خطرات التهاب عضله قلب ناشی از تزریق واکسن کووید-19!

متخصصان قلب در تحقیقات جدید خود به بررسی خطرات التهاب عضله قلب (میوکاردیت)ناشی از تزریق واکسن کووید-19 و پیامدهای ناشی از آن پرداختند.

التهاب عضله قلب

براساس گزارش ساینس دیلی؛ در طول دوران کرونا موارد نادری از میوکاردیت یا التهاب عضله قلب بعد از تزریق واکسن های کووید-19 در سراسر جهان گزارش شده است. محققان دریافتند عواملی مانند سن بیمار، بیماری های زمینه ای و میزان شدت COVID-19 می تواند در بروز میوکاردیت تاثیر گذار باشد.

با عرضه رسمی اولین واکسن های کرونا در سال 2021 گزارش های نادری از التهاب عضله قلب منتشر شد. در بیشتر این موارد، التهاب خفیف بوده و با روش های درمانی موجود به طور کامل برطرف شد. براساس داده های موجود، هیچ مورد مرگ ناشی از میوکاردیت گزارش نشده است. البته، هنوز در مورد مرگ و میرهای احتمالی ناشی از میوکاردیت بحث و اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

عدد دقیق به دلیل تنوع در گزارش مرگ‌های احتمالی مرتبط با میوکاردیت، موضوع بحث بسیار داغ است. خطر میوکاردیت بسته به سن متفاوت است.
محققان حاضر در این مطالعه معتقدند باید خطر میوکاردیت ناشی از تزریق 19 COVID- و عوارض دیگر ناشی از آن مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. مقایسه خطرات التهاب عضله قلب ناشی از تزریق واکسن کرونا یا بر اثر ابتلا به این بیماری، کار بسیار سختی است. هنوز از لحاظ علمی معلوم نیست پیامدهای کدام یک از آن ها در بدن می تواند بیشتر باشد!

میوکاردیت یا التهاب عضله قلب چیست


میوکاردیت به شرایطی گفته می شود که عضله دیواره قلب دچار التهاب می شود. این التهاب بیشتر بر اثر عفونت و مخصوصا عفونت های ویروسی به وجود می آید. این بیماری را می توان از طریق الکتروکاردیوگرام(نوار قلب)، اکو قلب و در برخی از موارد آزمایش خون تشخیص داد. البته، در صورت نیاز می توان از طریق تصویرداری MRI به عنوان یک روش تشخیصی غیرتهاجمی استفاده کرد.
یک فرضیه اشتباه در مورد التهابات عضله قلب این است که این التهابات با هر شدتی که باشند خطرناک هستند. زیرا، قلب در هر صورت دچار آسیب شده است. شایع ترین نوع التهاب، درجه خفیف آن می باشد. این نوع میوکاردیت تورم کمتری ایجاد می کنند و موقتا آسیب به قلب می زنند. علائم میوکاردیت شامل درد قفسه سینه و تنگی نفس است.


واکسیناسیون در مقابل خطر عفونت


یکی از چالش های مهم محققان تشخیص خطرات میوکاردیت ناشی از عفونت ویروسی در مقایسه با تزریق واکسیناسیون COVID-19 است.
ایالت متحده، سیستم VAERS را به ثبت گزارش هایی از عوارض جانبی دارو اختصاص داد که، برای تعیین عوارض منفی واکسن خیلی نمی توان روی آن حساب کرد. این گزارش ها بعد از تایید به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ارسال می شوند. سپس آن ها داده‌های بررسی‌شده را به در پایگاه‌های داده بزرگ تری مانند پیوند داده ایمنی واکسن ارسال می کنند. نتایج بررسی این داده ها نشان داد تعداد کمی از افراد به عواقب طولانی مدت میوکاردیت مانند مشکلات ریتم قلب پس از تزریق واکسن کووید-19 دچار شده اند.

تعداد میوکاردیت شدید پس از تزریق واکسن mRNA بسیار نادر بود. نتایج بررسی محققان نوردیک در سال 2021 نشان داد که خطرات التهاب عضله قلب در سنین مختلف، با هم فرق دارد. این مطالعه بهانه ای برای عدم تزریق واکسن در بین افراد جوان تر شد. اما، مطالعه بعدی نشان داد خطر میوکاردیت بر اثر ابتلا به بیماری کرونا به مراتب از تزریق واکسن در افراد بالای 12 سال بیشتر است. از طرف دیگر، ایالات متحده از نظر آمار مبتلایان به کرونا در سال 2023 همچنان پیشتاز است.

