جدیدترین روش ضدبارداری در مردان با قابلیت بازگشت!

جدیدترین روش ضدبارداری در مردان با قابلیت بازگشت!

آخرین بروز رسانی: 28 فروردین 1402توسط برچسب‌ها: , ,

محققان دانشگاه واشنگتن به روش جدید ضد بارداری با قابلیت بازگشت در مردان دست پیدا کردند.

براساس گزارش ساینس دایرکت؛ محققان یک ژن کلیدی در مردان شناسایی کردند که می تواند به جلوگیری از بارداری کمک زیادی کند. ژن Arrdc5 می تواند راه را برای یک ضد بارداری برگشت پذیر هموار کند. این ژن با تاثیر بر تعداد، حرکت و شکل اسپرم از تداخل هورمونی جلوگیری کرده و آن را به راحتی قابل برگشت می کند.

کشف یک ژن در گونه های مختلف پستانداران می تواند راه را برای یک روش ضدبارداری مردانه بسیار موثر، برگشت پذیر و غیر هورمونی در انسان و حیوانات هموار نماید.

محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن توانستند بیان ژن Arrdc5 را در بافت بیضه موش، خوک، گاو و انسان شناسایی کردند. زمانی که آنها این ژن را در موش‌ها از بین بردند مشاهده کردند تعداد، حرکت و شکل اسپرم موش های نر تغییر یافته است و آن ها باروری خود را از دست داده اند. نتایج این یافته ها به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شد.

جان اوتلی، محقق ارشد و استاد دانشکده علوم زیستی مولکولی WSU گفت: «این ژن برای اولین بار شناسایی شد. آن ها فقط در بافت بیضه یافت می شود و در هیچ جای دیگری از بدن وجود ندارند. این ژن بین تمام گونه های مختلف پستانداران بیان می شود. هنگامی که این ژن در مردان غیرفعال شود، اسپرم ها دیگر نمی توانند تخمک را بارور کنند به همین علت می توان از این روش به عنوان یکی از روش های ضد بارداری مردانه استفاده کرد.

نکته مهم مطالعه جدید اینجاست که فقدان این ژن می تواند باعث ناباروری یا وضعیتی به نام الیگوآستنوتراتاسپرمی یا OAT شود. این بیماری که رایج‌ترین علت ناباروری در میان مردان است. بیماری OAT منجر به کاهش میزان تولید اسپرم، کندی حرکت و تغییر شکل آن می شود به طوری که اسپرم قادر به ترکیب شدن با تخمک نخواهد بود.

در این آزمایش، موش‌های نر فاقد این ژن 28 درصد اسپرم کمتری تولید کردند و 2.8 برابر آهسته‌تر از موش‌های معمولی حرکت می‌کردند. علاوه بر این، حدود 98 درصد از اسپرم‌های آنها شکل غیرطبیعی داشتند.

این مطالعه نشان داد که تولید طبیعی اسپرم به پروتئین کدگذاری شده توسط این ژن نیاز دارد. تیم Oatley در فاز بعدی تحقیقات خود قصد دارد روی ساخت دارویی کار کند که تولید یا عملکرد آن پروتئین را مهار کند.

ایجاد چنین اختلالی در این پروتئین نیازی به تداخل هورمونی ندارد. تداخل هورمونی یک مانع اصلی در پیشگیری از بارداری مردانه است، زیرا تستوسترون نقش هایی فراتر از تولید اسپرم در مردان ایفا می کند مانند ساخت توده استخوانی، عضلانی و تولید گلبول های قرمز در بدن!
تیم تحقیقاتی داده‌های بیولوژیکی موجود در مورد DNA و توالی‌های پروتئین پستانداران مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. آن ها این ژن را تقریباً در همه گونه‌های پستاندار شناسایی کردند. این روش حتی می تواند در دام ها به عنوان راهی برای کنترل تولید مثل مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این، می توان از آن در حیات وحش برای کنترل جمعیت گونه ای خاص استفاده کرد.

با این وجود، تمرکز اولیه محققان بر روی کنترل تولید مثل در انسان است. طبق گزارش سازمان ملل، روش های پیشگیری از بارداری در زنان خیلی موثر و در دسترس نیست. بنابراین، حدود نیمی از بارداری‌ها در سراسر جهان هنوز ناخواسته هستند.

اوتلی در انتهای صحبت های خود افزود: «توسعه راهی برای مهار رشد جمعیت و توقف بارداری‌های ناخواسته برای آینده نسل بشر بسیار مهم است. در حال حاضر، ما واقعاً برای پیشگیری از بارداری به جز جراحی مردان راهی نداریم و تنها درصد کمی از مردان وازکتومی را انتخاب می کنند. ما می توانیم این کشف را به یک راه حل جایگزین برای پیشگیری از بارداری تبدیل کنیم.»

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

دوازده − 7 =