تشخیص سریع بیماری آلزایمر با استفاده از یک مولکول قند!

محققان سوئدی توانستند از طریق آزمایش خون و با استفاده از یک مولکول قند بیماری آلزایمر را سریع تر تشخیص دهند.

آزمایش خون

تشخیص دیر هنگام آلزایمر می تواند در روند درمان و پیشرفت بیماری تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین، پیدا کردن روشی برای تشخیص زود هنگام آن می تواند هم در هزینه ها و هم در کنترل آن تاثیر زیادی داشته باشد. براساس گزارش ساینس آلرت؛ محققان به تازگی روش جدیدی پیدا کردند که می تواند 10 سال زودتر این بیماری را در افراد تشخیص دهد. آن ها توانستند از طریق یک آزمایش خون ساده پی به وجود این بیماری ببرند.

طبق این تحقیقات، یک مولکول قند در خون با توده غیرطبیعی پروتئین های آمیلوئید بتا و تاو که از نشانه های بارز آلزایمر هستند در ارتباط است. توده های پروتئین در نواحی مختلف مغز نورون ها را از بین می برند. مولکول bisected N-acetylglucosamine یا گلیکان می تواند به پزشکان در تشخیص این بیماری کمک زیادی کند. گلیکان ها از طریق قرار گرفتن در سطح پروتئین ها بر نحوه عملکرد آن‌ها تاثیر می گذارند.


Robin Ziyue Zhou به عنوان متخصص مغز و اعصاب در مرکز Karolinska سوئد معتقد است: «گلیکان ها در واقع از قند تشکیل شده اند و با زوال عقل ارتباط دارند. ما در این مطالعه نشان دادیم که در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر، سطح گلیکان های خون تغییر می کنند.»

در مرحله آزمایش بالینی تعداد 233 نفر شرکت کردند. داده های اصلی این افراد در سال های 2001-2004 جمع آوری شد و محققان به مدت 17 سال این افراد را زیر نظر داشتند. نتایج بررسی این داده ها نشان داد افرادی که سطح گلیکان و تاو در خونشان یکی است، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند. روش قبلی از طریق آزمایش مایع نخاعی در ستون فقرات انجام می شد اما، آزمایش خون روش خیلی راحت تری است.

محققان می خواهند در طرح غربالگری آلزایمر به این روش معیارهای دیگری مانند بررسی ژن APOE4 هم اضافه کنند که در ابتلا به این بیماری نقش دارد. سوفیا شیدین وایس، بیوشیمیدان پزشکی از مرکز کارولینسکا سوئد و یکی از محققان شرکت کننده در این مطالعه گفت: «سطح گلیکان، تاو، ژن APOE4 و آزمایش حافظه می تواند 10 سال زودتر این بیماری را در افراد تشخیص دهد. البته هنوز معلوم نیست که چرا مولکول‌های گلیکان می توانند علائم آلزایمر را قبل از شروع آسیب های مغزی نشان می‌دهند. علت آن شاید در مطالعه های بعدی مشخص شود. »

او در ادامه افزود: " ما هنوز درمانی برای آلزایمر یا کاهش اثرات آن در مغز نداریم اما، با این روش ها بهتر می توان این بیماری را کنترل کرد."

Schedin Weiss می‌گوید: «ما امیدواریم که گلیکان‌های موجود در خون بتواند بهتر از روش‌های فعلی غربالگری آلزایمر در افراد عمل کند و به ما در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند.»


چاپ