و شایان ذکر است که از اواسط مارس 2023، ایالات متحده همچنان در زمینه بستری شدن در بیمارستان COVID-19 در جهان پیشتاز است. البته، گزارش های دیگری هم از میوکاردیت ناشی از تزریق واکسن جدید Novovax نیز منتشر شده است ولی، آمار دقیقی از آن در حال حاضر وجود ندارد.

خطر ابتلا به التهاب عضله قلب بر اساس سن و جنسیت

تحقیقات موجود نشان می دهد که خطر ابتلا به التهاب قلبی ناشی از تزریق واکسن در بین مردان جوان بین سنین 18 تا 39 سال و پسران نوجوان مسن‌تر در محدوده سنی 12 تا 17 سال بیشتر است. به نظر می رسد علت آن به نحوه پردازش mRNA توسط سیستم ایمنی بدن و ایجاد پاسخ ایمنی بیش از حد، مرتبط باشد. خطر ابتلا به میوکاردیت بر اثر تزریق واکسیناسیون در دختران نیز کمتر از پسران مشاهده شد. نوزدان نیز به دلیل این که واکسن مناسب آن ها هنوز تولید نشده است از طریق آنتی بادی های مادرشان در برابر ویروس مصونیت می گیرند.


نحوه بررسی خطرات

در حالی که خطرات میوکاردیت در پسران نوجوان و مردان جوان بدون توجه به علت بالاتر بوده است، شدت و نتیجه میوکاردیت در 90 روز زمانی که ناشی از عفونت COVID-19 یا سایر بیماری‌های ویروسی بود، بسیار بدتر بود. این منعکس کننده تحقیقات تیم ما در مورد همین موضوع است .

این بحث همچنین خطرات لخته شدن خون و حمله قلبی ناشی از خود COVID-19 را در نظر نمی گیرد . از آنجایی که کووید-19 به رگ های خونی در تمام قسمت های بدن آسیب می رساند، برخی از آسیب های اندام مانند نارسایی کلیه، لخته شدن خون، حملات قلبی و سکته ممکن است رخ دهد.
ما نیاز به تحقیقات بیشتر را در مورد چگونگی عملکرد افراد در میان مدت و بلندمدت پس از یک مورد میوکاردیت مرتبط با ایمن سازی تشخیص می دهیم. به همین دلیل است که تحقیقات ادامه دارد و محققانی مانند ما متعهد هستند که داده ها را برای سال های آینده دنبال کنند.


خطرات COVID-19در کودکان

با وجود آن که مرگ و میر ناشی از 19 COVID- در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است اما، بر اساس یک مطالعه جدید در سال 2023همچنان یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان در ایالات متحده محسوب می شود. ، بر اساس یک مطالعه اولیه در سال 2023. اما مرگ و میر ناشی از کووید-19 تنها معیار مربوط به تأثیر آن در کودکان نیست. بیماری کووید-19 در مدت زمان کوتاه‌تری باعث مرگ کودکان بیشتری نسبت به بیماری قابل پیشگیری مانند هپاتیت A و مننژیت شده است.

 این که برخی افراد معتقدند کودکان کمتر از بزرگسالان در اثر کووید-19 جان خود را از دست می دهند، یا اینکه آن ها فقط به نوع خفیف تری از ویروس مبتلا می شوند، توجیه قابل قبولی برای عدم تزریق واکسن نیست. اولین خطری که 19 COVID- برای کودکان ایجاد می کند، کووید طولانی مدت است. هنوز آمار دقیقی از کودکان مبتلا به کووید طولانی مدت وجود ندارد اما، علائم ناشی از کووید طولانی مدت می تواند برای آن ها مشکلات جدی ایجاد کند. مشکلاتی مانند خستگی شدید، مه مغزی، اختلال خواب، سرگیجه، درد عصبی و موارد دیگر... .


روش درمان

دو روشی که توسط CDC و آژانس بهداشت عمومی کانادا برای کاهش خطر ابتلا به میوکاردیت واکسن کووید-19 توصیه می شود شامل: تزریق واکسن فایزر و فاصله گذاری دوزهای آن تا حداقل هشت هفته است زیرا، فایزر نسبت به مدرنا باعث ایجاد میوکاردیت کمتری می شود.

بزرگسالانی که دچار نقص ایمنی هستند یا به بیماری های زمینه ای زیر نظر پزشک معالج باید دزهای تقویت کننده بیشتری دریافت کنند. واکسیناسیون شاید نتواند نسبت به زمان ابتدا از انتقال ویروس جلوگیری کند اما، می تواند شدت بیماری را در افراد مختلف و کودکان کاهش دهد. کودکان مبتلا به بیماری های مادرزادی بیشترین منفعت را از واکسیناسیون می برند.


چاپ