنم. پس از برداشتن آپاندیس تزریق آنتی بیوتیک ها را بلافاصله شروع کردم. عمل در نیمه شب 30 آوریل با موفقیت به پایان رسید.

آپاندیس قطب جنوب

روگوزوف خوش شانس بود. در عرض یک دو هفته استراحت به روال عادی برگشت و تا ده ها سال بعد از آن حادثه زندگی کرد. او در سال 2000 درگذشت. اما، این گونه حوادث نباید تکرار می شد. بنابراین بعد از آن، بررسی های پزشکی برای اعزام به قطب جنوب الزمی شد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده + پنج =