آغاز برداشت انرژی خورشیدی فضا در ژاپن از سال 2025

ژاپن تلاش می کند تا سال 2025 انرژی خورشیدی مورد نیاز خود را از فضا تامین کند.

انرژی خورشیدی فضایی

طبق گزارش اینگجت؛ ژاپن و JAXA آژانس فضایی این کشور، سالهای طولانی در تلاش هستند انرژی خورشیدی مورد نیاز خود را از فضا تامین کند. سرانجام محققان ژاپنی موفق شدند در سال 2015 حدود 1.8 کیلووات انرژی مورد نیاز یک کتری برقی را به صورت بی سیم از فاصله 50 متری تولید کنند. در حال حاضر ژاپن آماده است این فناوری را یک قدم به واقعیت نزدیک تر کند.

یک شرکت نیمه دولتی ژاپنی قصد دارد تا اوایل سال 2025 انرژی خورشیدی مداری را به ایستگاه زمینی ارسال کند. این پروژه تحت رهبری نائوکی شینوهارا، استاد دانشگاه کیوتو در حال انجام است. شینوهارا، از سال 2009 روی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا کار می کند. براساس این طرح، انرژی خورشیدی حاکم در فضا توسط آرایه های خورشیدی جمع آوری و توسط ماهواره های کوچک مستقر در مدار زمین به ایستگاه های زمینی ارسال می شود.

ایده استفاده از انرژی خورشیدی مداری و امواج مایکروویو برای تامین انرژی مورد نیاز زمین اولین بار در سال 1968 میلادی مطرح شد. از آن زمان، کشورهای ابرقدرت جهان مانند ایالات متحده و چین زمان و هزینه زیادی را صرف تحقق این ایده کردند.

این فناوری می تواند خیلی جذاب باشد به این علت که، آرایه های خورشیدی مداری به یک منبع انرژی تجدید پذیر نامحدود متصل می شوند. در فضا، پنل‌های خورشیدی بدون محدودیت زمانی قادر هستند انرژی را جمع‌آوری کنند و با استفاده از امواج مایکروویو آن را به زمین ارسال کنند. انرژی خورشیدی که در زمین تولید می شود فقط در طول روز امکان پذیر است و به غیر از این، هوا هم باید صاف و آفتابی باشد. با این حال، حتی اگر ژاپن آرایه‌های خورشیدی مداری را با موفقیت مستقر کند، باز هم این فناوری از دید خیلی از ما شبیه به یک داستان علمی- تخیلی است. کارشناسان تخمین می زنند برای تولید 1 گیگاوات انرژی که معادل انرژی تولیدی یک راکتور هسته ای است در حال حاضر به حدود 7 میلیارد دلار نیاز داریم. شاید به همین علت است که این ایده برای خیلی از افراد یک داستان علمی-تخیلی جذاب بنظر می رسد.


چاپ